لرستان- ازچاله‌ های سطح‌شهر در چند ده‌متری شهرداری‌های سه‌گانه‌ و سرعت‌گیرهایی که شبیه خاکریز هستند و دوربرگردان‌هایی که خود عامل ترافیک شدند که بگذریم سیل و سهم شهرداری در خسارت های بار آمده یکی از موضوعاتی است که در گفت و گو با علی‌محمد صالحی‌نسب عضو شورای شهر خرم‌آباد آن را واکاوی کردیم.

شهرداری خرم آباد ناتوان از مدیریت در شرایط سخت/سهم شهرداری در سیل اخیر چیست؟

قدس آنلاین-گروه استان ها-نصرالله صیاد بیرانوند: حرف و حدیث درباره سیل و این که چه افرادی و یا سازمان هایی در پیشگیری از سیل کوتاهی کردند بسیار زیاد است.

در این رابطه علی‌محمد صالحی‌نسب عضو شورای شهر خرم‌آباد عنوان می کند: سیل سه بخش بحرانی داشت، بحث قبل از سیل؛ عدم شروع درست یا به‌موقع برخی پروژه‌ها از جمله دو پل در دست احداث(خرمرود) شهر خرم‌آباد که زمان و پیش‌بینی درستی برای راه‌اندازی آن‌ها انتخاب نشده بود ضمن اینکه شهرداری نتوانست در راستای برداشتن موانع در رودخانه، هم‌چون خاکریزها و شمع‌هایی که برای احداث پل به‌کار رفته بود اقدام مناسب و به‌موقعی انجام دهد به‌همین سبب سیل بهمن و اسفندماه سال‌گذشته، خسارات بسیار زیادی به زندگی و معیشت مردم وارد نمود، آب وارد مغازه‌ها و خانه‌های مردم در مناطقی از شهر چون خیابان‌مطهری و مجتمع‌تجاری آرش شد.

وی در ادامه می‌گوید: صحنه‌های تلخی دیدم که بسیار دردآور بود، جوانان و کسبه‌ها برای بازار شب‌عید و فروش مناسب، تسهیلاتی گرفتند که جز ضرر و زیان هیچ‌چیز نصیبشان نشد. علاوه ‌بر این مطمئن هستم در این راستا، تبعات اجتماعی و خانوادگی هم برایشان پیش آمده که تاکنون برطرف نشده است.

صالحی‌نسب هم‌چنین با اشاره به اینکه ما باید پیش‌بینی درستی داشته و رودخانه را به‌موقع تسهیل  و خروجی آب را کنترل می‌کردیم، می‌افزاید: اقدامات حین سیل شهرداری و عواملی چون ستاد غیرمترقبه و بحران، خوب بود، هرچند می‌توانست بهتر از این هم باشد چرا که نتوانستند دستگاه‌هایی چون راه و ترابری و جهاد کشاورزی که امکانات مناسب‌تری داشتند را آن طور که باید پای کار آورند.

نماینده لرستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه اگر قبل از سیل، نیوجرسی‌ها را با برنامه‌ریزی چیدمان و در حاشیه‌ی رودخانه با فاصله‌ی مناسب سد می‌کردیم، خسارت کمتری به زندگی مردم وارد می‌شد، بیان می‌کند: ارزیابی من از عملکرد شهرداری در حین سیل می‌تواند مثبت باشد اما ستاد بحران بسیار بهتر از این می‌توانست وارد عمل شود.

توان مدیریتی شهردار، ضعیف است

این‌مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود، مشکل اصلی را اقدامات بعد از سیل قلمداد و ابراز می‌کند: ما بدون نیروهای فکری و منابع‌مالی تنها مانده‌ایم، زیرساخت‌ها به‌شدت آسیب دیده‌اند، پل‌های موقت را که خودمان تخریب کردیم، پل‌هایی که قرار بود درموعد مقرر افتتاح شوند با راهاندازی یکی از آنها پس از چند ماه تأخیر و کشوقوس‌های فراوان، دیگری نیز در هاله‌هایی از ابهام قرار دارد،پل‌های اناری و بهداری نیز تخریب شده‌اند که باعث شده مشکل ترافیکی بسیار زیادی در سطح شهر به‌وجود آید.

دکتر صالحی‌نسب ادامه می‌دهد: شهرداری در بحث بعد از سیل ضعیف عمل کرده و توان مدیریت شرایط سخت را ندارد، در جریان سیل سال‌جاری مشکل ما مدیریتی‌ بوده نه مالی که این موضوع را نیز شخصاً به شهردار گوشزد نموده‌ام؛ نظافت‌کردن خیابان‌ها و فضاهای سبز سطح‌شهر، ردیف کردن‌مبلمان‌ها و کارهای انجام شده با نیروهایی که خود شهرداری هم داشت قابل اجرا بود، وی می‌توانست با کمکهایی که از استانهای دیگر رسید به برطرف کردن مشکلات بزرگ‌تر بپردازد.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها ادامه می‌دهد: ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مناسبی برای انجام این امور بود اما شهردار نتوانست آن‌طور که توقع مردم و افکار عمومی بود وارد عمل شود، اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر از عملکرد بعد از سیل شهرداری، راضی نیستند.

آبی از شهرداری گرم نمی‌شود

علی محمد صالحی‌نسب در راستای تعیین و تکلیف پل‌های بهداری و اناری می‌گوید: متأسفانه آبی از شهرداری گرم نمی‌شود،پل‌اناری که دو محله‌ی اسدآبادی و شمشیرآباد را بههم وصل و هم‌چنین پل بهداری که حجم ترافیک شهر در میدان آزادی، انوش و خیابان مطهری را به دوش می‌کشد هنوز مشکلشان پس از گذشت بیش از دو ماه برطرف نشده، در این راستا با دوستانم در شورای شهر تهران(محسن‌هاشمی)صحبت‌هایی داشته‌ام که از او تقاضای به عهده گرفتن مدیریت ساخت یک پل را  داشتم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در شورا 20میلیارد تومان برای فعالیتهای عمرانی شهرداری تصویب شده، بیان می‌کند: تصمیمگیری و اقدامات دیرهنگام مسوولان شهر در رابطه با بارشهای پیش‏ بینی نشده در سطح شهر مطمئناً دوباره باعث مشکلات فراوانی در فصول بارندگی خواهند شد.

این مسئول اظهار می‌کند: در همه‌ مواقع بحث پیشگیری، مقدم بر درمان است، فکر حادثه را قبل از وقوع باید کرد به‌عقیده‌ی من، خرم‌آباد مرکز استان و یک مسیر ترانزیتی بسیار مهم است با تلاش نمایندگان، استاندار، کمیسیون عمران و بودجه باید بهتر دیده شود. امیدواریم ظرف مدت کوتاهی نهایتاً تا اوایل تیرماه ایده‌های موردنظر عملیاتی شوند.

وی با اشاره به آغاز عملیات عمرانی پلهای سطح شهر یادآور میشود: ما نمی‌توانیم به مردم قول دهیم که کار عملیاتی پل‌های اناری و بهداری چه‌زمانی آغاز و چه زمانی به پایان می‌رسد، اما شاید در خوش‌بینانهترین حالت ظرف دو ماه آینده عملیات عمرانی شروع شود.


رضایت 20 درصدی از شهردار

وی ابراز می‌کند: شهردار خرم‏‌آباد بسیار اخلاقمدار است اما در بحث کاری به تعهدات خود در راستای توسعه‌ی شهر از لحاظ عمرانی، فرهنگی، مبلمان‌شهری، پارک‌ها، فضای‌سبز خوب عمل نکرده است.

صالحی‌نسب ادامه می‌دهد: رشیدی قرار بود کار خود را با برنامه آغاز و پیش ببرد و به جرأت می‌گویم درصد بسیار کمی از تعهدات خود را اجرایی کرده شاید از 100درصد، تنها 20درصد از وی رضایت داشته باشیم البته برخی برای مبهم ماندن این قضیه عواملی چون پرداخت نکردن عوارض شهرداری و عدم فرهنگ‌سازی مناسب در این راستا، شرایط خاص کشور، نبود اعتبارات و... را بهانه می‌کنند.

علی‌محمد صالحی نسب در پایان می‌گوید:ما همه باید دل در گرو پیشرفت و آبادانی شهر خود داشته باشیم، مردم به ما اعتماد کرده‌اند و این اعتماد حاصل سوابق و پیشینه‌ی اعضای شورای شهر است ما بنا نداریم آبرویی که ذره‌ذره جمع کرده‌ایم را با کسی معامله کنیم چرا که می‌دانیم رضایت مردم به رضایت خدای متعال گره خورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.