یزد - رییس اداره منابع آب شهرستان های یزد و اشکذر با بیان این که برداشت بی رویه از منابع آبی علاوه بر تهدید آبخوان ها و تخریب اراضی، منجر به ظهور فروچاله و فرونشست زمین شده گفت: لوله زایی و فرونشست زمین در برخی از مناطق استان از قبیل رستاق نشانه وضعیت نامساعد آبخوان ها است.

برداشت بی رویه ازمنابع آبی منجر به ظهور فروچاله شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد،«محمدحسین باقری» با اشاره به عوارض برداشت بی رویه از منابع آبی استان، اظهار داشت: برداشت بی رویه از منابع آبی با عث ظهور فروچاله، فرونشست، تخریب اراضی و پدیده لوله زایی شده که در این میان فروچاله و فرونشست را آخرین سرحد مرگ آبخوان و زمین قلمداد می کنند.

باقری کاهش نزولات جوی و افزایش دوره های خشکسالی را عاملی موثر در کاهش تغذیه و ورودی آبهای زیرزمینی عنوان کرد و گفت: این امر در ایجاد فرونشست نقش دارد اما   بهره برداری و پمپاژ بی رویه مهمترین عامل در تشدید فرونشست و فروچاله است.

وی تصریح کرد: در اثر بهره برداری بیش از ظرفیت آبخوان، کاهش بلندمدت سطح آب زیرزمینی  اتفاق میافتد و این اقدام نیز میتواند منجر به تخلیه آب از خلل و فرج لایههای زیرسطحی زمین گردد که به صورت فرونشست زمین و یا فروچاله ظاهر میشود و در برخی از سازندههای آهکی و مشابه آن افت شدید سطح آب زیرزمینی باعث وقوع فروچاله در سطح زمین میشود .

باقری با اشاره به این که در حال حاضر دشت یزد- اردکان از جمله دشت های شاخص استان است، خاطرنشان ساخت: این دشت با فرونشست قابل توجه زمین در سالهای اخیر روبه رو بوده است به نحوی که وقوع لوله زائی قابل توجه در منطقه رستاق و همچنین تحقیقات علمی  حاکی از فرونشست زمین در دشت یزد-اردکان بدلیل افت سطح آب زیرزمینی است.

 وی با بیان این که دشت ابرکوه با تعداد ۳۶ مورد فروچاله و منطقه شمش- بهادران از دیگر دشتهای مطرح استان هستند که به این پدیده دچار شدند، گفت: وقوع فروچاله و فرو نشست باعث شده سه دشت فوق الذکر جزء چهار دشت «ممنوعه بحرانی» استان در خصوص بهره برداری از منابع آب زیر زمینی مشخص شوند.

این مسئول تصریح کرد: بخشهای مرکزی و غربی استان به دلیل ویژگیهای خاص زمین شناسی و میزان کسری مخازن آنها از پتانسیل بیشتری برخوردار هستند.

 .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.