مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر حیات شبانه به عنوان فصلی نو در مدیریت شهری مطرح شده است، تمام دنیا دراین مسئله به نتیجه رسیده‌اند و در مشهد نیز این اتفاق رخ داده است؛ در مشهد نیز به طور غیر رسمی بحث حیات شبانه در اطراف حرم مانند فروشگاه‌ها و خیابان‌ها اتفاق می‌افتد.

تورهای گردشگری حرم با استقبال مردم روبه‌رو شد
به گزارش قدس آنلاین، نرگس شالچیان در خصوص تور گردشگری حرم که در ماه مبارک رمضان برگزار شد؛ اظهار کرد: برای این‌که بتوانیم بهترین بهره‌وری را با استفاده از موضوعات فرهنگی و گردشگری در قسمت حیات شبانه داشته باشیم ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای برگزاری این طرح به نظر آمد؛ طی صحبتی که با رئیس مرکز کتاب‌خانه‌های آستان قدس داشتیم این مسئله طرح موضوع شد و از آن‌ها درخواست کردیم که چنین ظرفیت درون شهری را در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم آن را فعال کنیم.
وی افزود: خوشبختانه با وسعت نگاه و نظری که این اداره به مسئله داشت به خوبی از آن استقبال کرد، مکاتباتی را صورت دادیم و بر این اساس قرار شد که هفته‌ای سه روز در روزهای زوج از ساعت ۲۰ الی ۲۴ بعد از افطار بازدید از موزه‌ها اتفاق بیافتد که این مسئله با کارشناسان آستان قدس طرح موضوع شد و به این منظور تورهایی برگزار شد.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد ادامه داد: امسال هم‌چنین مشهد در ماه مبارک رمضان طرحی تحت عنوان «بهار جان‌ها» برگزار کرد که سفره‌های افطار با مشارکت مردم در مناطق ۱۳ گانه مشهد پهن می‌شد که با استقبال خوبی هم از سمت مردم روبه‌رو شد و ما از این فرصت برای معرفی تورهای حرم‌گردی به مردم استفاده کردیم.
شالچیان خاطرنشان کرد: از سمت معاونین فرهنگی مناطق ۱۳ گانه مشهد و کارشناسان گردشگری چنین ظرفیتی به مردم معرفی شد و هم‌زمان با افطار به آن‌ها اعلام می‌شد که در صورت تمایل می‌توانند بر اساس سهمیه‌بندی در این تورها ثبت‌نام کنند. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از این تورها به عمل آمد و  در هر نوبت حدود ۱۵۰ نفر برای شرکت در تورها اعلام آمادگی کرده و در هر هفته حدود ۴۵۰ نفر به طور رایگان از موزه‌های حرم بازدید می‌کردند.
وی مطرح کرد: برگزاری این تور اتفاق بسیار خوبی بود، بسیاری از افرادی که برای بازدید موزه‌ها در تور شرکت می‌کردند و با آن‌ها مصاحبه می‌کردیم از قشرهای مختلف بودند و طبقات متفاوت جامعه را در بر می‌گرفتند و از برگزاری این برنامه بسیار خرسند بودند؛ بسیاری از افرادی که در این تورها شرکت کرده بودند اذعان داشتند که برای اولین بار است از موزه‌های حرم بازدید می‌کنند.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد تصریح کرد: در کنار بازدید از این موزه‌ها سعی کردیم متناسب با ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کنیم و زمانی را برای زیارت در اختیار افراد می‌گذاشتیم  و برای بحث کیفیت آداب زیارت نیز توسط کارشناسان مربوطه توضیحاتی  به آن‌ها داده می‌شد، هم‌چنین در بحث معماری حرم که یکی از جاذبه‌های گردشگری این مکان به حساب می‌آید نیز اطلاعاتی در اختیار شرکت‌کننده‌های تور قرار می‌گرفت و سعی کردیم افرادی که در این تور شرکت می‌کنند بسته‌ کاملی را از هر آن‌چه که لازم است در مورد حرم بدانند و بشناسند را در اختیار داشته باشند.
شالچیان بیان کرد: آستان قدس حمایت خوبی از این طرح به عمل آورد و مشارکت خوبی نیز در برگزاری آن داشت به طوری که درخواست‌های زیادی برای ما ارسال شد که درخواست دارند این طرح بعد از ماه مبارک ادامه پیدا کند؛ به همین دلیل با مسئولین مربوطه در حال گفت‌وگو هستیم و احتمالا بتوانیم این طرح را با همین سبک و سیاق بعد از ماه مبارک رمضان ادامه دهیم.
وی در خصوص نحوه ثبت‌نام این تورها خاطرنشان کرد: به واسطه این‌که طرح حیات شبانه یا تور حرم‌گردی به صورت رایگان برگزار می‌شد نمی‌توانستیم حجم زیادی از افراد را به دلیل تراکم کار مدیریت کنیم، به همین دلیل برای این‌که هر منطقه در چه روزی ثبت‌نام داشته باشد برنامه‌ریزی کرده و ثبت‌نام‌ها را سهمیه‌بندی کردیم تا راحت‌تر بتوان این برنامه را از جهات مختلف مدیریت کرد.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد در مورد نحوه ارائه خدمات برای این تورها افزود: در مکان‌هایی که برنامه «بهار جان‌ها» برگزار می‌شد پس از افطار اتوبوس‌هایی در اختیار افرادی که ثبت‌نام کرده بودند قرار می‌گرفت و از این مکان‌ها برای بازدید حرم اعزام می‌شدند، تور لیدرها در تمام اتوبس‌ها مردم را همراهی می‌کردند و توضیحات در مورد حرم  بدو از ورود به آن تا انتهای برنامه در اختیار مردم قرار می‌گرفت.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.