اعضای فراکسیون امید و برخی از مستقلین سال گذشته در کمیسیون امنیت ملی پیمان بستند که یک سال آقای فلاحت پیشه رئیس بشود و سال بعد آقای کواکبیان

معامله امیدی‌ها و مستقلین درباره ریاست کمیسیون امنیت ملی

قدس آنلایندرحالی که انتخابات هیئت رئیسه کمیسیونهای برایسال پایانی مجلس دهم در دستور کار قرار گرفته و از امروز کلید می‌خورد،یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از توافقی عجیب و غیر معمول میان اعضای فراکسیون امید و فراکسیون مستقلین در مورد ریاست این کمیسیون مهم و حساس مجلس خبر داد.

حجت الاسلام ذوالنور در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در واکنش به توئیت علیرضا رحیمی نماینده تهران که انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی را در سال پایانی با اهمیت‌تر از دیگر کمیسیونها و نوعی وزن کشی فراکسیونی توصیف کرده بود، از توافق سال گذشته اعضای فراکسیون امید و شماری از اعضای فراکسیون مستقلین برای کنار زدن علاءالدین بروجردی و تقسیم ریاست این کمیسیون در دو سال آخر مجلس دهم پرده برداشت.

رحیمی نماینده مردم تهران از فلاحت پیشه، ذوالنور، کواکیان و احتمالا علاءالدین بروجردی به عنوان نامزدهای ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس نام برده بود.

نماینده مردم قم  که از او به عنوان یک گزینه اصلی نام برده شده و سال گذشته در قرعه کشی، ریاست این کمیسیون را به فلاحت پیشه واگذار کرد به خبرنگار قدس آنلاین گفت: سال گذشته فراکسیون امید به این جمع بندی رسیده بودند که اگر زیر پرچم آقای فلاحت پیشه قرار نگیرند نمی‌توانند رأی لازم را داشته باشند، لذا نظرشان این بود که برخی از مستقلین به علاوه امیدی‌ها می توانند برنده باشند.

وی افزود: اما آقای کواکبیان بطور قاطع داوطلب بودند و حاظر نمی‌شدند که از رقابت کنار بروند. نهایتا یک پیمانی با هم بستند که یکسال آقای فلاحت پیشه باشد و سال بعد آقای کواکبیان.

حجت الاسلام ذوالنور تصریح کرد: برخی از دوستان ما در کمیسیون که در این جلسه بودند نقل کردند که این توافق مکتوب و امضا هم شده است و حتی گفت که قرآن آورده و از افراد خواستند که قسم بخورند که در این پیمان بمانند.

وی اظهار داشت: در چنین فضای چالشی در نهایت نتیجه آرای من و آقای فلاحت پیشه 9 در برابر 9 مساوی شد و آقای بروجردی هم 4 رأی آوردند چون یک نفر از اعضا غایب بود و در نهایت کار به قرعه کشید و آقای فلاحت پیشه به قید قرعه انتخاب شدند.

حجت الاسلام ذوالنور درباره اینکه فراکسیون نمایندگان ولایی در مورد انتخابات سال قبل چه تصمیم وبرنامه‌ای داشت و رایزنی انجام داد یا نه؟ گفت: پارسال فراکسیون امید بطور جدی روزها روی این موضوع کار کردند که به همان توفق منتهی شد. اما فراکسیون نمایندگان ولایی در انتخابات گذشته کار سازمانی و منسجمی انجام ندادند و اعضا آتش به اختیار تلاش‌هایی کردند.

وی درباره اینکه از او به عنوان نامزد انتخابات امسال نیز در توییت نماینده تهران نام برده شده، خاطرنشان کرد: من روی بحث کمیسیون حرف دارم و اگر قرار باشد نامزد شوم بر مبنای اعتقادات و باورهایی است. چرا که مقام معظم رهبری در دیدار چندی پیش انتقاد و گلایه‌ای به مجلس داشتند و فرمودند آمریکا ده‌ها طرح و لایحه و تحریم علیه ما وضع کرده، در مقابل مجلس ما چکار کرده است؟. خطاب ایشان در بحث مجلس کیست؟

هر موضوعی مرجعی دارد. اگر وضع کشاورزی کشور مشکل داشته باشد متوجه کمیسیون کشاورزی است، اگر وضع مسکن و ساخت و ساز و راه مشکل داشته باشد نمی‌روند سراغ کمیسیون کشاورزی می روند سراغ کمیسیون عمران. بالطبع مخاطب این حرف مقام معظم رهبری در مورد تقابل میان ما و آمریکا یکی هیئت رئیسه مجلس است و یکی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی.

من در کمیسیون هم اینها را عرض کردم که اگر کسی در فرمایشات آقا ملامت شد ما به عنوان اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودیم. اگر هم مجلس ملامت شد علتش هیئت رئیسه و بعد کمیسیون امنیت ملی است که بقیه هم توبیخ و تنبیه شدند. این کمیسیون امنیت ملی است که وظیفه خود را انجام نداده و انتظار رهبری را برآورده نکرده است.

مسئول و رئیس کمیسیون باید آنرا فعال و پویا نگه دارد و  پیشنهادها و طرح‌های خودش را در این زمینه به صحن مجلس ارائه دهد. اگر آن زمان این طرح‌ها رای نیاورد مسئولیت متوجه کل مجلس است. ولی متاسفانه ما کمترین تحرک جدی را در کمیسیون امنیت ملی شاهد بودیم.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اضافه کرد: کمیسیون امنیت ملی باید در این زمینه فعال شود. 4 وزارتخانه کلیدی و راهبردی یعنی وزارت دفاع و نیروهای مسلح زیر مجموعه آن وزارت خارجه، وزارت کشور و زارت اطلاعات زیر نظر کمیسیون امنیت ملی هستند و بودجه شان در آنجا باید تعیین و عملکردشان نظارت و پایش شود. متأسفانه ما هم در بودجه این وزارتخانه‌ها مشکلات جدی می بینیم و هم در مطالبه گری که باید از آنها صورت بگیرد. در جاهایی ما باید به این دستگاه‌ها کمک کنیم مشکلاتشان را برطرف کنیم سرکشی و نظارت کنیم.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل حاکمیتی کشور امور دفاعی و امنیت است. امنیت قابل خریدن نیست و مرجعی که از ناحیه مجلس باید در این حوزه فعال  و ناظر و هادی باشد کمیسیون امنیت ملی است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی اگر مجلس نقش نظارتی خود را بخوبی ایفا می‌کرد ما وضعیت نابسامان امروز را نداشتیم. باید مرتب دولت را هدایت می‌کردیم و در ریل خودش قرار می‌دادیم تا وقتی برجام در خطر افتاد و با اقدامات ترامپ دستاورد دولت دوازدهم  از بین می‌رفت کشور آمادگی لازم را می‌داشت و دچار تنش نمی‌شد.

مجلس باید باید دولت وادار می‌کرد که از قبل انعقاد پیمانهای پولی دو و چند جانبه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار دهد که در چنین روزی ما در این شرایط انفعال قرار نگیریم و مردم  در فشار نباشند.

نماینده مردم قم با بیان اینکه مردم که نمی‌توانند خودشان از وزارت خارجه مطالبه گری کنند.، خاطرنشان کرد:  این مجلس است که باید وظیفه خود را در قبال مردم انجام دهد. چرا ما در اثر سهل‌انگاری دولت و کم کاری دستگاه دیپلماسی با چنین وضعیتی روبرو باشیم. چقدر در کمیسیون فریاد زدیم که بخش دیپلماسی اقتصدی دولت غیر فعال است. حالا اخیرا اتفاقاتی می‌افتد و دولت تحرکاتی را شروع کرده است.

ذوالنور اظهار داشت: کمیسیون‌ها باید مطالبه گری و نظارت کنند. ولی ما در بعضی جاها شاهد این نقش آفرینی نیستیم و این روند  نیاز به اصلاح دارد. گاهی شاهد مباحث مفیدی در کمیسیون‌ها نیستیم لذا این وضع نیاز به قدری ترمیم و کار دارد. اگر رسیدم به اینکه کمیسیون باید کارهایی انجام دهد باید برای ایجاد لوازم آن نیزتلاش کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.