آسیاب‌های بادی نشتیفان در خراسان رضوی که مشهور به آسباد هستند از عظیم‌ترین مجموعه‌های خشت، گل و چوبی تاریخی ایران و قدیمی‌ترین مجموعه آسبادهای جهان بازمانده از تاریخ پیش از اسلام ایران محسوب می‌شوند.

آسبادهای پارسی در راه ثبت جهانی
به گزارش قدس آنلاین ، ارزش‌های فرهنگی معماری ایرانی گنجینه‌ای گرانبها از آموزه‌هایی است که از نسل‌های گذشته به یادگار مانده‌اند و باید به نسل‌های آینده انتقال یابند.

این گنجینه‌های مادی و معنوی دارای ارزش‌های معمارانه، زیباشناسانه، باستان‌شناختی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و با هر نوع عملکرد و کاربرد، نمادی از هویت، فرهنگ، بقای نسل‌ها و به عنوان میراث فرهنگی تاریخی به شمار می‌آید.

بناها با ساختار و مصالح بومی نشات گرفته از اقلیم، نشات گرفته از نیازمندی‌های حیات اجتماعی و فرهنگی، نشات گرفته از وضعیت اقتصادی و سیاسی جوامع مستلزم شناخت همه جانبه‌نگر و ویژه است. تمدن دیرینه سرزمین ایران همواره با نوآوری‌ها و پیشرفت‌های فنی و هنری که به صورت چندجانبه و میان رشته‌ای به ثمر رسیده‌اند، توانسته نامی بلندآوازه برای خود در میان سایر تمدن‌ها پدید آورد.

فناوری به عنوان توانایی ساخت و استفاده از ابزار به مثابه عامل اساسی در تمایز انسان از دیگر موجودات مطرح است و به مجموعه فرآیندهایی گفته می‌شود که جوامع انسانی از طریق آن‌ها بر محیط خود تاثیر می‌گذارند. یکی از نمونه‌های ارزشمند که جلوه‌ای از دانش بومی ایرانیان در راستای سازگاری با اقلیم و بهره‌برداری موثر از عوامل طبیعی با فناوری و عملکرد صنعتی پدید آمده، آسبادهای ایرانی یا پارسی است.

نشتیفان مهد آسبادهای ایرانی

آسیاب‌های بادی نشتیفان در خراسان رضوی که مشهور به آسباد هستند، از عظیم‌ترین مجموعه‌های خشت، گل و چوبی تاریخی ایران و قدیمی‌ترین مجموعه آسبادهای جهان بازمانده از تاریخ پیش از اسلام ایران محسوب می‌شوند.

نشتیفان شهری است با قدمت بیش از شش دهه  که ریشه نام این شهر از دو کلمه«نش» که محلی شده «نیش» کنایه از نیش کژدم (محلی شده عقرب) که به وفور در نواحی گرم و خشک به ویژه نشتیفان یافت می‌شود و «تیفان» که محلی شده «توفان» یا همان وزش بادهای موسمی است.

این بادها در کل مدت سال این منطقه را به لحاظ موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد ساخته و ساکنان آن را از قدیم‌الایام  به فکر ساخت آسیاب بادی‌ در جهت بهره‌برداری از این جریانات هوایی بوده‌اند.

در حال حاضر این آسبادها علاوه بر اهمیت تاریخی خود به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران نیز شمار می‌روند و سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی جهت بازدید این آسبادها به شهرستان خواف سفر می‌کنند.

بیشتر بخوانید

تاسیس پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران

محمد رکنی سرپرست پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران پیرامون قدمت تاریخی این آسبادها می‌گوید: شواهد گوناگونی وجود دارد که نشان می‌دهد قدیمی‌ترین آسیاهای بادی در شرق و جنوب شرق ایران ساخته شده‌اند. پیشینه شکل‌گیری آن براساس منابع مکتوب برخی مورخین مانند اصطخری ( قرن 4 ه.ق ) به  2000 سال پیش (قبل از اسلام ) در سیستان وجود داشته‌اند.

در بین بادهای محلی ایران، بادهای 120 روزه سیستان در بخش شرقی سرزمین ایران برای مدتی از سال حاکمیت می‌یابند. محدوده وزش این بادها ناحیه شمال ایران و منطقه موسمی در شبه قاره هند است و از طریق افغانستان و به ویژه در بیابان تار این کشور قدرت یافته و با عبور از نواحی کم ارتفاع افغانستان وارد ایران می‌شود. جهت وزش آن ها در جنوب خراسان و زابل، شمال شرق و جنوب غرب می باشد و آسبادهای ایران تحت تاثیر این بادها در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان گسترس یافته است.

وی با اشاره به  ایجاد پایگاهی در جهت حفظ و ثبت این آسبادها ادامه می‌دهد: پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران در سال 1396 با اهداف عالیه حفاظت و صیانت از میراث بومی چون آسبادهای ایران در استان خراسان رضوی شهر نشتیفان تاسیس شد از اقدامات صورت گرفته در پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران بررسی و شناسایی آسبادهای واقع در مراکز شهری و روستایی استان‌های مذکور بوده که تعداد آسبادهای ایران در گذشته طبق مدارک و اسناد، 416 دستگاه آسباد و در حال حاضر 311 دستگاه آسباد شناسایی شده که در استان خراسان رضوی به تعداد 130، در استان سیستان و بلوچستان به تعداد 6، استان خراسان جنوبی 175 دستگاه شناسایی شده است.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران با اشاره به مراحل پایانی انجام عملیات مستندنگاری و نقشه‌برداری آسبادهای نشتیفان خواف برای ثبت جهانی اظهار می‌دارد: انجام پروژه‌های مستندسازی و برداشت از آسبادها و فضاهای وابسته به آن، انجام مطالعات تعیین عرصه و حریم آسبادها، ساماندهی مسیرهای دسترسی و گذرهای گردشگری به آسبادها، شناسایی افراد و مشاغل وابسته به آسبادها در قالب پرونده میراث ناملموس، برگزاری همایش‌های داخلی و بین‌المللی به منظور شناخت و معرفی و حفاظت از این آثار در برنامه‌های ادواری پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران است.

مدیر موزه خراسان در ادامه با اشاره به اهمیت ثبت قطعی این آثار تاریخی در فهرست جهانی می‌افزاید:  آسبادهای ایران به شماره 6192 در فوریه 2017 در فهرست موقت میراث جهانی ثبت شده است؛ بر این اساس به منظور فراهم‌سازی ثبت زنجیره‌ای آسبادها در فهرست میراث جهانی  تعیین اهداف و برنامه‌های پژوهشی، مطالعاتی، حفاظت، مرمت، ساماندهی، اقدامات مشارکتی، برنامه‌های معرفی و آموزش و تمام اقدامات فنی و اجرایی وفق ساختار و اصول پرونده ثبت جهانی در اولویت‌های اقدام پایگاه است.

محمود باعقیده رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خواف با اشاره به اهمیت این آسبادها برای منطقه اظهار می‌دارد: در یکی دو سال اخیر اکثر آسبادها مرمت شده‌اند و مردم محلی نیز به عنوان یک جاذبه تاریخی تبلیغ کننده این بناها هستند. برنامه‌ها و جشن‌ها نیز اخیرا در کنار این بناها برگزار و عملا به نمادی برای شهر تبدیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: در سال اخیر ورود گردشگر خارجی به این  شهرستان سه برابر شده که صرفا برای بازدید از بناهای تاریخی آمده‌اند. این گردشگران مختص خواف و بازدید از آسبادها آمده بودند و اکثر تورها نیز دو شب حداقل اقامت داشته‌اند. اکثر این بازدیدکنندگان نیز خارج از استان هستند که در شهرستان اقامت داشته‌اند هر چند نباید غافل شد که مراکز بوم‌گردی نیز نقش مهمی در اسکان این گردشگران داشته‌اند. این بناها و شرایط ویژه گردشگری خواف منجر به ماندگاری حداقل یک تا دو شب گردشگر شده که آسبادها  مهمترین جاذبه گردشگری هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خواف با اشاره به اثرات اجتماعی این آثار خاطرنشان می‌دارد: غرور ملی مردم منطقه بالا رفته و حفظ و نگهداری از این آسبادها برای مردم نشتیفان موضوعی جدی شده؛ به عنوان مثال  صاحبان خانه در مسیر آسبادها حتی برای نمای منزل خود با ما مشورت می‌کنند در حالی که در سال‌های گذشته این گونه نبود. اهمیت حضور گردشگر و بناها برای مردم درک شده؛ آسبادها در قدیم برای بسیاری از شهروندان حکم زباله‌دان را داشت اما حالا خود شهروندان محلی اقدام به جمع‌آوری  زباله‌ها می‌کنند؛ این در حالی است که هنوز ثبت جهانی هنوز نشده و تنها ثبت ملی اتفاق افتاده است.

باعقیده همچنین با اشاره به افزایش آمار بازدید در شهرستان می‌افزاید: آمار بازدیدکننده در دو ماه اول سال حدود 6 هزار بازدید و تعداد گردشگر همراه با اسکان شبانه در همین مدت حدود 1200 تا 1500 نفر بوده که برای شهری مانند نشتیفان بسیاری بالا است. به ویژه وقتی بدانیم این گردشگران مختص آسبادها می‌آیند.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.