کشت گندم در سال زراعی ۹۶-۹۷ با میانگین ۲۵۲ کیلوگرم در هکتار مواجه بوده است. اما امسال دلیل انتظار داریم به یک تن در هکتار برسد. به عبارت دیگر نسبت به سال گذشته چیزی در حدود ۴ برابر خواهد شد.

محصولات باغی با ۱۵ درصد افزایش و گندم و جو ۴ برابر سال گذشته در خراسان رضوی تولید خواهد شد

قدس آنلاین - وحید اکرمی: یکی از فوایدی که بارندگی های سیل آسای بهاره به همراه داشت این بود که غبار تصور خشکی مزارع و بروز قحطی در محصولات غذایی و ... را از ذهن ها شست و برد. بارش این حجم باران در سال جاری در استان اتفاق کم نظیری بود. به همین دلیل انتظار رونق کشاورزی و افزایش محصولات زراعی و باغی دور از ذهن نیست. اما آیا کارشناسان نیز این موضوع را تایید می کنند. این میزان افزایش چقدر خواهد بود؟ آیا قیمت ها هم کاهش پیدا خواهد کرد؟ به همین دلیل با دو تن از مدیران جهاد کشاورزی خراسان رضوی به گفت و گو پرداختیم و نظرات آنها را جویا شدیم

افزایش ۱۵ درصدی محصولات باغی

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: خوشبختانه میزان بارندگی های امسال بسیار خوب و مناسب بوده است. علاوه بر آن گزارش خسارت سرمای زمستانه و بهاره هم نداشته ایم. فقط اندکی خسارت تگرگ در برخی از شهرستان ها گزارش شده است. با این شرایط پیش بینی می شود امسال، تولید محصولات باغی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. برآورد ما این است که امسال با رشد ۱۵  درصدی محصولات باغی روبرو خواهیم بود.

سید هاشم نقیبی اظهار کرد: رعایت الگوی کشت در مبحث کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. این الگو سالهاست که با توجه به شرایط متفاوت آب و هوایی مناطق مختلف کشور، توسط کارشناسان زبده تهیه و در آن مشخص شده است که کشت چه محصولی در کدام منطقه بهتر است. خوشبختانه اکنون کشاورزان نیز با الگوی ارائه شده مطابقت خوبی پیدا کرده اند و به سمت کشت محصولات کم آب طلب مانند پسته، زعفران، سنجد و... رفته اند.

وی ادامه داد: کشاورزان باید در هنگام کشت علاوه بر نوع محصول، زنجیره تولید را نیز در نظر داشته باشند. هماهنگی با بخش های خصوصی مانند شرکتهای تعاونی تولید، اتحادیه تعاونی روستایی و شرکتهای تعاونی محصولات کشاورزی، از جمله مواردی است که در میزان تولیدات کشاورزی بسیار تاثیر گذارند.

وی تاکید کرد: کشاورزان باید در کنار کشت محصولات، زنجیره ارزش محصول را هم در نظر بگیرند. به عبارت دیگر، صنایع فرآوری و بسته بندی و بازاریابی و در قالب یک مجموعه به هم پیوسته دیده شود. به خصوص محصولات باغبانی که قابلیت فرآوری دارند. موضوع عرضه و تقاضا در محصولات باغی بسیار مهم و تاثیر گذار است و با توجه به اینکه این محصولات ماهیت فساد پذیری دارند، عوامل فوق درمبحث قیمت محصولات، بیشتر به عنوان یک اهرم کنترل کننده نقش آفرینی می کنند و مانعی بر نوسانات قیمتی محصولات باغبانی نیستند.

نقیبی عنوان کرد: همیشه معمول بوده که وقتی محصولات کشاورزی در حجم بالا تولید می شود قیمت آنها پایین بیاید. اما امسال علیرغم افزایش تولید محصولات، با افزایش قیمت هم روبرو خواهیم بود. قیمت محصولات کشاورزی تابع متغیرهای زیادی است. کرایه حمل و نقل، سوخت، هزینه های جاری مانند برق و کود و سم و هزینه های کارگری باعث می شود که افزایش قیمت محصولات دور از ذهن نباشد.

رشد ۴ برابر تولید گندم و جو دیمی / خرید تضمینی دولت ۱/۵ برابر سال گذشته خواهد بود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: در سال جاری هم از لحاظ کیفیت الگوی بارش و هم از لحاظ کمیت بارش، بارندگی های بسیار مناسبی داشته ایم. پیش بینی می کنیم که در تولید محصولات پاییزه از جمله گندم و جو و گلزا وضعیت بسیار خوبی را شاهد باشیم.

محمدرضا نیک پور ادامه داد: امسال به طورمتوسط نسبت به دوره های آماری سالهای گذشته وضعیت بارندگی در حدود دو برابر بوده و این شاخص خوبی برای محصولاتی است که به صورت دیم کشت می شوند.  خوشبختانه در شهرستانهایی که سالانه بیشترین مقدار کشت گندم و جو را به صورت دیم دارند، امسال بیشترین میزان بارندگی وجود داشته است.

وی افزود: قوچان، فریمان، تربت حیدریه، درگز، سبزوار از جمله شهرستانهایی هستند که هر ساله، محصولات گندم و جو دیمی در سطح بالایی کشت می شود و خوشبختانه این شهرستان ها از لحاظ بارندگی جزء پرباران ترین مناطق استان بوده اند.

وی اظهار کرد: کشت گندم در سال زراعی ۹۶-۹۷ با میانگین ۲۵۲ کیلوگرم در هکتار مواجه بوده است. اما امسال دلیل انتظار داریم به یک تن در هکتار برسد. به عبارت دیگر نسبت به سال گذشته چیزی در حدود ۴ برابر خواهد شد.

وی بیان داشت: در بخش برداشت محصولات در قسمت کشت آبی، میانگین تولید در سال گذشته در حدود ۳۴۰۰ کیلوگرم در هکتار بوده است و پیش بینی بر این است که امسال به بیش از ۴ تن در هکتار برسد. جو نیز شرایطی مشابه با گندم دارد.

محمدرضا نیک پور گفت: در سال گذشته کل تولید گندم ۵۰۸ هزار تن بوده است. امسال برآورد می شود که در حدود ۷۰۰ هزار تن تولید شود. به دلیل افزایش کشت گندم و جلوگیری از انباشت آن، خرید تضمینی دولت نیز ۱/۵ برابر سال گذشته خواهد بود.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.