رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر با بیان اینکه هر یک از روستاها با حفر یک چاله در نزدیکی روستا اقدام به دفن غیراصولی زباله می‌کنند، گفت: از دهیاران خواسته شد تا نسبت به جمع‌آوری زباله‌گاه روستا اقدام کنند، در غیر این صورت موارد را از طریق مرجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

دفن غیراصولی زباله‌ها در چاله‌های حفر شده نزدیک روستاها را پیگیری قضایی می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین ، مهدی جمعه‌پور ظهر امروز در نشست خبری هفته محیط‌زیست بر ضرورت ارتقای سطح آگاهی مردم در تمامی حوزه‌های زیست‌محیطی تأکید کرد و گفت: خوشبختانه رسانه‌ها و خبرنگاران شهرستان تلاش مؤثری در راستای ارتقای آگاهی و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های زیست‌ محیطی داشته‌اند و امیدواریم این همراهی و همکاری که نتیجه آن اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه است، ادامه یابد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر با اشاره به اینکه فعالیت‌های محیط‌زیست در سه حوزه محیط انسانی، محیط طبیعی و افکار عمومی انجام می‌شود، عنوان کرد: در راستای وظایف و مأموریت‌ها در یک سال گذشته برای استقرار واحدهای صنعتی 81 فقره مجوز صادر شده است که از این تعداد 32 مورد مربوط به‌واحدهای صنعتی، 17 مورد به واحدهای کشاورزی و 8 مورد خدماتی بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت 24 مورد مجوز بهره‌برداری صادر شده که 10 مورد از آن مربوط به حوزه صنعتی و 10 مورد در حوزه کشاورزی و 4 مورد در حوزه خدماتی انجام‌ شده است، افزود: در بازدیدهای در بازدیدهای زیست‌ محیطی انجام‌ شده در یک سال گذشته برای 19 واحد تولیدی اخطاریه صادر شده که در مهلت قانونی نسبت به رفع ایراد اقدام شده است.

جمعه‌پور با تأکید بر اینکه با اقدامات و تلاش‌های انجام‌ شده با همکاری بخشداری مرکزی نسبت به جمع‌آوری زباله‌گاه‌های روستایی در بخش مرکزی کاشمر اقدام شده است، یادآور شد: اگرچه قریب به 7 ماه است که موضوع جمع‌آوری زباله‌گاه در روستاهای بخش کوهسرخ ابلاغ‌ شده و جلساتی هم با دهیاران این روستاها برگزار کردیم، اما متأسفانه با وجود هماهنگی برای شهرداری ریوش برای دفن زباله‌های تولیدی روستاها، تاکنون اقدام عملی انجام‌ نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر با بیان اینکه در حال حاضر هر یک از روستاها با حفر یک چاله در نزدیکی روستا اقدام به دفن غیراصولی زباله می‌کنند، ادامه داد: در همین راستا هفته گذشته با صدور اخطاریه‌ای به‌تمامی روستاهای بخش کوهسرخ از دهیاران خواسته شد تا نسبت به جمع‌آوری زباله‌گاه روستا اقدام کنند، در غیر این صورت موارد را از طریق مرجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه زباله‌گاه و مراکز دفع پسماند در سطح شهرستان با مشکلات و معضلاتی روبرو هستیم، یادآور شد: برای به‌حداقل رساندن معضلات ناشی از زباله‌ها چاره‌ای نداریم که به‌سمت تفکیک اصولی زباله و فراهم کردن زیرساخت برای بازیافت زباله حرکت کنیم، بنابراین با توجه به‌حجم افزایش تولید زباله ضرورت دارد با فرهنگ‌سازی تلاش کنیم تولید زباله را کاهش دهیم.

جمعه‌پور موضوع نخاله‌های ساختمانی  را یکی‌دیگر از معضلات در کاشمر دانست و گفت: با وجود پیگیری‌های مستمر و مداومی که طی چند سال گذشته در این حوزه انجام داده‌ایم به موفقیتی دست پیدا نکردیم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر با انتقاد از اینکه سازوکار اجرایی و دستورالعمل‌های تدوین‌ شده در این حوزه به‌صورت صحیح اجرا نشده است، افزود: اگرچه در بحث نخاله‌های ساختمانی قوانین و سازوکار داریم، اما باز هم شاهد تخلیه این نخاله‌ها در حاشیه شهر و نزدیک به واحدهای مسکونی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در هفت نقطه از شهر کاشمر تخلیه نخاله‌های غیرمجاز ساختمانی به یک معضل جدی تبدیل‌ شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به‌اینکه مکان‌هایی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی در نظر گرفته‌ شده است، ضرورت دارد با ساماندهی خودروهای حمل‌کننده نخاله‌ها از تخلیه نخاله‌ها در مناطق غیرمجاز جلوگیری کنیم.

جمعه‌پور با اشاره به اینکه موضوع نخاله‌های ساختمانی بارها در کارگروه مدیریت پسماند مصوب شده، اما نتیجه‌ای نداشته است، اظهار کرد: اجرای موفق این دستورالعمل‌ها نیازمند همراهی و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای عضو این کارگروه است و اگر هر یک از نهادها به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کنند و برخوردهای بازدارنده انجام شود قطعاً مشکلات این حوزه به حداقل می‌رسد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر با بیان اینکه نبود تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک صنعتی کاشمر به یک موضوع قدیمی تبدیل‌ شده است، بیان کرد: اگرچه موضوع استقرار تصفیه‌خانه در شهرک صنعتی به‌عنوان زیرساخت اولیه باید در زمان صدور مجوز مورد توجه قرار گیرد، اما متأسفانه با گذشت سال‌ها از بهره‌برداری شهرک صنعتی کاشمر تاکنون اقدام جدی برای احداث آن انجام‌ نشده است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع پساب شهرک صنعتی کاشمر همواره یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه زیست‌ محیطی است و سال‌ها است که برای احداث آن پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: قریب به دو سال است که شهرک صنعتی کاشمر اعلام کرده به شرایط سه‌گانه مبنی بر احداث تصفیه‌خانه در شهرک صنعتی رسیده است و در این مدت نیز با وجود وعده‌های متعدد بنا به‌دلایل مختلفی احداث آن به‌تأخیر افتاده است.

جمعه‌پور با انتقاد از اینکه تاکنون کار اجرایی در این زمینه انجام‌ نشده است، افزود: به‌دلیل هزینه‌های بالای احداث تصفیه‌خانه، این امکان وجود ندارد که هر یک از واحدها به‌صورت جداگانه اقدام به احداث تصفیه‌خانه کنند، بنابراین در راستای حمایت از رونق تولید نیاز است که مجموعه شهرک صنعتی کاشمر در خصوص احداث تصفیه‌خانه تسریع کند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست کاشمر با بیان اینکه با احداث تصفیه‌خانه مرکزی در شهرک صنعتی کاشمر قطعاً زیرساخت اشتغال و تولید در این مجموعه صنعتی افزایش می‌یابد، یادآور شد: با توجه به اینکه کاشمر یک شهر کم آب و در بحران شدید کم‌آبی قرار دارد، قطعاً استفاده مجدد از تولید 100 مترمکعب فاضلاب در واحدهای تولیدی می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز آبی شهرک برای استفاده در فضای سبز  و یا سایر موارد غیر شرب را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بافت خاک در شهرک صنعتی، قابلیت نفوذ بالاست و این نفوذ باعث بروز مشکلات می‌شود، خاطرنشان کرد: در زیردست شهرک صنعتی تعدادی رشته قنات فعال وجود دارد و این احتمال وجود دارد که فاضلاب خروجی از شهرک به این قنوات نفوذ کند  و منجر به آلودگی آن شود.

جمعه پور با تأکید بر اینکه مکاتبات و پیگیری‌های 10 ساله محیط‌زیست برای احداث تصفیه‌خانه مرکزی در شهرک صنعتی کاشمر بی‌نتیجه مانده است، ابراز کرد: در این راستا به‌صورت مسکن اقداماتی انجام‌شده و واحدهایی که خروجی فاضلاب داشتند پلمپ و سایر واحدها نیز مکلف شدند در داخل مجموعه فاضلاب تولیدی را مدیریت کنند تا شرایط مورد انتظار ایجاد شود.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.