نخستین نمایشگاه «دستاوردها و توانمندی‌های قرآنی آستان قدس رضوی» با حضور بخش‌های فرهنگی این آستان مقدس پذیرای زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی است.

برپایی ضیافت قرآنی در جوار بارگاه منور رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مؤسسه آفرینش‌های هنری، مؤسسه چاپ و انتشارات، به نشر، مؤسسه جوانان، مرکز امور بانوان و خانواده، اداره علوم قرآنی، بنیاد فرهنگی رضوی، شرکت کاشی سنتی، مؤسسه تربیت بدنی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد و مهدالرضا(ع) با هدف ارائه و معرفی تولیدات قرآنی خود در این نمایشگاه که در سالن همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شده است، حضور دارند.

قرآن کریم کتاب الهی است از همین رو در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... نقشه راه به بندگان خداوند ارائه می‌دهد اما در شرایط کنونی جامعه نسبت به قرآن کم‌توجهی صورت می‌گیرد، ولی مجموعه آستان قدس رضوی با برپایی نخستین نمایشگاه «دستآوردها و توانمندی‌های قرآنی آستان قدس رضوی» نشان داد که تمام اقدامات و فعالیت‌هایش بر پایه مبانی دینی و قرآنی صورت می‌گیرد.

از همین رو، به این نمایشگاه ویژه قرآنی که برای نخستین بار در مجاورت حرم حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) برپا شده است، سری زدیم و به محض ورود با غرفه‌های متعدد و آثار متنوع قرآنی، هنری و آموزشی جدیدی رو به رو شدیم که یکی از این غرفه‌های ویژه، غرفه مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی همراه با خدمات ویژه قرآنی و آموزشی بود.

ارائه خدمات قرآنی ویژه نونهالان امام رضایی

محمدرضا ساقی، رئیس اداره آموزش و مطالعات قرآنی و مسئول غرفه مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی است که درباره خدمات و بخش‌های مختلف این غرفه می‌گوید: غرفه این مرکز قرآنی در نمایشگاه «دستآوردها و توانمندی‌های قرآنی آستان قدس رضوی» واحد مشاوره و استعدادیابی و واحد حفظ قرآن کریم را ویژه برادران و خواهران راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه می‌دهد: طرح احیاء و ساماندهی جلسات سنتی قرآن کریم را در این غرفه اجرا می‌کنیم که با دعوت از جلسات سنتی قرآن در مساجد و منازل و ثبت نام آن‌ها در این طرح، از این‌ جلسات حمایت معنوی و مالی از سوی آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد.

مسئول غرفه مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی به اجرای طرح شاخص مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در این نمایشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: غرفه مهدالرضا(ع) طرح شاخص این مرکز قرآنی در این دوره از نمایشگاه «دستآوردها و توانمندی‌های قرآنی آستان قدس رضوی» است که در این غرفه، شیوه‌های روخوانی قرآن کریم ویژه نونهالان ۵ ساله آموزش داده می‌شود.

ساقی اضافه می‌کند: آموزش روش تدریس قرآن کریم، غرفه امام شناسی، کارگاه نقاشی و کاردستی، کار با ماسه و اجرای بازی‌های متنوع و جذاب در محیطی مفرح، شاد و آموزنده برای نونهالان از دیگر ویژه برنامه‌های غرفه مهدالرضا(ع) مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی به‌شمار می‌رود.

هنرنمایی هنرمندان نقاشی خط به صورت زنده

تعدد غرفه‌های قرآنی و تنوع آثار در این نمایشگاه فراوان است و مسئول هر غرفه حسب وظیفه درباره نوع خدمات مجموعه خود به بازدیدکنندگان توضیحاتی را ارائه می‌دهد و حاضران را با دستآوردها و توانمندی‌های مجموعه مورد نظر آشنا می‌کند. از همین رو با یکی از بازدیدکنندگان که به تنهایی برای بازدید به این نمایشگاه آمده است باب گفت‌وگو را باز می‌کنیم. این بازدیدکننده درباره برپایی این نمایشگاه در حرم مطهر رضوی بیان می‌کند: من با توجه به علاقه‌ی شدید به قرآن کریم امسال علاوه بر بازدید از نمایشگاه بین المللی قرآن مشهد به محض اطلاع از برپایی نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های قرآنی آستان قدس رضوی برای بازدید به این مکان مقدس مراجعه کردم.

خانم دعاگو که مربی مهدکودک است به غرفه مهدالرضا(ع) مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این غرفه با ارائه بازی‌های متنوع و مفرح قرآنی حقیقتا کودکان را مجذوب خود می‌کند و اینکه این مجموعه در کنار این نمایشگاه محیطی را برای بازی و آموزش کودکان پیش‌بینی کرده، قابل تقدیر است.

وی ادامه می‌دهد: مؤسسه آفرینش‌های هنری امسال حضور خوبی در این نمایشگاه دارد چرا که طی بازدید از این غرفه‌ با قرآن نفیس بایسنقری و نوع خط آن‌ها آشنا شدم و علاوه بر آن از هنر استادی که هنر نقاشی خط را به صورت زنده انجام می‌دادند، لذت بردم.

نمایشگاه «دستآوردها و توانمندی‌های قرآنی آستان قدس رضوی» بستری را فراهم کرده تا مردم علاوه بر قرائت قرآن با بیان، کلام و کارآمدی این کتاب آسمانی در عرصه‌های مختلف آشنا شوند و این کتاب الهی را محور سبک زندگی، علم، پژوهش و سایر امور زندگی خویش قرار دهند.

این نمایشگاه از تاریخ ۱۳ لغایت ۲۴ خرداد ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۱ در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی واقع در (پارکینگ شماره یک) در قالب ۱۲ غرفه از مجموعه‌های قرآنی آستان قدس رضوی برپا شده و برای بازدید، پذیرای علاقه‌مندان و دوستداران قرآن کریم است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.