در میانه‌های آخرین ماه بهار، بازار ارز و طلای کشور تابستانی بشدت داغ را با طعم کاهش رکوردشکنانه قیمت‌ها سپری می‌کند.

ریزش قیمت ها در سرسره ارزی

 فرزانه غلامی/

در میانههای آخرین ماه بهار، بازار ارز و طلای کشور تابستانی بشدت داغ را با طعم کاهش رکوردشکنانه قیمت‌ها سپری میکند.

تا لحظه تنظیم این گزارش و در نتیجه فروریختن مرزهای سخت قیمتی، دلار به پایین‌ترین نرخ در سال جاری رسیده و با کاهشی حدود 400 تومانی از کانال 13 هزار تومان سقوط کرده و خرید و فروش آن در صرافی‌ها به ۱۲ هزار و ۸۰۰ و ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش یافته است. یورو هم با کانال 15 هزار تومان وداع کرده و ۱۴ هزار و ۷۰۰ خریده و 14 هزار و 800 تومان فروخته میشود.

در گرماگرم این ریزش‌های قیمتی، طلا هم با کاهش تقریباً 10 هزار تومانی نسبت به روز گذشته به گرمی 408 هزار تومان کاهش یافته و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با کاهشی حدود 180 هزار تومانی نسبت به شنبه به ۴ میلیون و ۴45 هزار تومان رسیده است. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم  به ۴ میلیون و 350 هزار تومان، نیم سکه به ۲ میلیون و 450 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶70 هزار تومان و سکه گرمی هم به۹۹۰ هزار تومان کاهش یافته است.

 ریزش  قیمت‌ها ادامه دارد

مشاهدات از بازار ارز و طلا و اظهارات صرافان و همچنین تحلیل‌های کارشناسان حکایت از تداوم روند کاهشی قیمت‌ها دارد.

خبر آنلاین حتی در گزارشی نوشته: «در حالی که همواره نرخ دلار بین 200 تا 300 تومان بالاتر از قیمت صرافیها قرار میگرفت، هر دلار در میدان فردوسی، از سوی دلالان حاشیه خیابان به قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ صرافی ملی فروخته می‌شود. برخی از فروشندگان خیابانی دلار تأکید دارند، در حجم بالا حتی حاضرند دلار را به قیمت ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان بخرند. منظور این افراد از حجم بالا، تقاضای بیش از ۱۰ هزار دلار، به شرط نقد بودن پول است».

بر اساس همین گزارش «پیشنهاد قیمت‌های ۱۲ هزار و ۱۰۰ تا ۱۲ هزار و 300 تومان برای دلار، ۱۴ هزار و ۶۰۰ تا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان برای یورو نیز به وفور در میدان فردوسی به گوش میرسد و در حالی تب تند فروش دلار از سوی دستفروشان به چشم می‌خورد که کمتر صراف و دلالی حاضر به خرید دلار از دست مردم است».

گزارش خبرآنلاین، ریزش بیش از پیش قیمت‌ها را در ساعات آینده آن هم با دلایلی از قبیل افزایش عرضه ارز از هفته گذشته، سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به کره و توافق حاصل شده میان ایران و کره برای تحویل ارزهای ایران پیشبینی کرده و از توقف معامله از سوی برخی صرافان خبر داده است.

 تداوم سیاست‌های ارزی؛ رمز تداوم ثبات بازار

یک کارشناس اقتصادی در گفتوگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ثبات به بازار ارز بازگشته، اما دلار هنوز با ارزش ذاتی خود فاصله دارد، اظهار داشت: به‌طبع با تضعیف شدید پول ملی و بهصرفه شدن صادرات و حتی صادرات کالاهای اساسی، ارز بیشتری به کشور تزریق شده است که در بلند مدت خبر خوبی است، چرا که اقتصاد کشور به گشایش‌های ارزی نیاز دارد. در همین حال دخالت دولت در بازار، بالا کشاندن نرخ نیمایی همراستا با بازار آزاد، ترغیب پتروشیمیها به بازگشت ارزهای صادراتی، بازار متشکل ارزی و مواردی از این دست در کاهش نرخ ارز نقش داشته است.

علی جعفری تداوم سیاست‌های ارزی دولت را تضمین‌کننده ثبات در بازار ارز دانست و ادامه داد: دولت قصد دارد از طریق بورس انرژی، فروش نفت و ورود ارز را بیشتر کند.

این صاحبنظر اقتصادی سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران و ارتباط حسنه با چین و روسیه را در ثبات ارزی کشور مؤثر دانست و گفت: نیاز کشور به ارز برای تأمین کالاهای اساسی، نیازی سنگین است که باید با تمرکز بر نفت، پتروشیمی و محصولات پالایشی و فولادی تأمین شود و امیدواریم فعالان ناخشنود بازار، دولت را برای توقف این سیاست‌ها مجاب نکنند.

 تخلیه 140 هزار تومانی حباب بازار طلا

رئیس پیشین اتحادیه طلا و جواهر کشور هم کاهش قابل توجه نرخ طلا و سکه را نتیجه کاهش نرخ ارز دانست و به خبرنگار ما گفت: قیمت جهانی طلا در سه روز گذشته 36 دلار رشد کرده و طبعاً باید شاهد رشد قیمت در داخل باشیم.

به گفته محمد کشتی آرای کاهش نرخ ارز، منجر به تخلیه حباب قیمتی در بازار طلا نمی-شود، اما کاهش تقاضای خرید طلا که در نتیجه جو روانی شکل گرفته، توانسته حباب را کمتر کند، به نحوی که حباب قیمتی از 580 هزار تومان در هفتههای پیش دیروز (یکشنبه) به 440 هزار تومان کاهش یافته است.

این فعال بازار طلای کشور پیشبینی کرد، با تداوم سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه ارز و بهبود تعاملات سیاسی کشور، روند کاهشی قیمت طلا هم تداوم یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.