جشن ‏های مردمی زیرسایه خورشید حالا پس از 12 سال برگزاری متوالی به اصلی‌ترین برنامه دهه کرامت تبدیل شده است.

سفیران حضرت رضا(ع) پا در رکاب کردند


 سجاد حق‌پناه/

جشن ‏های مردمی زیرسایه خورشید حالا پس از 12 سال برگزاری متوالی به اصلی‌ترین برنامه دهه کرامت تبدیل شده است. در قالب این جشن‌های مردمی است که عطر و بوی معارف رضوی در جای جای کشور و دورترین نقاط جهان پراکنده می‌شود. خدام بارگاه منور رضوی در قالب جشن‏های مردمی زیرسایه خورشید، پرچم مطهر و مقدس بارگاه حضرت رضا(ع) را به میان عاشقان و ارادتمندان معارف عالیه اهل بیت(ع) می‌آورند. نام «زیر سایه خورشید» حالا به پشتوانه همین عاشقی‌ها و ارادت‌ها، به نام مطهر حضرت رضا(ع) گره ‌خورده است. امسال هم در دوازدهمین سال برگزاری این جشن‌ها، 200 نفر از خدام حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در قالب 70 کاروان پرچم مقدس بارگاه منور رضوی را به میان مردم می‌آورند.

برگزاری این جشن‌ها، البته اقتضائات و الزامات فراوانی دارد که از مدت‌ها پیش تدارک آن شروع می‌شود. نشستی که شنبه شب در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) در حاشیه میدان بسیج مشهد برگزار شد، جزو نخستین نشست‌هایی بود که با هدف هماهنگی‌ها برای برگزاری هرچه بهتر جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید در دهه کرامت سال 98 برپا شد.

کاروانهای زیر سایه خورشید، سفیران حضرت رضا(ع) هستند

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در جلسه توجیهی خدام اعزامی به جشنهای زیرسایه خورشید گفت: کاروانهای اعزامی جشنهای زیر سایه خورشید، سفیران حضرت رضا(ع) و نماینده ثامن الحجج(ع) در سرتاسر جهان هستند.

سید خلیل منبتی گفت: این برنامه‌ها از ابتدای شکل‌گیری، آثار و برکات فراوانی به همراه داشته است و به بهترین نحو و با وسعت و شکوه ادامه دارد.

وی ابراز کرد: ما همه خدمتگزار زائران حرم علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) هستیم و به نشانی که در سینه داریم افتخار می‌کنیم. نوکری امام رضا(ع) دارای مقام بالایی است، از این رو تا جایی که از دستمان برمیآید باید به نحو احسن زائران را تکریم کنیم.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در ادامه تأکید کرد: از آنجا که خدام حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در جشن‏های زیرسایه خورشید به عنوان سفیران حضرت رضا(ع) شناخته میشوند باید با حساسیت بالا مراقب رفتار و کردار خود باشند.

منبتی افزود: والاترین رسالت کاروان‌های زیرسایه خورشید حضور در دورترین نقاط از مراکز استانها و روستاهای سخت‌گذر است که مردم آن مناطق امکان سفر به مشهد و زیارت امام رضا(ع) را ندارند.

تشکل‏های مردمی میزبان کاروان‌های زیر سایه خورشید

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی هم در این مراسم به مردمی بودن این جشن‌ها اشاره کرد و گفت: اصلی‏ترین تشکیلات برگزارکننده این جشن‏ها تشکل‏های مردمی در سراسر کشور هستند.

مجتبی مختاری تصریح کرد: بیش از 20 هزار نفر از اعضای تشکل‌های مردمی از ماه گذشته فعالیت خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن این جشن‏ها آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به نظر تولیت معزز آستان قدس رضوی درخصوص جشن‏های زیرسایه خورشید گفت: تأکید حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی بر معرفت‌افزایی و توسعه فضاهای خدمت‌رسانی اجتماعی در قالب این جشن‏هاست.

وی در ادامه گفت: جشن‏های مردمی زیرسایه خورشید در این سالها سنگ بنای مفهوم و حقیقتی به نام زیارت از راه دور و اتصال قلوب دلدادگان و عاشقان حضرت رضا(ع) به امام را از فرسنگ‏ها دورتر از مرقد شریف حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) نهادینه کرده است.

200 خادم بارگاه حضرت رضا(ع) مسافر زیر سایه خورشید

دبیر دوازدهمین دوره جشن‏های مردمی زیرسایه خورشید هم در جلسه توجیهی خدام اعزامی به این جشنهای مردمی، بر اهمیت برگزاری مناسب ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت تأکید کرد.

میلاد شعیبی تصریح کرد: با همکاری معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی 500 نفر از خدام برای اعزام به جشن‏های زیرسایه خورشید به دبیرخانه این جشن‏ها معرفی شدند که پس از انجام مصاحبه، 200 نفر از خدام برای اعزام در کاروانها انتخاب شدند.

وی تأکید کرد: تمامی خدام اعزامی در این دوره از جشن‏های زیرسایه خورشید برای نخستین بار به این جشن‏ها اعزام خواهند شد. دهه کرامت امسال از پنجشنبه 13 تیرماه، سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز و تا یکشنبه 23 تیرماه، سالروز میلاد پربرکت حضرت رضا(ع) ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.