۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 659263

یادداشت/

کلاهی که برای سر حاکمان اماراتی گشاد است!

 بهمن شمسی، دکترای مطالعات غرب آسیا

بر خلاف دولت‌هایی نظیر قطر، کویت و عمان در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس که در چند سال اخیر در جهت نزدیکی به ایران گام‌های هر چند کوچک برداشته‌اند، کشور ذرهای امارات متحده عربی به میاندار توطئه علیه کشورمان تبدیل شده و هر از چند گاهی اتهامات بی‌اساسی علیه جمهوری اسلامی به راه می‌اندازد.

دو نشست اضطراری اخیر در مکه (شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب) ، حادثه برای چند نفتکش در نزدیکی بندر الفجیره و جنگ یمن آخرین صحنه‌هایی است که فرصتی برای مقامات اماراتی فراهم آورد تا با قرار گرفتن در کنار حاکمان سعودی بار دیگر به اتهام زنی علیه کشورمان بپردازند.

 باید توجه داشت که تهران و ابوظبی در موضوع جزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی دارای اختلاف بوده و از سوی دیگر امارات متحد نزدیک آمریکاست که به لحاظ سیاسی در تقابل با کشورمان قرار دارد.

اما این همه ماجرا نیست؛ چراکه در چند سال اخیر حاکمان امارات با ورود به یک رقابت منطقه‌ای، بازی جدیدی در راســتای تنوع بخشیدن به مؤلفه های قدرت خود آغاز کرده‌اند که همین ماجراجویی تقابل بیشتر این کشــور و جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

 این قدرت طلبی در بحث گفتمانی، نظامی و سیاسی مطرح و مورد توجه حاکمان امارات قرار دارد. در بحث گفتمان سه جریان غالب شیعی(که از سوی ایران هدایت می شوند)، اخوانی که مورد حمایت ترکیه و قطر قرار دارد ( و گفتمان سلفی وهابی ) که از سوی سعودی مطرح میشود وجود دارد، اما امارات یک گفتمان دینی جدید که به تصوف نزدیک بوده و برآمده از ایده اسلام الازهر که بیخطر اســت را ترویج میکند.

 حاکمان امارات در تلاش هستند که در بعد گفتمانی خود را مستقل از اخوانی‌ها و وهابیت عربستان در سطح منطقه تعریف کرده و نشان دهند.

 ابوظبــی در حوزه نظامی و ماجراجویی های خارجی نیز پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و در همین راستا نقش منطقه‌ای جدیدی برای خود تعریف کرده است. این کشور اکنون در اریتره در حوزه دریای سرخ پایگاه نظامی دایر کرده است.

در بحث یمن نیز برخی تحلیلگران بین‌المللی اعتقاد دارند که دلیل اصلی آغاز این جنگ ویرانگر، امارات بود و نه عربستان، اما از آنجا که ابوظبی بهانه‌ای برای آغاز مستقیم این نبرد نداشت سعودی را جلو انداخته و سپس خود در پوشش ائتلاف وارد این جنگ شد.

 اگرچــه درباره ظرفیتهای کشــور کوچک امــارات در عملی کــردن نیات و ماجراجوییهای منطقه ایش ابهامات زیادی وجود دارد، اما ابوظبی در تلاش است با پشتوانه یک قدرت خارجی یعنی آمریکا خود را مطرح کرده و حتی شاید بتواند در آینده جای عربســتان را گرفته و به مجری سیاستهای کشورهای غربی در منطقه بدل شود.

 بر این اساس طبیعی است که اقدامات منطقی کشورمان از جمله مطرح کردن پیشنهاد انعقاد معاهده عدم تعرض با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس که در چارچوب تنش‌زدایی با همسایگان صورت می گیرد، با استقبال سرد مقامات ابوظبی مواجه شــود؛ چراکه این امر مســتلزم عقب‌نشــینی امارات از یکسری فعالیت‌ها و تحرکات منطقهای مخرب است که بعید به نظر می‌رسد مورد قبول سردمداران ماجراجوی این کشور که به دنبال مطرح کردن هرچه بیشتر خود در منطقه هستند، قرار بگیرد.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.