این روزها وضعیت نقل و انتقالات مسکن و رهن و اجاره در مشهد مثل سال‌های قبل نابسامان است و هر میزان که به این موضوع بیشتر پرداخته می‌شود دقیقا کمتر نتیجه گرفته می‌شود.

بی‌سامانی در بازار رهن و اجاره در مشهد
به گزارش قدس آنلاین ، بار دیگر تابستان در راه است، فصلی که برخی آن را با فراغت می‌شناسند و در تلاش هستند که بهترین برنامه‌ریزی را برای آن داشته باشند و البته برای برخی نیز تابستان فصل خوبی نیست و یادآور خاطرات خوبی برایشان نیست.

برای برخی تابستان یادآور زمانی است که باید بار دیگر یا طعم خانه به دوشی را بچشند و یا اینکه باید تمام دارایی و سرمایه و پس‌انداز خود را دوباره و دودستی تقدیم صاحبخانه کنند تا به آنها اجازه دهد یک سال دیگر در همان منزل مسکونی باقی بمانند.

این روزها بازار نقل و انتقالات مسکن در مشهد بار دیگر در حال داغ شدن است و بسیار از اکنون در تکاپو هستند که منزل مسکونی خود را تغییر دهند زیرا معتقدند صاحبخانه انصاف اندکی به خرج می‌دهد و مجبور هستند در نهایت منزل خود را تغییر دهند.

افزایش 10 تا 30 درصدی اجاره بها

یکی از شهروندان مشهدی که این روزها با گوشت و پوست و استخوان خود افزایش اجاره بها را لمس می‌کند می‌گوید: موعد اجاره خانه‌ام پایان تیرماه است اما صاحبخانه اعلام کرده باید 30 درصد اجاره بها را افزایش دهم و یا معادل همین مبلغ باید روی پول رهن خود قرار دهم.

وی ادامه می‌دهد: البته سال‌هاست که به این مسئله عادت کرده‌ایم و قرار نیست نظام جامع و هماهنگی هم برای قیمت‌گذاری و افزایش سالانه اجاره بها تعیین شود و دقیقا هر کس براساس سلیقه خود اجاره بها را افزایش می‌دهد.

این شهروند مشهدی خاطرنشان می‌کند: در این شرایط نمی‌توان به تعدیل قیمت‌ها امیدوار بود؛ تمامی صاحبخانه‌ها استدلالشان این است که هزینه‌های آنها اضافه شده اما مگر قرار است تمام بار افزایش هزینه‌های زندگی را مستاجران تقبل کنند.

بنگاه‌ها مقصر نیستند

بنگاه‌داران نیز در این شرایط خود را مستثنی می‌کنند و معتقد هستند که این روال بازار به سود آنها نیز نیست و خودشان هم از این شرایط شاکی هستند.

یکی از بنگاه‌داران منطقه 12 مشهد در این زمینه می‌گوید: همه تصور می‌کنند که ما املاکی‌ها از این شرایط سود می‌بریم در حالی که هر میزان این قیمت‌ها نوسان داشته باشد به همان نسبت ما نیز معاملات کمتری را اصطلاحا جوش می‌دهیم و قاعدتا عایدی و کمیسیون کمتری را در طول ماه دریافت می‌کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند: این شرایط نه به سود مستاجر است و نه به سود مالک و نه به سود بنگاه‌دار؛ این سه مانند یک زنجیره به هم وصل هستند و اگر ضرری باشد برای همه است.

چاره چیست؟

بسیاری از مستاجران در این شرایط بار خانه به دوشی را به گردن می‌گیرند و حاضر هستند به مناطق پائین‌تر شهر بروند.

یکی از مستاجران که ملکی را برای دفتر کار در اجاره خود دارد در این زمینه می‌گوید: ظرف پنج سال اخیر، سه بار محل کار خود را تغییر داده‌ایم و در هر بار تغییر هم از مرکز شهر دورتر شده‌ایم و هم شرایط محلی که اجاره می‌کنیم بدتر شده و دسترسی به آن نیز سخت‌تر است.

وی ادامه می‌دهد: به‌ هر حال امید خاصی به حل این مسئله وجود ندارد و هر سال در این زمینه رسانه‌ها گزارش‌های متعددی را تهیه می‌کنند اما عملا هیچ عایدی برای مستاجر ندارد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.