جورج اسحاق گفت: آنچه امروز از کشتار مردم در سودان شاهد هستیم، تکرار اتفاقاتی است که سال‌های پیش توسط معاون کنونی شورای نظامی در دارفور رخ داد و تعداد زیادی از مردم کشته شدند.

کشتار اخیر مردم سودان تکرار فجایع دارفور است/اصرار شورای نظامی بر کشتار، انقلاب مردمی را به جنگ داخلی تبدیل خواهد کرد

جورج اسحاق عضو شورای ملی مصر و کارشناس مسائل کشورهای شاخ آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در ارتباط با تحولات اخیر سودان و کشتار تحصن کنندگان از سوی شورای نظامی گفت: آنچه امروز از کشتار مردم در سودان شاهد هستیم، تکرار اتفاقاتی است که سال های پیش در دارفور رخ داد و تعداد زیادی از مردم کشته شدند.

جورج اسحاق افزود: "محمد حمدان دقلو" معروف به حمیدتی که امروز معاون شورای نظامی سودان است، در فجایع دارفور فرماندهی شبه نظامیان را برعهده داشت و این کشتار به دستور او انجام شد. طبیعتا این گونه جنایت‌ها به نفع هیچ کس نخواهد بود و موجب آغاز جنگ داخلی در سودان خواهد شد.

عضو شورای ملی مصر تاکید کرد: شورای نظامی سودان باید به خواسته‌های مخالفان و مردم پاسخ دهد. شورای نظامی اگر بر سرکوب و کشتار مردم اصرار ورزد تا مخالفان و مردم را تسلیم خود کند، این امری محال است.

وی در ارتباط با دلیل اقدام شورای نظامی در سرکوب معترضان و عدم پاسخگویی به خواسته های آنان گفت: "عبدالفتاح البرهان" رئیس شورای نظامی سودان فردی مورد قبول از سوی معترضان است، ولی معاون او یعنی "حمیدتی" کسی است که آتش این بحران را شعله ور کرده و همانطور که اشاره کردم او در انجام جنایت سابقه دارد. او می خواهد با کشتار مردم قدرت را در اختیار خود گرفته و با استفاده از قوه قهریه مردم را وادار به عقب نشینی کند که این محال است. مخالفان درخواست عجیبی ندارند؛ آنها فقط می خواهند تا دموکراسی در کشور برقرار شود و این خواسته تمام ملت هاست.

جورج اسحاق در ادامه به نقش عربستان سعودی و امارات در بحران سودان پرداخت و تصریح کرد: عربستان و امارات باید با صدور بیانیه این اقدامات شورای نظامی را محکوم کنند. آنها در قبال این جنایت سکوت کرده‌اند و این یعنی حمایت از آن. مردم سودان کشته وزخمی شده اند و این کشورها سکوت کرده اند. این سکوت به چه معناست و به نفع کیست؟

اسحاق در مورد دخالت‌های سعودی و امارات ادامه داد: هیچ کشوری نباید در امور کشور دیگر دخالت کند. سوادنی‌ها بیش از عربستان و امارات تاریخ سیاسی دارند و خود می‌دانند که مشکلاتشان را چگونه حل کنند؛ بنابراین دخالت آنها و تلاششان برای نفوذ در سودان غیرقابل قبول است و مردم سودان با آن مقابله خواهند کرد.

کارشناش مسائل کشورهای افریقایی تاکید کرد که این شرایط نمی تواند مدت زیادی ادامه پیدا کند و گفت: شورای نظامی خواسته یا ناخواسته باید تسلیم خواسته های مردم شود که در غیر اینصورت اوضاع به شدت وخیم خواهد شد و انقلاب مردمی برای تحقق دموکراسی به یک جنگ داخلی مبدل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا "عبدالفتاح برهان" رئیس شورای نظامی در ارتباط با اعلام آمادگی خود برای گفت‌وگو با مخالفان صادق است یا خیر گفت: مخالفان شروطی برای مذاکره و گفت‌وگو با شورای سیاسی دارند و آن اینکه یک کمیته بین المللی برای تحقیق در مورد کشته شدگان روزهای اخیر تشکیل شود. این برای گفت‌وگو یک امر ضروری است و در غیر اینصورت گفت‌وگویی انجام نخواهد شد.

جورج اسحاق به میانجیگری رئیس جمهور اتیوپی میان شورای نظامی و مخالفان اشاره کرد و گفت: پس از رفتن رئیس جمهور اتیوپی از سودان، دو نفر از رهبران مخالفان بازداشت شدند؛ آیا شرایط با پیش از سفر او تفاوتی کرده است؟ خیر.  اعضای شورای سیاسی خودکامه و مستبد هستند و باید به عنوان جنایتکار محاکمه شوند.

عضو شواری ملی مصر در پایان گفت: راه حل بحران سودان این است که یک شورای ریاست جمهوری موقت متشکل از غیرنظامیان و نظامیان تشکیل شود که باید غیر نظامیان اکثریت این شورا را شکل دهند، پس از آن دولت انتقالی و سپس انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.