روزنامه ژاپن تایمز به نقل از یک منبع ارشد دولت این کشور گزارش داد که هدف سفر آبه شینزو به تهران میانجیگری بین تهران و واشنگتن نیست.

دیپلمات ژاپنی: «آبه شینزو» برای میانجیگری بین ایران و آمریکا به تهران نمی‌رود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه ژاپن تایمز به نقل از یک منبع ارشد دولت این کشور گزارش داد که هدف سفر آبه شینزو به تهران میانجیگری بین تهران و واشنگتن نیست. 

سفر آبه به تهران که اولین سفر یک نخست وزیر ژاپنی به ایران طی 41 سال گذشته است روز چهارشنبه آغاز می‌شود و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت. 

نخست وزیر ژاپن در حالی به تهران می‌آید که پیش از این در توکیو با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره مساله ایران دیدار و رایزنی کرده بود. این موضوع باعث گمانه زنیها درباره میانجیگری آبه بین تهران و واشنگتن شده بود. برخی منابع مدعی هستند که آبه حامل پیام ترامپ برای رهبران ایران است.

ژاپن تایمز در این زمینه نوشت: این درحالیست که یک دیپلمات رده بالای ژاپنی گفته، «آبه به عنوان یک واسطه بین ایران و آمریکا با مقامات ایرانی دیدار نمی‌کند و حامل هیچ پیامی(از سوی آمریکا) نیست و همچنین هیچ راهکار فوری برای پایان دادن به تنش هسته‌ای (بین تهران و واشنگتن) ندارد.»

این مقام ارشد وزارت خارجه ژاپن که روز جمعه با روزنامه ژاپن تایمز مصاحبه کرده اضافه کرد: «هدف اولیه این سفر تسهیل تنشها و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت موجود است. ما هیچ طرح غیرمنتظره ای نداریم.»

وی در ادامه تاکید کرد، «آقای نخست وزیر به عنوان یک «میانجی یا پیام بر» به تهران نخواهد رفت. توکیو در کنار هیچ یک از طرفین نیست.»

نخست وزیر ژاپن قرار است در سفر دو روزه خود به تهران با حسن روحانی رئیس جمهور و همچنین مقام معظم رهبری دیدار کند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره شایعات مربوط به میانجیگری توکیو در روابط بین تهران و واشنگتن گفت: از واژه میانجیگری استفاده نمی‌کنم ولی آماده شنیدن نقطه نظرات دوستانمان هستیم.

وی افزود: در طول سفر نخست وزیر ژاپن به تهران درباره مسائل منطقه ای و بین المللی گفت وگو و رایزنی خواهد شد.

ژاپن از بزرگترین خریداران نفت خام و میعانات گازی ایران است و تحریمهای آمریکا علیه صنایع نفت و گاز ایران تاثیر منف زیادی بر اقتصاد ژاپن خواهد داشت.

وزیر اقتصاد و تجارت ژاپن در فروردین ماه سال جاری با اشاره به اهمیت روابط میان تهران و توکیو تاکید کرد که کشورش تلاش می‌کند از تاثیرات مضر تحریمهای آمریکا علیه ایران بر اقتصاد ژاپن جلوگیری کند.

«هیروشیگه سکو» گفته بود: روابط ژاپن و ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت بسیار مهم است چرا که ژاپن تقریبا تمام نیاز خود به نفت را به کشورهای دیگر متکی است. 

ژاپن یکی از 8 کشوری است که در سال 2018 به مدت 180 روز از تحریمهای آمریکا علیه واردات نفت از ایران معاف شد. این دوره 180 روز دوم ماه مه 2019 به پایان رسیده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.