قزوین_ مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت:  سامانه سیار خونگیری به زودی راه اندازی می شود.

 سامانه سیار خونگیری به زودی راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مهدی اکبری مدیرکل انتقال خون استان قزوین روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان خون در اداره کل انتقال خون قزوین برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهم ترین نیازهای بهداشتی و درمانی در سطح جهان وجود مراکز انتقال خونی لست که بتواند با تهیه حداکثری فرآورده های مراکز درمانی به طیف بیماران وجود داشته باشد و هرساله فراورده های بسیاری در جهان تولید می شود و برخی بیماران به صورت ذاتی به خون نیازمند هستند.

وی افزود: فرآورده های خونی بسیاری هر سال در سطح جهان تولید می‌شود و برخی بیماران همچون بیماران تالاسمی و هموفیلی به صورت مداوم نیاز به دریافت فرآورده‌های خونی خاص دارند، اما بیمارانی هم به صورت مقطعی ممکن است نیازمند به فراورده‌های خونی داشته بانشد که از جمله آن می توان به مصدومان سوانح جاده‌ای، نوزادان نارس مبتلا به زردی و همچنین در کلیه اعمال جراحی اشاره کرد.

اکبری یادآور شد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۷۷ میلیون مورد اهدای خون در جهان انجام شده است و میزان اهدای خون ارتبلط مستقیمی با میزان زندگی دارد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: یکی از شاخص‌های اهدای خون درصد اهدا به ازای جمعیت کشور است که این شاخص در کشور ما ۲۵ در هزار بوده و نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه عدد مطلوبی است؛ در سال ۹۷ بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰هزار اهدای داوطلبانه خون در کشور داشتیم که یکی از دغدغه های کشور رسیدن آمار اهدای داوطلبانه خون به صدرصد است.

این مسئول عنوان کرد: تعداد اهداکنندگان مستمر در سازمان انتقال خون کشورها بسیار حائز اهمیت است؛ آمار اهداکنندگان مستمر در استان قزوین بالای ۶۰ درصد است و آمار اهداکنندگان در سازمان انتقال خون از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اکبری با اشاره به ظرفیت های استان قزوین تصریح کرد: این استان در بسیاری از شاخص‌ها شرایط مطلوب و مناسبی را دارد به گونه ای که در سال ۹۶ بالغ بر ۳۸۴۰۰ مورد اهدای خون موفق در استان قزوین صورت گرفته است و این آمار در سال گذشته به بیش از ۴۰ هزار مورد افزایش یافت است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با بیان اینکه در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ شاهد افزایش ۴.۵درصدی اهدای خون بودیم، یادآور شد: نیاز به خون یک نیاز دائمی است و ما  شاهد افزایش کمی اهدای خون در کنار افزایش کیفی هستیم.

وی گفت: دو پایگاه ثابت خونگیری در استان قزوین فعال است که همه روزه از اهداکنندگان خونگیری می شود و یکی از مناسبترین جامه هدف ما در سازمان انتقال خون، بانوان است چراکه هم اکنون شاخص اهدای خون بانوان در کشور کمتر از ۱۰درصد است و این آمار در استان قزوین ۶.۸ درصد برای سال ۹۷ است؛ با توجه به اینکه یکی از مناسب‌ترین جامعه هدف برای اهدای خون جمعیت بانوان است امیدواریم شاهد حضور حداکثری بانوان در پایگاه‌های اهدای خون باشیم.

اکبری یادآور شد: ۱۰۰ درصد نیاز داخلی استان از طریق اهداکنندگان استان تامین می شود و این از افتخارات استان محسوب می شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: سامانه سیار خونگیری به زودی راه اندازی می شود و امیدواریم که در فصل تابستان سالجاری راه اندازی شود که بالغ بربیش از  یک میلیاردریال هزینه دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمار خونگیری در دو ماه نخست سالجاری ۱.۳ درصد افزایش داشته است و  افزایش ۲۷ درصدی مشارکت بانوان در امر اهدای خون در این بازه زمانی را داشته ایم.

اکبری بیان کرد: استان قزوین معین تهران است و شرایط خاصی را برای اهداکنندگان مستمر را درنظر داریم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: ۳۹۷مورد سلول های بنیادی در استان ثبت شده و نیاز است که حضور حداکثری باشد.

وی اضافه کرد: در ۲۵خردادماه سالجاری مراسم تقدیر از اهداکنندگان مستمر خون برگزار می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.