کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چندین دهه به عنوان یکی از تولیدگنندکان موفق در این حوزه حضور داشته است، اما با وجود این و همچنین کیفیت تولیدات هنرمندان، این آثار همچنان در بین مخاطبان و کودکان و نوجوانان ناشناخته‌اند. در مورد عرضه این محصولات و همچنین چشم‌انداز پویانمایی ایران با محمدرضا کریمی‌صارمی،‌ مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که نزدیک به دو دهه سابقه حضور مستمر در مقام دبیری جشنواره پویانمایی تهران را دارد، به گفت‌وگو نشسته ایم.

پویانمایی ایرانی ، کیفیت جهانی

*وقتی صحبت از پویانمایی و کانون می‌شود همه به دهه 40 و دوران طلایی پویانمایی ایران اشاره می‌کنند، علت تکرار نشدن آن تجربه چیست؟

این‌گونه نیست که آن دوران متوقف شده باشد، بلکه آن دوران طلایی هر سال در حال تکرار شدن است و ما افولی نداشته‌ایم. یکی از افتخارات کانون در حوزه تولید انیمیشن این است که هر سال در این حوزه فعال بوده است و نشانه‌اش اینکه همین الآن یکی از آثار ما در بزرگ‌ترین جشنواره انیمیشن به‌روز جهان حضور دارد. تأکید می‌کنم که هیچ وقت تولیدات کانون در این حوزه افت نکرده و اکنون هم که می‌توانیم ادعا کنیم در اوج هستیم.

*پس این تصور عمومی‌ که کانون با قدرت گذشته پیش نمی‌رود، از چه نشأت گرفته است؟ به دلیل اطلاع‌رسانی اندک است یا کارها به دست مخاطب عام نمی‌رسند؟

هنرمندان و مخاطبان از تولیدات کانون راضی هستند. نشانه این موضوع استقبال از محصولات کانون است. در حال حاضر یکی از محصولات کانون که بسیار مورد توجه قرار گرفته، کتاب فیلم‌های کانون است؛ همچنین ما در حوزه اقتباس از کتاب‌های کانون ورود کرده‌ایم. حدود 20عنوان از کتاب‌های کانون در فرایند تولید پویانمایی قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال پویانمایی «گرگم و گله می‌برم» که در جشنواره زاگرب در بخش مسابقه حضور دارد و اتفاق بزرگی است، براساس اثری از خانم افسانه شعبان‌نژاد ساخته شده است که یکی از نویسندگان بنام کانون هستند. انیمیشن کوتاه و مستقل و هنری در کشور ما بهترین شرایطش را طی می‌کند.

*به ساخت کتاب فیلم‌ها اشاره کردید؛ همه می‌دانیم که آثار مکتوب ارزشمندی طی چند دهه فعالیت کانون از نویسندگان مطرح کودک و نوجوان تولید و عرضه شده‌اند، کانون برنامه‌ای برای بهره‌گیری از این آثار در حوزه انیمیشن و فیلم سینمایی دارد؟

اقتباس یک ابزار مهم در تولید آثار هنری است، چون اثر در حوزه ادبیات یک بار امتحانش را در مواجهه با مخاطب پس داده است . با توجه به این نکته و همچنین آثاری که در کانون حضور دارند، ما به سمت اقتباس رفتیم و در انیمیشن بسیار موفق بودیم و می‌توان گفت که از سابقه موفق کانون در حوزه اقتباس ادبی در آثار سینمایی بهره بردیم. امسال هم برنامه‌مان این است که این رویکرد را در آثار سینمایی نیز دنبال کنیم. رمان‌های نوجوان کانون می‌توانند منبع خوبی برای تولید آثار اقتباسی باشند. البته ما در حال مذاکره برای چند اثر سینمایی هستیم که هنوز قطعی نشده‌اند، اما به طور قطع با یک اثر بلند سینمایی در جشنواره اصفهان حضور خواهیم داشت.

*حضور در جشنواره‌ها و تولید آثار هنری و کمک به هنرمندان مسستقل در جای خود ارزشمند هستند، اما مخاطب عام بیشتر به دنبال انیمیشن‌های بلند و سینمایی است؛ چرا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به سابقه و توانایی که می‌گویید چنان‌که شاید و باید در زمینه تولید فیلم سینمایی انیمیشن فعال نیست؟

از سال گذشته ما به این حوزه ورود پیدا کرده‌ و در ساخت یک انیمیشن با عنوان «انقراض» به طور مشترک همکاری می‌کنیم. با توجه به سابقه این تیم و کار پیشین آن‌ها که انیمیشن دیده شده «فیلشاه» است، به نتیجه این همکاری بسیار اطمینان داریم. منتها این قبیل کارها فرایندهای تولید طولانی دارند . در حال حاضر 35 درصد کار انجام شده است و امیدواریم تا پایان سال کار به اتمام برسد.

*دهه 60 و پیش از آن، کانون به عنوان یک مرجع برای ساخت آثار در حوزه کودک و نوجوان بود و بسیاری از کارگردانان برای حمایت به سراغ کانون می‌آمدند، در حال حاضر کانون همچنان مرجعیتش را حفظ کرده است؟

 جوان‌هایی که در دهه 50 به سراغ کانون رفته‌اند، در حال حاضر عمدتاً پیشکسوتان و هنرمندان شاخص این دوره هستند. توجه داشته باشید که این افراد آن زمان فقط هنرمندان جوان و خوش‌قریحه بودند و الآن ما به عنوان استاد از آن‌ها یاد می‌کنیم. اکنون هم همین اتفاق در جریان است؛ درِ کانون همچنان به روی جوانان باز است. همه جوان‌هایی که امروز در کانون فعالیت می‌کنند، استادهای فردا خواهند بود. در حال حاضر ما در کانون 22 پویانمایی در دست ساخت داریم؛ هر اثر کارگردانی دارد و به این معنی است که 22 هنرمند مشغول ساخت آثارشان هستند. از این افراد 80 درصد هنرمندان جوان و 20درصدشان از کارگردان‌های پیشکسوت و شناخته شده هستند. همین‌جا بگوییم بیشتر این هنرمندان جوان توانمند هستند و از همین حالا با پذیرفته شدن آثارشان در جشنواره‌های جهانی این را نشان داده‌اند و کم از پیشکسوتان عرصه انیمیشن ندارند.

*کانون به عنوان مکانی مورد اعتماد برای خانواده ایرانی بوده است، با توجه به آمارهایی که می‌فرمایید خروجی این تلاش‌ها چطور در اختیار مردم و مخاطب عمومی قرار خواهد گرفت؟

یکی از فعالیت‌های چهل‌گانه کانون در کتابخانه‌هایش نمایش فیلم است. حتی تریلرهای سیار ما هم مجهز به سیستم نمایش فیلم هستند و ضمن اینکه نمایش اجرا می‌کنند، فیلم هم نمایش می‌دهند. بتازگی در مناطق محروم هم حضور فعال داشته‌ایم. ما در محروم‌ترین نقاط کشور کتابخانه داریم و همه این کتابخانه‌ها موظف به نمایش رایگان فیلم هستند. ما هفت سالن داریم که در حال مجهز شدن به سیستم نمایش فیلم سینمایی «بی سی پی» هستند اما در این فرایند هم برای مخاطبان کودک و نوجوان دایر هستند. طیف گسترده‌ای از اعضای کتابخانه‌های کانون، مخاطب آثاری هستند که در کانون تولید می‌شود. برنامه دیگرمان در پخش این آثار، قرارداد با رسانه ملی است. همین زمان قرارداد پنج فیلم را با رسانه ملی بسته‌ایم. این آثار را با هر قیمتی که آن‌ها می‌گویند، واگذار می‌کنیم. سازمان‌های دیگری مثل آموزش و پرورش هم مخاطب آثارمان هستند و محصولاتی از ما را نمایش می‌دهند. همین زمان در حال مذاکره با گروهی هستیم و به فضای نمایش خانگی هم وارد شده‌ایم. پیش از عید هم که فیلم «ضربه فنی» کار آقای رمضانی را اکران کردیم. هر چند شرایط اکران مطلوب نبود اما ما فعالیتمان را در این حوزه ادامه خواهیم داد.

*به نظر می‌رسد پویانمایی ایران در سال‌های گذشته وارد مرحله جدیدی شده است، به عنوان دبیر جشنواره پویانمایی بگویید برنامه‌ای هم برای عرضه جهانی این محصولات وجود دارد؟

جشنواره پویانمایی جایگاه خوبی در این حوزه دارد و محلی است برای معرفی پویانمایی ایران و حضور جهانی این آثار! ما اینک در بازار فیلم مسکو حضور داریم. کارهای نیمه تمام و در دست ساخت و آثار پویانمایی آنجا معرفی و ارائه شده‌اند. امروز پویانمایی ایران به کیفیتی جهانی دست یافته است و به اعتقاد من در حال حاضر پویانمایی ایران در شرایط خوبی قرار دارد و فقط نیازمند حمایت بیشتر است؛ مطمئناً می‌تواند وارد بازارهای جهانی شود و به افتخارات بیشتری از گذشته دست پیدا کند. البته تحقق این حضور جهانی مستلزم حمایت است. شاید جامعه انیمیشن ایران به تنهایی توان معرفی و ارائه خود را نداشته باشد و ورود سازمان‌ها و تلاش نهادها و همچنین وزارت ارشاد در این حوزه مهم است. از طرفی رسانه‌ها هم باید وارد این حوزه شوند و فعالیت‌های آن را بخوبی بازتاب بدهند. بگذارید این گونه بگویم که ما در این حوزه دست به دامن شما هستیم؛ تا اینجا را ما آمده‌ایم جلو و از اینجا به بعد رسانه‌ها هستند. فیلم‌های انیمیشن باید معرفی شوند. رسانه‌ها باید این فیلم‌ها را نقد و به خانواده‌ها معرفی کنند. واقعیت‌ها را بگویید و از آن طرف مرغک کانون مرغک اعتماد است و خانواده‌ها اگر اثری از کانون به آن‌ها معرفی شود، استقبال می‌کنند. سینمای انیمیشن ایران یکی از سالم‌ترین آثار در جهان هستند و موضوع‌های بسیار مناسبی کار شده است که به کار خانواده‌ها خواهد آمد.

*در پایان اگر نکته‌ای دارید، بگویید.

در پایان بگذارید این خبر را به شما بدهم که ما امیدواریم تا ماه آینده تولیدات کانون در حوزه پویانمایی از مرز 32 عنوان عبور کند که این یک اتفاق نو و برای ما بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.