احتمالاً در یک سال اخیر برای یک بار هم که شده گذرتان به تعمیرگاه‌های لوازم خانگی افتاده و یکی از لوازم منزلتان را تعمیر کرده‌اید یا قطعه معمولی برای آن‌ها خریداری کرده‌اید و بی شک چیزی که موجب تعجب و البته گلایه شما شده مسئله قیمت خدماتی بوده که دریافت کرده‌اید.

جولان تعمیرکارها به بهانه نبود نرخ نامه

تعدادی از شهروندان در تماس با روزنامه خواهان پیگیری این موضوع شده‌اند و معتقدند در حال حاضر تعمیرکاران لوازم خانگی به دلخواه خود دستمزد می‌گیرند و گرانی غیرمعمول قطعات هم انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است به نحوی که بسیاری از قطعات لوازم خانگی نسبت به یک سال گذشته چند برابر افزایش قیمت دارند.

 رد پای دلار در گران‌فروشی‌ها

یکی از شهروندان می‌گوید: برای تعویض یک قطعه جاروبرقی در دو سال قبل کمتر از ۲۰ هزار تومان دستمزد داده و در هفته گذشته برای همان کار بیش از ۵۰ هزار تومان پرداخت کرده است. شهروند دیگری می‌گوید: یک قطعه ساده یخچال را که سال گذشته ۸۰۰۰ تومان خریداری کرده چند روز قبل با قیمت بیش از ۷۰ هزار تومان خریده است و بهانه اصلی فروشندگان افزایش قیمت دلار می‌باشد.

شهروندان معترض معتقدند تعمیر لوازم خانگی دیگر مقرون به صرفه نیست، چراکه خرید یک قطعه معیوب و دستمزد بالای تعویض آن بیشتر از نصف قیمت برخی از لوازم می‌شود و بسیاری تصمیم می‌گیرند به جای تعمیر وسیله معیوب وسیله تازه‌ای خریداری کنند.

 نبود تعرفه‌های جدید و استفاده فرصت طلبان

یکی از تعمیرکاران هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه به دنبال افزایش قیمت دلار به دلیل آنکه بیشتر قطعات مصرفی وارداتی هستند، شاهد افزایش قیمت سرسام‌آور قطعات هستیم و شهروندان تصور می‌کنند ما از این موضوع خوشحال هستیم در حالی که در زمان ارزانی تعداد بیشتری قطعه فروش داشتیم و با افزایش صورت گرفته فروشمان بسیار محدود شده است.

وی می‌افزاید: در خصوص دستمزدها هم باید بگویم چند سال است که نرخ رسمی اتحادیه تغییر نکرده است و اگر بخواهیم با قیمت‌های سابق کار کنیم هزینه اجاره مغازه را هم نمی‌توانیم تأمین کنیم با این حال سعی داریم قیمت معقولانه‌ای را به مشتریان بدهیم، اما احتمال دارد برخی از واحدهای غیرمجاز هم از این وضعیت سوءاستفاده کنند.

 ارائه خدمات به صورت توافقی!

با تمام این اوصاف با اتحادیه تعمیرکاران لوازم خانگی تماس گرفتیم تا علت این چندگانگی قیمت‌ها را از آن‌ها جویا شویم که مسئول رسیدگی به شکایات این اتحادیه ضمن قبول برخی انتقادهای شهروندان، می‌گوید: به دلایل مختلف از سال ۹۳ تاکنون نرخنامه جدید خدمات به واحدها ابلاغ نشده است.

شمس‌نیا می‌افزاید: شهروندان به خوبی می‌دانند که در سال‌های اخیر قیمت‌ها در تمام بخش‌ها افزایش چشمگیری داشته و تعمیرکاران لوازم خانگی اگر با تعرفه‌های سال ۹۳ کار کنند در حق آن‌ها اجحاف می‌شود، ولی به معنای این نیست که به دلخواه خود هر قیمتی را می‌توانند بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر اکثر خدمات با توافق مشتری صورت می‌گیرد و شهروندان مختارند در ارزان‌ترین واحد خدمت مورد نظر خود را بگیرند، ولی در ساده‌ترین شکل ممکن می‌توانند سالانه ۱۰ درصد به تعرفه سال ۹۳ اضافه کنند و قیمت تقریبی خدمات مورد نظر خود را به دست بیاورند.

وی اظهار می‌دارد: شهروندان می‌توانند ضمن تماس با شماره تلفن ۳۷۲۷۱۱۹۷ قیمت‌ها را استعلام نمایند و یا انتقادات و شکایات خود را مطرح نمایند، ولی تا زمان اعلام نرخ جدید خدمات دستمزدها به صورت عرفی تعیین می‌شود.

شمس‌نیا می‌گوید: در حال حاضر به دنبال تهیه جدول جدید تعرفه‌ها هستیم و نیز به منظور آسودگی خاطر شهروندان مقرر شده تا تمام اعضای اتحادیه کارت شناسایی و لباس مشخص داشته باشند تا از بروز برخی تخلفات از سوی افراد غیر مجاز در زمان مراجعه به منازل شهروندان نیز جلوگیری شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.