خوزستان_ در نشست واکاوی سیلاب ۹۷_۹۸ با بیان اینکه خلاها چه در بحث مدیریتی و چه در موضوع سازه ای باید بررسی شود به لزوم تلقی کردن زنگ خطرها به عنوان فرصت اشاره رشد.

بیشترین نقش در مدیریت سیلاب را مردم داشتند/ مقصران سیل باید مشخص شوند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ نشست تخصصی واکاوی سیلاب که صبح  ۲۱ خرداد ۹۸ در محل گیت بوستان اهواز برگزار شد، فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: پدیده های طبیعی های با دخالتهای انسان دچار چالشهایی می شود که سیلابهای ۹۷ و ۹۸ از نمونه آن  است.

ایزدجو گفت: کنترل و کاهش سیلاب سازه ای و غیر سازه ای  و ترکیب آن دو است، حجم منابع آب و محصولات و اشتغال وابسته به آب نشان می دهد مدیریت آب لازم  و عدم آن تبعات بدی دارد.

وی با بیان اینکه مدیریت آب یک مسئله میان دستگاهی است عنوان کرد: دستگاه امنیتی و شورای تامین در مدیریت آب نقش دارد که هماهنگی آن با مدیریت بحران است در سیلاب اخیر با این هماهنگی کمترین آسیب ها را داشتیم.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان مجموع بارشهای سال ۹۸ را  ۱۸۶ میلی متر خواند که  ۴ برابر سال ۹۶_ ۹۷ بوده و اضافه کرد: حدود ۲ و ۷ دهم فروردین ماه افزایش داشته ایم، البته ورودی ۱۵ میلیارد و۲۲۳ بوده است و حجم فعال ۱۳میلیارد و ۳۰۰ بوده است.
ایزدجو گفت: بر اساس محاسبات کارشناسان سازمان واقعه کرخه بی سابقه در هزار ساله گذشته بوده و افزود:

در بحث سیلاب یکی از نکات پایداری سدها بود حجم سدها قرار بود ۲۲۰ متر مکعب بالاتر نرود اما با تمهیدات به ۲۲۳ رسید و باعث شد خروجی آب به حد مطلوب کاهش پیدا کند، هر چه دوره سیلاب بیشتر باشد درصد نگهداشت آب در سد را می توانیم کاهش دهیم.

وی درباره اقدامات پهنه بندی سیلاب و سیل بند توضیح داد: راهکارهای سازمان در کنار دستگاههای استان با همکاری شورای تامین باعث شد خسارات زیادی به استان وارد نشود.
ایزدجو درباره اقدامات انجام شده برای بهبود عملکرد مدیریت سیلاب در خوزستان، یادآور شد: اجرای طرح های سازه ای ضروری است و اگر این اقدامات عملی نشود، خسارت های این سیل تکرار می شود، اقدامات سازه ای مهمترین نقش را در کاهش آسیب های سیلاب دارند که این طرح ها تهیه، و برآورد اعتبار و پیشنهاد شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: در مدیریت سیلاب بیشترین نقش را مردم به خصوص در دشت ازادگان و شوش و پایین دست داشتند.

وی از رصد مانیتورینگ و یکپارچه رودخانه ها در زمان سیل خبر داد و اذعان کرد: سازمان با ایجاد یک شبکه گسترده از پایش رودخانه با هدف استفاده از پتانسیلهای کارشناسان و کار گروه های تخصصی این اقدام را انجام داد.
ایزدجو در پایان نشست تخصصی واکاوی سیلاب را در ۴ محور برای بالا بردن ایمنی شهرهای پایین دست خواند.

سیل تلنگری بر مدیریت آب
در ادامه قاسم ساعدی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به اینکه سیلاب خرابی به بار می آورد اما  انسجام ملی و وحدت ملی  نیز در سیلاب متبلور شد، اظهار کرد: سیل زنگ خطر و تلنگری بر مدیریت های آب است و لازم است با دید تخصصی علت ها، خلاها و چالشها را در بحث سازه ای و مدیریت در نظر گیریم و راهکارهای خود را ارائه دهیم.

ساعدی با اشاره به اینکه آب به جای تهدید می تواند فرصت باشد تاکید کرد: نیاز است ایرادات سدها، عملکرد و  برخورداری سدها را بررسی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال مچ گیری نیستیم، اذعان کرد: همراه با سازه و تعریف محتوایی سد، لازم است شرایط بالادست و پایین دست ها نیز در طراحی سدها مورد توجه قرار می گیرد.

وی گفت: انتظار داریم پایین دست سدها مورد توجه قرار گیرد، دلخوشیم آب مورد نیاز صنعت را پشت سدها جمع می کنیم اما پایین دست ها فراموش شده اند، لایروبی ها انجام نشد، حریم رودخانه شکسته شده و هر زمان حادثه ای پیش آید عذرخواهی می کنیم در حالی که آسیب ها وارد شده و باید مقصرها مشخص شوند.

وی افزود: ما را یاری کنید تا خلا های قانونی برطرف و قانون هایی که می تواند کمک کننده باشد وضع شود.

غرق در سیل

علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در سیل غرق بودیم و در جاهای دیگری برای انتقال آب جلسه بود و می گفتند دیدید که گفتیم آب در خوزستان زیاد است.

ساری افزود: شرایط به وجود آمده در سیل نشان می داد ۱۰ درصد از ذخیره پشت سدها را به مخازن طبیعی خود رها کنیم اما با عدم این کار مشکلات عدیده ای را برای کشاورزان به وجود آوردیم.

بارندگی بی سابقه

در ادامه حاج رسولی ها مدیر عامل شرکت منابع آب ایران  با اشاره به اینکه در شرایطی رتبه بارندگی اردیبهشت ۹۸،  یک شد که سال قبل در رتبه ۵۱ بودیم و این تغییر بی سابقه بوده است.

حاج رسولیها با اشاره به اینکه بارشی در حوزه ۱۹۸ میلی متر بود که در سال قبل ۵ میلیمتر بود و این مورد نیز سابقه نداشته، تصریح کرد: ما نظام نامه سیلاب در خانواده وزارت نیرو تدوین کردیم بنابر سال ۹۵ و در این سیلاب در چارچوب وزارت نیرو کاملا شایسته پیاده شد.

وی اضافه کرد: شرایط آورد خوزستان در سال جدید بیشتر از شرایط ترسالی بود، پیش بینی سیلاب را هیچ کس نداشت اما پیش بینی تر سالی را داشتیم و به وزارت نیرو داده شد تا دعوتنامه ای برای تعمق بر مشکلات به استاندارد دیگر مسئولین ارسال شود تا تمهیداتی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.