قم- با افتادن آتش‌به‌جان بازار تبریز در اردیبهشت‌ماه امسال تا هفته‌ها سوژه بسیاری از رسانه‌ها با ایمنی بازارهای قدیم و تاریخی گره‌خورده بود اما با اطفای آتش بازار تبریز ظاهراً بسیاری از رسانه‌ها هم در خصوص این سوژه مهم خاموشی را پیش گرفتند.

طرح‌های بی‌سامان برای ساماندهی بازار قم

قدس آنلاین-گروه استان ها: بازار تیمچه بزرگ قم که بزرگ‌ترین سقف ضربی هم نامیده می‌شود یکی از شاهکارهای  معماری دوران قاجار در قم محسوب می‌شود که ازنظر وسعت، هنر معماری و تزئینات، ازجمله بناهای منحصربه‌فرد به شمار می‌رود .

این بازار تاریخی تاکنون دستخوش حوادث بی‌شمار بوده است ازجمله بهار امسال که با شدت گرفتن بارندگی‌ها بخشی از سقف تاریخی تیمچه تخریب شد.

تیمچه بزرگ قم در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۹۰۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده  است و یکی از زیباترین جاذبه‌های این بازار سقف گنبدی شکل آن است که مردم قم به این نوع سقف‌ها طاق چشمه‌ای می‌گویند.

حدود پنجاه سال پیش به‌موازات توسعه شهر قم و به دلیل احداث خیابان‌های جدید، بازار به چند بخش تقسیم شد و قسمت‌هایی از آن برای همیشه از میان رفت؛ در حال حاضر از بازار قدیم قم ، دو بخش «بازار کهنه» و«بازار نو» برجای‌مانده که هرکدام از این بازارها حدود یک کیلومتر طول دارد.

طرح‌های بی‌نتیجه

در بازار قم که هنوز رد پای مغازه‌های صنایع‌دستی ازجمله چوبی و رنگرزی پیداست موجب شده تا بارها طرح تبدیل این بازار به بازار صنایع‌دستی و تملک آن توسط دولت به میان بیاید اما ظاهراً این طرح تنها در مقام حرف و عمل باقی‌مانده است.

طرح ایمن‌سازی بازار هم یکی دیگر از طرح‌هایی که پیش‌ازاین توسط مسئولان استان در شوراهای اداری به تصویب رسید است اما شنیده‌ها حاکی از انست که این طرح هم به منصه ظهور نرسیده است.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم پیش‌ازاین در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی تهیه طرحی با کمک استان و کشور برای تملک تیمچه به تصویب رسید.

عیسی رضایی بابیان اینکه البته تملک تیمچه نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌ها و تخصیص اعتبار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است، افزود: با توجه به اینکه این طرح در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید اما اعتباری برای ان تخصیص نیافت.

طرح ایمنی بلاتکلیف است

 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی قم نیز که دغدغه ایمنی این بازار و هم‌چنین شهروندان را دارد بیان می‌کند:  تهدیدات جدی در بازار قدیم نسبت به حوادث احتمالی وجود دارد و این بازار از وضعیت مناسبی ازنظر ایمنی برخوردار نیست.

عباس جعفری افزود: طرح ایمنی بازارها برای نخستین بار در کشور توسط آتش‌نشانی قم تدوین و با تصویب آن در سازمان‌های شهرداری‌ها و ابلاغ آن به‌کل کشور، تاکنون در این استان اجرایی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه بسیاری از واحدهای صنفی از حداقل تجهیزات اطفاء حریق بی‌بهره هستند گفت: بسیاری از کپسول‌های اطفاء حریق موجود در واحدهای صنفی نیز به دلیل گذشت تاریخ‌مصرف و عدم شارژ مجدد این کپسول‌ها در عمل موقع حوادث به کار نمی‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.