نشست خبری افتتاح نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آسوده باش، من ملکه‌ام» با محور نمایش خباثت‌های تاریخی روباه پیر انگلیس با حضور مسعود شجاعی طباطبایی مدیرکل هنرهای تجسمی‌حوزه هنری امروز 21 خردادماه برگزار شد.

هدیه تولد کاریکاتوریست‌های ایرانی به ملکه الیزابت!

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، شجاعی طباطبایی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نام این نمایشگاه عنوان کرد: در ابتدای جنگ جهانی دوم 2 ونیم میلیون نسخه از keep calm به عنوان یک شعار استعماری چاپ شده است. البته این دو و نیم میلیون نسخه سال‌ها بعد منتشر شد و از سال 2000 به بعد به صورت جدی روی آن کار می‌کنند و به بیانی دیگر باید گفت این شعار نماد کلی سلطه ملکه و استعمارگری انگلیس است.

وی در ادامه افزود: این شعاری است که متأسفانه به فرهنگ ما نیز رسوخ کرده و مردم بدون آن که بدانند چیست، از آن استفاده می‌کنند. حتی من امروز دیدم جوانی لباسش منقوش به این شعار است و این مسئله بسیار جای تأسف دارد. متأسفانه خیلی‌ها نمی‌دانند این شعاری استعماری و نمود کاملی از سلطه ملکه است.

شجاعی طباطبایی تأکید کرد: واقعیت این است که روز تولد ملکه در درجه اول برای ما  اهمیتی ندارد، اما از آنجا که این روز به نام روز ملی انگلیس نامگذاری شده برای ما مهم بود و در واقع اینها دلایلی است که این پوسترها امروز خلق شوند؛ اتفاقی که منجر به خلق آثار کاریکاتور این نمایشگاه شده است، رویه دوگانه و فرهنگ استعماری انگلیس است.

وی تصریح کرد: اتفاق عجیبی که در این سال‌ها افتاده این بوده که مدت‌هاست از سمت سفارت انگلیس به ویژه با آمدن سفیر جدیدشان راب ماکر یک سری اتفاقات و ادبیات استعماری را شاهد هستیم و ایشان خیلی مسائل را بدون هیچ ابایی در حساب شخصی توئیترشان مطرح می‌کنند. انگلیسی‌ها کاسه گدایی برداشتند و ایمیلی به علاقه‌مندان حضور در پارتی تولد ملکه در سفارتخانه ارسال شده است که البته باید مبلغی برای حضورشان بپردازند. از کسانی که علاقه‌مند به حضور در این جشن هستند درخواست شده تا مبلغ 2500 پوند برای حضور در این برنامه پرداخت کنند و بتوانند وارد سفارت شوند و خوش و بشی با سفیر کنند.

مدیر کل هنرهای تجسمی‌ حوزه هنری تأکید کرد: نیم نگاهی به تاریخ استعماری انگلیس و سفارت این کشور در ایران نشان می‌دهد که آنها از سال‌ها قبل هم مشکلاتی برای ما ایجاد کردند که بدترین نمونه آن هولوکاست ایرانی است که در جریان آن نیمی ‌از مردم ایران به واسطه ارتش انگلیس جانشان را از دست دادند. تا جایی که حتی دولت انگلیس بابت این مسئله عذرخواهی نکرد و اسناد طبقه بندی شده آن را منتشر نکردند. حتی به نظر می‌رسد راب ماکر سفیر انگلیس در ایران نیز به دنبال این است که از این اتفاقات چشم‌پوشی و آنها را عادی‌سازی کند. نمونه دیگر آن ایجاد مشکل در صدور ویزا برای تکواندوکاران ایران بود که باعث شود نتوانند به مسابقات جهانی برسند که همین مسئله باعث شد طلا نصیب ورزشکاران انگلیسی شود.

هشدار درباره فعالیت‌های فرهنگی انگلیس

وی تأکید کرد: انگلیس تلاش‌های فرهنگی خود را آغاز کرده و نمونه دیگر آن راه اندازی بنیاد bc است و در واقع می‌توان آن را ابزار نفوذ دولت بریتانیا از سال ۱۳۲۱ محسوب کرد. این بنیاد نام خیریه را به دنبال خود یدک می‌کشد در صورتی که وزارت امور خارجه انگلیس هزینه‌های آن را تأمین می‌کند و سلطه فرهنگی انگلیس از طریق آن بر دیگر کشورها اعمال می‌شود.

شجاعی طباطبایی با اشاره به تئاترهای لاکچری گفت: تئاتر اولیور توییست یکی از نمونه‌های تبلیغی انگلیس در ایران بود که تابلوها و بیلبوردهای آن در سطح شهر فراگیر شد و در واقع توسط این تئاتر فرهنگ استعماری در ایران جای خود را مستحکم و تثبیت کرد. از طرفی دیگر می‌بینیم که راب ماکر، تحت عنوان روز بانوان از برخی خانم‌های ایرانی برای حضور در مهمانی سفارت دعوت به  عمل می‌آورد و اتفاقا ابزار خوشحالی هم می‌کنند و در مصاحبه‌های خود عنوان می‌کنند که خوشنودند که توانستند درهای سفارت را باز کنند و امیدوارند ادامه پیدا کند. واقعیت این است که رفتار آنها بسیار دوگانه است، یک روز مهمانی افطاری می‌گیرند و روز دیگر مردم را به پارتی در محل سفارت دعوت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: به نظر می‌رسد کاریکاتور به عنوان زبان تصویری بین‌المللی می‌تواند منتقل ‌کننده رویکردها و خیلی از مواردی که مدنظر ما است، باشد و اتفاقا این موضوعات از چاشنی طنز بهره می‌گیرد ضمن این که افشاگری به زبان کاریکاتور قطعا تأثیرگذارتر است. جبهه هنرمندان انقلاب از این طرح استقبال کردند و با کار شبانه روزی آثاری را آماده کردند که امروز در نمایشگاه شاهد آن هستید. حتی خیلی‌ها گلایه کردند که چرا به ما خبر ندادید. خوشبختانه جبهه هنرمندان انقلاب حضوری موثر آنها بزنگاه‌ها دارند و شبانه روز کار کردند و نتیجه امروز پیش روی علاقمندان است.

طباطبایی اظهار کرد: به نظرم زبان هنر، زبان گویا و موثری است. مقام معظم رهبری در تاریخ 1 مرداد 1380 درباره بحث استعمار انگلیس صحبت جدی داشتند و در پایان فرمایش خود می‌فرمایند که ما از هنرمندان توقع داریم در این اتفاقات حضور پیدا کنند و این توقع زیادی نیست که زبان هنر بر مبنای زیباشناسی اش حضور داشته باشد. ما باید وارد عمل شویم چرا که انگلیس همچنان دنبال اهداف استعماری خودش است و ما هم باید با زبان هنر آنچه در توان داریم را عملی کنیم.

شجاعی طباطبایی درباره آثار نمایشگاه گفت: ۴۰ اثر از ۱۷ هنرمند وجود دارد که از بهترین هنرمندان کاریکاتوریست و کارتونیست در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. کیفیت آثار در سطح بین‌المللی است و ما از راب ماکر سفیر انگلیس هم برای بازدید در این نمایشگاه دعوت کردیم.

در ادامه نمایشگاه «آسوده باش، من ملکه‌ام» در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.