یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: بنابراین وهابیت و بهاییت هیچ کدام شاخه ای از فرقه های شناخته شده جهان اسلام نیستند و در مقابل همه جهان اسلام قرار دارند.

تفکر وهابیت ساخته دست انگلیس است/وهابیون میخواستند بعد بقیع سراغ کربلا ونجف بروند/ظهور جریان "نیووهابیت" علیه تفکر سیاسی ومذهبی حاکم وهابی

حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: فرقه وهابیت یک حزب سیاسی است که با پشتوانه انگلیسی ها روی کار آمده است. انگلیسی ها همزمان با آن در بین شیعیان بهاییت را علم کرده  و سعی در ترویج آن داشتند. هدف آنها این بود که به نام دین بتوانند علیه آیین اسلام وارد صحنه شوند.

وی اظهار کرد: بنابراین وهابیت و بهاییت هیچ کدام شاخه ای از فرقه های شناخته شده جهان اسلام نیستند و در مقابل همه جهان اسلام قرار دارند.

وی ادامه داد: امروز وهابیت در بین هیچ کدام از فرق شناخته شده جهان اسلام جایگاهی ندارد. تنها یک حزب سیاسی است که به مرور رنگ دینی آن را غلیظ کرده اند.

وی بیان داشت: وهابی ها سعی کردند تمام مواردی که می توانست انسانها را به توحید اساسی برساند از منصه ظهور حذف کنند تا بتوانند توحید خودساخته ای که با هزاران شرک و آلودگی همراه است را به خورد مسلمانان بدهند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: به همین دلیل آنها به سراغ حذف ارزشهای اسلامی مانند توسل و تبرک و دعا و شفاعت و وارد کردن شبهاتی از این دست رفتند و بسیاری از ارزشهای الهی را مورد هجمه قرار دادند. تخریب قبور مطهر ائمه اطهار در بقیع از این قبیل موارد بود.

وی تصریح کرد: گستردگی حرکت این تفکر از ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم جوزی شروع شد اما چندان به جایی نرسید. در دوران معاصر بود که محمد ابن عبدالوهاب توسط انگلیسی ها شناسایی و برجسته شد. سپس اور را با محمد ابن فیصل در یک پیمان قومی متحد کرده و پیمان محمدین را تشکیل دادند و حجاز را از منطقه جهان اسلام جدا کرده و نامش را عربستان گذاشتند. بعد از آن بود که تفکر وهابی گری در قالب کنونی شکل گرفت و با حمایت های بی دریغ انگلیس شروع به ترویج افکار افراطی گری در دنیای اسلام کردند.

وی تاکید کرد: داعشی ها، النصره  و طالبان زایده همین تفکر هستند. انگلیسی ها به هیچ عنوان نمی توانستند چنین تفکراتی را در دیگر فرق معمول جهان اسلام تشکیل دهند. به همین دلیل روی وهابیت بسیار سرمایه گذاری کرده و برای تکه تکه کردن جهان اسلام از آن پشتیبانی می کنند.

حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی گفت: جریان وهابیت سردمدار تفکری است که اعتقاد دارد در عین حال مذهبی بودن، می توان نوکر استکبار هم بود. اکنون وهابیت طرح و منطقی برای دفاع از ارزشهای الهی ندارد و طبیعتا حفظ آن برای استعمارگران بسیار پراهمیت است.  

وی خاطرنشان کرد: دراین فضا تخریب قبور ائمه در بقیع جزء اولین اقدامات آنها بود. حتی آنها پس از آن به سمت کربلا و نجف هم حمله کردند و درصدد تخریب قبور مطهر این دو شهر برآمدند. اما با استقامت و مقاومت پیروان قرآن و عترت نتوانستند مقاصد خود را عملی کنند.

وی اضافه کرد: وهابیت به سمت تخریب قبر مطهر پیامبراکرم (ص) هم رفتند. اما جهان اسلام به خروش آمد و وهابی ها فهمیدند که در صورت پافشاری بر مقاصد خود جایگاهشان را در بین مسلمانان از دست خواهند داد. اما بیکار ننشسته و موضوع زیارت این قبر مطهر را زیر سوال بردند. شیوخ وهابی فتوایی را صادر کرده اند مبنی بر اینکه تنها می توان در مسجد النبی (ص) برای نماز حضور پیدا کرد و زیارت آن حضرت حرام است.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: وظیفه مسلمانان راستین در قبال اقدامات وهابیت، روشنگری در مورد دو شاخص عقیدتی و سیاسی آنهاست.

وی ادامه داد: امروز جایگاه وهابیت در مباحث سیاسی را رئیس جمهور آمریکا به وضوح اعلام کرده است. ترامپ سعودی ها را به یک گاو شیرده تشبیه کرده که تا زمانی که شیر می دهند قابل استفاده اند و پس از آن باید ذبح شوند.

وی اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی، نه تنها معادلات سیاسی استعمارگران در ابعاد منطقه ای و جهانی زیر سوال رفت، بلکه روی خیلی از این تفکرات خط بطلان کشیده شد. امروز مسلمانان مشاهده می کنند وهابیت در برابر جریان مقاومت و در کنار زورگویان اسرائیلی ایستاده است.

وی گفت: آیت الله مکارم شیرازی تاکید دارند که بواسطه رفتار افراطی وهابیون و روشنگری هایی که پیروان راستین دین داشته اند در درون وهابیت دوگانگی بزرگی بوجود آمده است. در بین جوانان وهابی تفکری به نام "نیووهابیت" یا "وهابیت مدرن" تشکیل شده است که توده عظیمی از جوانان عربستانی را شامل می شود. آنها معتقدند که وهابیت نمی تواند با این نوع تفکر و آیین به حیات سیاسی و مذهبی خود ادامه دهد. بسیاری از افرادی که در ابتدا علیه تشیع مقاله می نوشته و موضع گیری می کرده اند اکنون حقیقت را یافته و در برابر تفکر وهابی ایستاده اند.

حجت الاسلام رضایی تهرانی تصریح کرد: به عنوان مثال عصام العماد شخصیت برجسته وهابی بوده که اولین کتابش را در باب کفر شیعه نوشته است. اما اکنون در حدود ۳۰ سال است که در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل و سخنرانی و روشنگری های زیادی علیه وهابیت داشته است.

  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.