سفر نخست وزیر ژاپن در میان رفت وآمدهای مختلف دیپلماتیک کشورهای همسو با آمریکا (همانند اروپایی‌ها یا برخی کشورهای شرق آسیا) به کشورمان، یکی از جدی‌ترین و قابل توجه‌ترین موردهاست.

«آبه» دردو راهی تهران- واشنگتن

مهدی پناهی/

سفر نخست وزیر ژاپن در میان رفت وآمدهای مختلف دیپلماتیک کشورهای همسو با آمریکا (همانند اروپایی‌ها یا برخی کشورهای شرق آسیا) به کشورمان، یکی از جدی‌ترین و قابل توجه‌ترین موردهاست، اما با توجه به بی نتیجه بودن رفت و آمدهای قبلی (همانند وزیر امورخارجه آلمان)، واکنش مسئولان ایران، سیاستمداران و نظر کارشناسان جهانی به نظر نمی‌رسد که این دیدار نتیجه ملموس و عینی داشته باشد.

وعده‌های سه گانه آمریکایی‌ها به آبه شینزو، خرید دوباره نفت ایران، تعلیق تحریم صنایع خودروسازی ایران، آزاد کردن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران در آمریکا سبب شده این خریدار نفت ایران، به طمع میانجی‌گری به تهران بیاید، اما خود به خوبی واقف است که آمریکا بازیگری پرفریب و دغلکار است. برای همین یک دیپلمات ژاپنی روز گذشته تصریح کرد که آبه در این سفر به دنبال میانجی‌گری بین ایران و آمریکا نیست و صرفاً به دنبال تعمیق روابط و دوستی دوجانبه بین ایران و ژاپن است.

جزئیات سفر آبه به تهران

این مقام وزارت خارجه ژاپن بعدازظهر دیروز در محل سفارت ژاپن در تهران و در جمع خبرنگاران جزئیات سفر آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن به تهران را تشریح کرد. به گفته وی «آبه عصر امروز چهارشنبه وارد تهران می‌شود و پس از ورود با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار و پس از آن در نشستی خبری به همراه روحانی شرکت و صبح پنجشنبه نیز با مقام معظم رهبری دیدار می‌کند».

این مقام ژاپنی در مورد خرید نفت از ایران نیز گفت: این تصمیمی است که شرکت‌های خصوصی باید اتخاذ کنند و به آن‌ها بستگی دارد. وی درباره پیوستن ژاپن به اینستکس (ابزار پشتیبان مبادلات تجاری) نیز گفت که دولت ژاپن هنوز در این مورد تصمیم‌گیری نکرده‌ است.

از سوی دیگر بنا به گفته سخنگوی دولت ژاپن، نخست‌وزیر این کشور در آستانه سفر خود به ایران با رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مسائل منطقه از جمله ایران گفت‌وگوی تلفنی برقرار کرد. پیش از این برخی رسانه‌ها گمانه زنی کرده بودند که احتمالاً نخست وزیر ژاپن از روحانی برای شرکت در نشست گروه 20 دعوت کند، با این حال دیپلمات ژاپنی در تهران عنوان کرد: نخست وزیر ژاپن در جریان نشست گروه ۲۰ با ترامپ دیدار می‌کند و نمی‌توانم درباره تصمیم نخست وزیر پیش‌داوری کنم. اما شاید بتوان حدس زد که احتمال دارد او وضعیت کنونی ایران را با وی در میان بگذارد.

این اظهار نظر در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این دیدار گفت: ما با متحدان خود در جلوگیری از ایران برای رسیدن به توانایی های تولید سلاح اتمی اتفاق نظر داریم.

هدف ایالات متحده از تحریم‌های اقتصادی، وارد کردن فشار بر مذاکره کنندگان ایرانی است که همچنان مخالف اجرایی شدن شروط و درخواست‌های آمریکا در مورد برنامه های موشکی و نفوذ منطقه ای خود هستند. به نظر می رسد استواری موضع ایران در این دو مورد، واضح است. حال باید دید آبه شینزو با این شرایط از سفر سه روز خود به تهران آورده‌ای خواهد داشت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.