روزنامه گاردین نوشت وزیر خارجه پیشین انگلیس در جریان بمباران غیرنظامیان در یمن در سال ۲۰۱۶، اجازه فروش سلاح به عربستان را صادر کرده است.

افشای مجوز جانسون برای فروش سلاح به عربستان در سال ۲۰۱۶

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت بوریس جانسون، وزیر امور خارجه سابق انگلیس، پس از بمباران یمن اجازه داد به عربستان سعودی سلاح فروخته شود.

در این گزارش آمده است: بوریس جانسون، نامزد رهبری حزب کارگر انگلیس، توصیه کرد این کشور به عربستان سعودی اجازه دهد قطعات بمب از انگلیس خریداری کند؛ قطعاتی که انتظار می‌رود در یمن مستقر شوند. این توصیه چند روز پس از یک حمله هوایی به یک کارخانه سیب زمینی در یمن پیشنهاد شد که سبب کشته شدن ۱۴ تن در سال ۲۰۱۶ شد.

فعالان، وزیر امور خارجه وقت انگلیس را به «بی‌اعتنایی کامل» به غیر نظامیان یمنی از طریق اجازه دادن برای فروش این تجهیزات متهم کردند. این خبر نخستین بار طی یک ایمیل و بر اساس درخواست آزادی اطلاعات فاش شد.

یک روز پس از آن که این توصیه در ماه اوت سال ۲۰۱۶ برای تأیید ارائه شد، مدرسه‌ای روستایی در یمن در حمله هوایی مرگبار دیگر هدف قرار گرفت و این حمله سبب ایجاد شکایت‌های بیشتری در این باره شد که انگلیس در نقض قوانین بشردوستانه بین المللی شریک است.

بر اساس قوانین کنترل تسلیحاتی در انگلیس، باید با وزیر امور خارجه این کشور در این باره رایزنی شود که آیا دفتر تجارت بین المللی باید مجوز فروش «سامانه‌های تسلیحاتی هدایت شونده و مهماتی را صادر کند که احتمالا از آن‌ها از سوی نیروی هوایی سلطنتی سعودی در یمن استفاده می‌شود یا خیر؟»

در ایمیلی که تاریخ آن مربوط به روز ۱۲ اوت سال ۲۰۱۶ است و برای واحد مشترک کنترل صادرات -که مسئول صدور مجوز برای قراردادهای تسلیحاتی انگلیس است- ارسال شده، آمده است جانسون «راضی» به توصیه در این باره بود که برای فروش قطعات بمب‌های «پیو وی» مجوز صادر شود.

یک روز پس از ارسال ایمیل تأیید، در روز ۱۳ ماه اوت، یک مدرسه روستایی در استان صعده در یک حمله هوایی هدف قرار گرفت و طی آن ۱۰ کودک کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

وزیر امور خارجه وقت انگلیس پیشتر از فروش تسلیحات طی دوران وزارت خود حمایت کرده بود و در سپتامبر سال ۲۰۱۶ گفت که عملیات بمباران تحت رهبری عربستان سعودی «نقض واضح» قوانین بشردوستانه بین‌المللی نیست.

افشاگری‌های قبلی نشان می‌دهد که جانسون همچنین با فروش تسلیحات به عربستان سعودی در نوامبر سال ۲۰۱۶ موافقت کرد، یک ماه پس از آن که یک مراسم تشییع در صنعا هدف بمباران قرار گرفت و طی آن ده تن کشته شدند.

تخمین زده می‌شود انگلیس مجوز فروش تسلیحاتی به ارزش بیش از چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوند را به عربستان سعودی از زمان آغاز بمباران یمن در مارس سال ۲۰۱۵ صادر کرد. عربستان سعودی چند دهه است که بزرگترین خریدار تسلیحات ساخت انگلیس محسوب می‌شود.

مکاتبات نشان می‌دهد تیم تعیین سیاست صادرات تسلیحات وزارت امور خارجه انگلیس وظیفه مشاوره دادن در این باره را دارد که آیا «خطری واضح در این باره وجود دارد که ممکن است از این صادرات برای نقض جدی قوانین بشردوستانه بین‌المللی استفاده شود یا خیر.»

مقامات حاضر در تیم صادرات در ایمیلی که تاریخ آن مربوط به روز دهم اوت است به این نتیجه رسیدند که «این خطر واضح وجود ندارد. »

در یک ایمیل دیگر در تاریخ ۲۷ ماه ژوئیه آمده است: «ما اعتماد فزاینده‌ای به فرایند هدف قرار دادن از پیش برنامه ریزی شده توسط عربستان سعودی داریم.»

جرمی هانت که در ژوئیه سال ۲۰۱۸ وزیر امور خارجه انگلیس شد، از فروش تسلیحات به عربستان سعودی حمایت کرد و گفت توقف این فروش از نظر اخلاقی درست نیست. بوریس جانسون در این باره اظهار نظر نکرد.

منبع: باشکاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.