جمال واکیم گفت: اقتصاد ژاپن به اتفاقات منطقه وابستگی دارد، به ویژه آنکه برای اداره این اقتصاد به نفت نیازمند است. از این رو هرگونه اقدامی که قیمت و امنیت آن را دستخوش تغییر قرار دهد، بر اقتصاد ژاپن نیز تأثیر سوء خواهد داشت.

نخست وزیر ژاپن به دنبال نجات اقتصاد کشورش در تهران است/ «ترامپ» لجبازی کند، مأموریت نخست وزیر ژاپن ناموفق خواهد بود

جمال واکیم استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل قدس آنلاین در ارتباط با مواضع کشورهای عربی در قبال تنش های اخیر میان آمریکا و ایران گفت: مواضع کشورهای عربی در قبال این مسئله مختلف و متضاد است. در واقع می توان این مواضع را به سه گروه تقسیم کرد: اول گروه سعودی، مصری، اماراتی که وابسته و همسو با آمریکا و علیه جمهوری اسلامی هستند. موضع دوم: گروه قطر، کویت و عمان است که به دنبال اعتدال و ثبات در منطقه‌اند و خواهان تشدید تنش نیستند؛ به ویژه آنکه این کشورها از هیمنه عربستان سعودی بر امور داخلی خود نگرانند و در طرف دیگر سوریه و عراق قرار دارند که متحد استراتژیک با ایران اند و به هیچ وجه خواهان فشار به این کشور نیستند.

جمال واکیم در ارتباط با سفر اخیر «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به منطقه و ایران تصریح کرد: آلمان در شرایط کنونی مخالف تحریم های آمریکا علیه ایران و خواهان پایبندی به مفاد توافق است از این رو به دنبال جلب حمایت کشورهای عربی از این موضع است و می‌خواهد تا این کشورها تشدید تنش را رد کنند. هدف هایکو ماس از سفر به منطقه دست یابی به این مهم بود.

استاد روابط بین الملل دانشگاه بیروت با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و انفعال کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای گفت: آمریکا می خواهد با تشدید تنش علیه ایران از این کشور امتیاز گیری کرده و ایران را وادار به عقب نشینی از مواضع خود کند، ولی در مقابل کشورهای اروپایی مخالف این موضع هستند و حفظ برجام را بهترین وسیله برای دست یابی به توافق در موضوعات دیگر با جمهوری اسلامی می‌دانند.

وی افزود: اما در همین حین، اروپا نمی تواند با اقدامات آمریکا مقابله کند؛ به ویژه آنکه سرمایه گذاران شرکت های بزرگ آن آمریکایی هستند و یا آنکه وابستگی به آمریکا دارند. از این رو از تحریمهای آمریکا هراس دارند و نمی‌خواهند که گرفتار آن شوند که تمام این مسائل آینده توافق هسته‌ای را با ابهام مواجه کرده است.

جمال واکیم در ادامه به تماس‌های مستمر برخی کشورها مانند عراق و قطر با مقامات ایران و آمریکا برای کاهش تنش و حل مسئله پرداخت و گفت: براساس آنچه مسئولان این کشورها اعلام کرده‌اند تماس‌ها در سطح مقامات بلندپایه به شکل مستمر وجود دارد، اما در ارتباط با نتیجه آن باید بگویم که تاکنون نتیجه مهمی نداشته است؛ چراکه تمایل آمریکا برای تشدید تنش و افزایش تحریم ها واضح است و آن کشور نمی‌خواهد که به جنگ اقتصادی که علیه ایران به راه انداخته خاتمه دهد و به نظر من این شرایط تا انتخابات ریاست جمهوری آتی امریکا ادامه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ارتباط با سفر امروز «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به ایران تأکید کرد: ایران و ژاپن از گذشته روابط خوبی بایکدیگر داشته‌اند و اقتصاد ژاپن به اتفاقات منطقه وابستگی دارد، به ویژه آنکه برای اداره این اقتصاد به نفت نیازمند است. از این رو هرگونه اقدامی که قیمت و امنیت آن را دستخوش تغییر قرار دهد، بر اقتصاد ژاپن نیز تأثیر سوء خواهد داشت.

وی در مورد پیشنهادات آمریکایی که نخست وزیر ژاپن در تهران به مقامات ایرانی ارائه خواهد کرد گفت: آمریکا از ایران می‌خواهد که از ائتلاف‌های خود در خاورمیانه دست بردارد و این یعنی آنکه روابط خود با دولت سوریه را کاهش دهد و از محور مقاومت چه در عراق، چه در لبنان و چه در یمن حمایت نکند و در مقابل ایران این روابط و حمایت های خود را برای تحققق امنیت در منطقه و بازدارندگی دشمنان امری ضروری می داند؛ از این رو نمی‌تواند به خواسته های آمریکا پاسخ گفته و این امریکاست که باید تسلیم خواسته‌های ایران شود.

جمال واکیم در پایان موفقیت آمیز بودن مأموریت  آبه در تهران را منوط به شرایطی دانست و گفت: نخست وزیر ژاپن در این سفر خود سعی خواهد کرد تا تنش میان آمریکا و ایران را کاهش دهد و مانع بروز اتفاقات ثبات زدا در منطقه شود ولی به نظر من مادامیکه لجبازی ترامپ ادامه داشته باشد و به طور عملی خواهان کاهش تنش نباشد، این سفر و سفرهای امثال آن نتیجه‌ای نخواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.