قزوین_ رئیس مرکز شهید بلندیان قزوین گفت: مردم کنترل فشار خون را جدی بگیرند.

مردم کنترل فشار خون را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علیرضا مهرعلیان رییس مرکز شبکه بهداشت  شهید بلندیان قزوین روز چهارشنبه در نشست خبری با جمعی از رسانه های استان قزوین که در سالن دانشکده پرستاری مامایی پردیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اظهار داشت: این طرح به صورت همزمان در سراسر کشور در استان قزوین دنبال می شود و راهبرد اصلی «پیشگیری مهم تر از درمان است» در حد شعار باقی مانده و اقدامی را به همراه نداشته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه هزینه های درمان گسترش یافته است، نیاز هست تا در حوزه پیشگیری از جمله فشار خون اقدامات جدی صورت بگیرد؛ برای نمونه ۴۰ تا ۶۰ درصد مردم از فشار خون خود بی اطلاع هستند و فشار خون بیماری خاموش و بدون علامت است.

رئیس مرکز شبکه بهداشت شهیدبلندیان قزوین با بیان اینکه مشکلات بسیاری در حوزه درمان وجود دارد و اگر به دنبال راهکارهای اساسی در حوزه پیشگیری نباشیم قطعا مردم با مشکلات جدی تری روبه رو خواهند شد، گفت: طرح بسیج کنترل فشار خون در سطح کشور با هدف آگاهی سازی مردم و با راهبرد «بدانیم فشارمان چند است و اقدام کنیم» فعالیت خود را آغاز کرده است و در این طرح باید اهمیت فشار خون برای مردم روشن شود.

مهرعلیان با بیان اینکه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در تمام پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت شهری و روستایی اجرا می شود، گفت: این طرح از ۲۷ اردیبهشت ماه تا ۱۶ خردادماه سالجاری در دوفاز اولیه با عنوان «اطلاع رسانی، حساس سازی و آموزش مردم» آغاز شد و از ۱۷ خردادماه تا ۱۵ تیرماه برنامه عملیاتی طرح آغاز شده است و در حال حاضر طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در سه مرحله مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، خانه های بهداشت، گروه ها و تیم های سیاربا همکاری نیروهای امدادی همچون هلال احمر و بخش خوداظهاری و کنترل فشار توسط خود فرد دنبال می شود.

وی اضافه کرد: افزایش میزان دریافت محتویات آموزشی از جمله اهداف تخصصی اجرای طرح است؛ ۵۰ درصد افرادی که دچار فشار خون هستند یا درمان نمی شوند و یا درمان ناقص دارند و مردم را باید خطری که آنها را تهدید می کند، آگاه کنیم و انتظار می رود با مراجعه به پایگاه های جامع سلامت از فشار خون خود آگاهی داشته باشند و ارائه تمام خدمات رایگان است.

رئیس شبکه بهداشت شهیدبلندیان قزوین با بیان اینکه  مشارکت مردان در حوزه سلامت کم رنگ است و مردان باید برای سلامت خود نیز وقت بگذارند، عنوان کرد: کم تحرک، تغییرسبک الگوی زندگی و تغذیه از جمله مصرف بیش از حد مجاز نمک موجب بروز بیماری هایی از جمله چربی خون بالا می شود و با وجود اطلاع رسانی های انجام شدهف مصرف نمک همچنان در کشور بالا است و باید سبک زندگی را تغییر دهیم و به سمت سلامتی حرکت کنیم؛ نمک پنهان برای مردم باید شفاف شود و ۳۰ درصد نمک مربوط به نمک سفره بوده و مابقی مربوط به نمک سایر بخش ها از جمله نان، سُس، ترشیجات و طبخ غذا است.

مهرعیان گفت: در مرکز بهداشت شهید بلندیان کمیته های چهارگانه برای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون مستقر شده است چراکه آمار بیماری فشار خون در کشور نگران کننده است و در سال ـ۹۶ حدود ۹۷ هزار نفر دچار مرگ شدند و ۸۲ درصد مرگ افراد به دلیل سکته بوده است که عامل این امر فشارخون بالا بوده است.

وی ادامه داد: یکی از شعارهای ما در سال گذشته بحث خودمراقبتی بود که بخشی از درمان و پیشگیری بر عهده علوم پزشکی است اما بخش عمده این امر برعهده خود مردم است و در قزوین طبق آمار، حدود ۲۵ درصد مردم دچار فشارخون بالا هستند.

رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین یادآور شد: نمک پنهان خارج از نمک نمکدان است و شامل میزان نمک در تمام اقلام خوراکی است که روزانه در سبد غذایی افراد مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از دلایل سرطان معده وجود همین نمک سدیم در مواد خوراکی بوده و سبزیجات، ادویه جات، آبلیمو و نارنج بهترین جایگزین این نمک است.

مهرعلیان عنوان کرد: از علائم افزایش فشار خون می توان به درد پشت سر، قفسه سینه و تنگی نفس اشاره کرد و زمانی که مردم از فشار خون خود مطلع شدند باید بلافاصله به مراکز مراجعه نمایند و تحت درمان و دارو قرار گیرند. 

وی ادامه داد: ۱۶ مرکز شهری، ۲۰ مرکز روستایی، ۱۰۷ مرکز بهداشتی برای طرح بسیج ملی فشار خون فعال است و بخش دوم واحد سیار است که ۳۴ واحد سیار در سطح شهر فعال بوده و ۶ هزار نفر در مراکز سلامت و ۴۴ هزار و ۸۱۳ نفر در مراکز ثابت تا کنون در طرح ملی بسیج فشار خون مشارکت داشته اند.

 مهرعلیان گفت: نمک دریا و طب روا زاده هیچ تاییدی از سوی علوم پزشکی ندارد و این در حالی است که مردم به شدت جذب این موارد می شوند. نمک دریا حاوی فلزات سنگین است و فقط نمک تصفیه شده مورد تایید ما می باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.