رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر ادعا می‌کنیم دلمان برای کشور و مردم می‌سوزد باید از انحصار تنگ‌نظری و انحصارطلبی خارج شویم.

اگر ادعای دلسوزی برای مردم داریم، از انحصار تنگ‌نظری خارج شویم
گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا دارابی، امروز در مراسم افتتاحیه سومین همایش بین‌المللی التهاب سیستم عصبی که در دانشکده علوم پزشکی  مشهد برگزار شد،  با بیان اینکه « بر خلاف بسیاری موضوعات مثل فرهنگ، اقتصاد و.. که می‌تواند در مرزها محصو ر بماند، علم مرز نمی‌شناسد»، اظهار کرد: یا ما خودمان تولیدکننده علم هستیم یا شنونده و پذیرنده علم. خوشبختانه  ما در هر دو روش، خوب طی طریق کرده‌ایم؛ هم توانسته‌ایم در تولید علم مشارکت کنیم و هم توانسته‌ایم در جهت اهداف جامعه علمی کشور از علم خوب استفاده کنیم.
وی بیان کرد: در زمان جنگ تحمیلی و حتی کمی بعد از آن وضعیت علمی مناسبی مخصوصا در حوزه پژوهش نداشتیم که دلیل آن هم شرایط خاص حاکم بر کشور بود. بعد از پذیرش قطعنامه 598 و باز شدن درهای علمی  و پژوهشی و حرکت دانشگاه‌ از دانشگاه نسل 1 به  نسل2، از دانشگاه تربیت نیرو به دانشگاه‌های پژوهش‌گر و تولیدکننده علم حرکت کردیم و توانستیم جایگاه خوبی در دنیا برای کشور ایجاد کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: همه دانشگاه‌های ایران توانستند جایگاه خیلی خوبی در موضوعات علمی و پژوهشی در بحث دانشگاه نسل دوم ایجاد کنند. امروزه هم حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و کارآفرین را در دستور کار قرار داده‌ایم که بتوانیم دانش را در خدمت صنعت ببریم. امیدواریم روزی برسد که دانشگاه ما به سمت دانشگاه اجتماعی نسل چهارم حرکت کند.
 دارابی عنوان کرد: این کنگره‌ها محلی برای بحث و تبادل نظر و انتقال تجربیات است. وزات بهداشت  به دنبال بین‌المللی‌سازی علم است. از اهداف طرح تحول و نوآوری در نظام آموزشی، گسترش امر بین المللی است. می‌شود با دانشگاه‌های دنیا ارتباط پیدا کنیم، به همین دلیل بین ‌المللی‌سازی و کسب اعتبار بین‌المللی از اهدافی است که دانشگاه‌ها در حال حاضر آن را دنبال می‌کنند. اگر می‌خواهیم  در زمینه علم حرفی برای گفتن داشته باشیم یکسری معیارها را که می توانیم، باید تغییر دهیم. باید ثابت کنیم که جامعه ایرانی هم علم‌دوست و هم علم‌پرور است و ارتباطمان را با دنیا بیشتر کنیم. این کنگره‌ها باید زمینه گسترش همکاری‌های بین رشته‌ای و بین دانشگاهی در داخل کشور و بین الملل باشد.
اگر ادعای دلسوزی برای مردم داریم، از انحصار تنگ‌نظری خارج شویم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر ادعا می کنیم دلمان برای کشور و مردم می‌سوزد باید از انحصار تنگ‌نظری و انحصارطلبی خارج شویم. با حفظ معیارها و ارزش‌هایی که به آنها باور داریم خیلی راحت می ‌شود معیارها و ارزش‌های ارتباطی را حفظ کرد. در دنیا هم بحث گفتمان را  در تمام زمینه‌ها مخصوصا در مسائل علمی و پژوهشی  داشته‌ایم و همکاری کرده‌ایم. به همین دلیل می ‌بینیم دانشگاه علوم پزشکی که امروز میزبان این کنگره است در حوزه آموزشی، پژوهشی معیار  عینی ارتباطات بین المللی را پیدا و سعی کرده که  ارتباطات بین‌المللی  داشته باشد.
 
وی افزود: دانشگاه‌های ما توانسته‌اند جایگاه خوبی در سطح بین ‌المللی  پیدا کنند. در  علوم اعصاب در تولید علم و مقالات در اسکوپوس ( اسکوپوس یکی از نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته‌ شده‌ است که اطلاعات کتاب‌شناختی حدود ۶۰ میلیون سند را در خود جمع‌آوری کرده‌ است. اسکوپوس اطلاعات محصولات حدود 5000  ناشر علمی را از سراسر جهان در خود جای داده‌ است)  ایران رتبه 19 جهانی را به خود اختصاص  داده و ارتقا پیدا کرده است.
دارابی اظهار کرد: در حوزه آموزشی، دانشگاه جایگاه خیلی خوبی را در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کسب کرده  و در طرح  تحول و نوآوری در نظام  آموزشی جز دانشگاه‌‎های برتر کشور است. در حوزه پژوهشی هم توانسته‌ایم عملکرد خیلی خوبی داشته  باشیم. در رتبه‌بندی تایمز رتبه 600-800 را هم تراز با دانشگاه علوم پزشکی تهران کسب کرده‌ایم.  در بحث تایمز آسیایی هم  رتبه 150 آسیایی را  بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران به دست آورده است. 
وی با اشاره به ارتباطات بین المللی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با برخی دانشگاه‌های دنیا بیان کرد: اگر بخواهیم جایگاه خود  را در سطح بین الملل به دست بیاوریم باید همت مضاعفی داشته باشیم. انشاءالله که این کنگره بتواند به اهداف خود برسد و از نظرات اندیشمندان استفاده کند.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.