معاون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به زودی به تهران سفر می‌کند، برجام را «کلید ثبات و امنیت در خاورمیانه» توصیف کرد و گفت با مقام‌های ایرانی درباره وضعیت اجرای برجام و عملیاتی شدن ساز و کار «اینستکس» گفت‌وگو می‌کند.

اشمید: در تهران در مورد عملیاتی کردن «اینستکس» صحبت می‌کنم

به گزارش گروه سیاسی، قدس آنلاین،   «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت در سفر به تهران در مورد وضعیت توافق هسته‌ای و همچنین ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» رایزنی می‌کند.

اشمیت که در آستانه سفر به منطقه غرب آسیا با خبرگزاری کویت گفت‌وگو می‌کرد، در مورد اهداف سفرش به ایران گفت: «در ایران، که مقصد سفر من بعد از امارات عربی متحده، عمان و قطر خواهد بود، من قطعا درباره وضعیت اجرای برجام، از جمله عملیاتی‌سازی اینستکس با هدف ایجاد ساز و کاری برای تجارت مشروع با ایران، صحبت خواهم کرد.»

وی افزود: «تمام بازیگران باید رویکردی سازنده برای حفظ ثبات منطقه در پیش گیرند.»

این مقام ارشد اروپایی همچنین گفت در سفر به کشورهای منطقه آن‌ها را در جریان تلاش‌های بروکسل برای حفظ توافق هسته‌ای که «کلید ثبات و امنیت در خاورمیانه و فراتر از آن و عنصری مهم در معماری منع اشاعه بین‌المللی است»، قرار می‌دهد.

اشمید از امروز در سفری منطقه‌ای، قرار است ابتدا به امارات، عمان و قطر برود و از آنجا برای گفت‌وگو درباره برجام و مسائل منطقه‌ای، به تهران سفر کند. این هفته «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم به تهران سفر کرده بود. وی در جریان نشست خبری، گفت اروپا نمی‌تواند برای حفظ برجام معجزه کند، اما برای پابرجا ماندن این توافق تلاش خواهد کرد.

اتحادیه اروپا ابتدای سال جاری میلادی بعد از ماه‌ها وعده برای راه‌اندازی ساز و کار جهت پشتیبانی از تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا، شرکتی تحت عنوان اینستکس را ثبت کرد که هنوز عملیاتی نشده و فعلا نیز فقط قرار است از اقلام غذایی و انسان‌دوستانه پشتیبانی کند. مقام‌های اروپایی همچنین امکان دور زدن تحریم‌های اروپا توسط این ساز و کار را هم رد کرده‌اند.

اشمید در چارچوب سفر رسمی خود به منطقه امروز وارد امرات متحده عربی شده و قرار است پس از آن به عمان و قطر  رفته و در پایان و مرحله آخر سفر خود به تهران بیاید.

 اتحادیه اروپا امیدوار است که این سفر فرصتی برای کاستن از تنش‌ها در منطقه باشد و شرایطی را ایجاد کند تا راهکاری برای گفت‌وگو و تنش‌زدایی پیدا شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    0 0
    بیائی تهران که چی بشه ؟ جواد که هر هقته یه سری به اروپا و شما میزنه . همانجا حرفت را بزن .