خرم آباد-در حالی که بارش های بهاری امسال استان لرستان را در سیل غرق کرد اما این روز ها در حالی که رودخانه ها آرام گرفتند اما باز هم بسیاری از جوانان را در خود غرق می کند و افزایش این آمار نیازمند توجه جدی به این اسیب است.

رودخانه های لرستان جان می دهند و جان می گیرند

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان‌های خوزستان و مازندران در صدر استان‌هایی هستند که بیشترین آمار غرق‌شدگی رادارند اما استان لرستان نیز به دلیل وجود آبشارها و رودخانه‌های بسیار در این روزهای گرم میزبان مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور است که متأسفانه آمار غرق‌شدگی در استان لرستان امسال افزایش‌یافته است.

نگاهی به آمار غرق شدگان در این استان نشان می دهد که تعداد غرق شدگان محلی بیش از گردشگران است لذا بدیهی است که کمبود استخر در شهر های این استان خود عاملی برای حضور جوانان برای آبتنی در رودخانه هاست.

کمبود استخر های استاندارد که به ویژه در روستاها این نقیصه برجسته تر و محسوس است موجب می شود که جوانان  برای آب‌تنی به رودخانه روی اورده و این موضوع چون ماه گذشته خاطرات غم انگیزی را رقم بزند.

در بسیاری از رودخانه‌ها و آبشارها شرایط لازم برای شنا وجود ندارد و گاهی آبتنی‌ها در رودخانه‌ها ممکن است سبب داغدار شدن یک خانواده شود. به گونه ای که فقط در یک ماه گذشته این موضوع جان ۱۱ نفر را در رودخانه های لرزستان گرفته است.

افزایش آمار غرقی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان در همین رابطه اذعان می کند: با توجه به گرم شدن هوا، رغبت برای شنا در رودخانه‌ها افزایش‌یافته و متأسفانه طی یک ماه اخیر در لرستان ۱۱ نفر براثر شنا و آبتنی در رودخانه‌های لرستان غرق‌شده و جان خود را ازدست‌داده‌اند.

  صارم رضایی : بسیاری از افرادی که در رودخانه‌های لرستان غرق می‌شوند، گردشگران و مسافران هستند که اطلاعات و آگاهی لازم را ندارند و برای فرار از گرما و یا سلفی گرفتن می‌شود تا در آب رودخانه غرق شوند.

وی با اشاره به آمار بالای غرق‌شدگی در لرستان اظهار می کند: از استاندار تقاضا کرده‌ایم که این موضوع را به ستاد مدیریت بحران استان اطلاع دهد و اقدامات و هشدارهای لازم در شهرستان‌ها و مناطق گردشگری صورت گیرد.

 رضایی تصریح کرد: متاسفانه آمار غرق شدگی امسال نسبت به سه‌ماهه سال گذشته افزایش‌یافته و از سه نفر به ۱۱ نفر رسیده است.

 وی بیان می کند: به‌هرحال گرچه بخشی از آمار غرق‌شدگی در رودخانه‌ها و آبشارها به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و بی‌توجهی به آب دریاچه‌ها برمی‌گردد اما بخشی از این موضوع هم به نصب علائم هشداردهنده توسط متولیان برمی‌گردد که با توجه به این آمار بالای غرق‌شدگی ضروری است تا نسبت به اعلام هشدارها و نصب این علائم اقدام کنند.

شنا شرط زنده ماندن نیست

به اعتقاد برخ از غواصان و کارشناسان نجات غریق خیلی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند علت اصلی غرق شدن، شنا بلد نبودن است در حالی که این طور نیست.

این ناجیان غریق وغواصان می‌گویند: شنا در آب‌های خروشان بسیار خطرناک است و با دریا تفاوت زیادی دارد. در دریا آب راکد است اما در رودخانه‌ها و آب‌های خروشان ویا مرداب‌هایی که در عمق چند متری آن درخت و ریشه‌های تو در تویی وجود دارد یا سدهایی که آب‌های سختی دارد یا مثلاً چاه‌های صنعتی با عمق صد متر که به سدها منتهی می‌شود لذا شانسی برای زنده ماندن حتی شناگر های ماهر نمی گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.