مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 990 میلیون متر مکعب در سدهای ما موجود است که سال گذشته این مقدار 347 میلیون مترمکعب بود، بنابراین برکات زیادی از بارندگی‌ها داشتیم.

مخازن 63 درصد از سدهای خراسان رضوی پر است
به گزارش قدس آنلاین، حجتعلی شایان‌فر در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در دفتر استاندار، اظهار کرد: خراسان رضوی به دلیل ویژگی‌های خاص اقلیمی و جغرافیایی پتانسیل وقوع 20 نوع مخاطره طبیعی را دارد که مهم‌ترین آن‌ها سیل، زلزله و خشکسالی است. امسال حدود  36 مورد سیل را در 6 بازه زمانی داشتیم. بارندگی‌های استان از ابتدای سال زراعی تاکنون 322 میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته 141 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 65 درصد افزایش دارد.
وی در خصوص وضعیت آب سدها، گفت: در حال حاضر 990 میلیون متر مکعب در سدهای ما موجود است که سال گذشته این مقدار 347 میلیون مترمکعب بود، بنابراین برکات زیادی از بارندگی‌ها داشتیم. اکنون مخازن  63 درصد سدهای ما پر است. 400 میلیون متر مکعب در منابع آبخیزداری در استان استحصال شده است.
شایان‌فر با بیان اینکه مبنای ما در موضوع سیل بر مدیریت پیشگیرانه بود، عنوان کرد: ما به موقع هشدار و آماده‌باش را انجام دادیم. 12 اطلاعیه و 8 اخطاریه صادر شد. 7 جلسه شورای مدیریت بحران و 215 شورای مدیریت بحران در شهرستان‌ها برگزار شد. سه وجه مهم مدیریتی بحران سیل در استان مشارکت بسیار خوب، آمادگی مسئولان و اطلاع‌رسانی بسیار خوب رسانه‌ها بود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: هیچ جان‌باخته‌ای در اثر سیلاب نداشتیم. حدود 102 کیلومتر را لایروبی کرده و مسیر آبگذری رودخانه‌ها را باز کردیم. خسارات ما در مجموع هزار و 960 میلیارد تومان بود. اعتبارات بسیار خوبی را به ما اختصاص دادند. اکنون 117.5 میلیارد تومان اعتبارات بلاعوض کشاورزی و 110 میلیارد تومان تسهیلات بخش کشاورزی داده شد. 6 هزار و 112 واحد مسکونی احداثی، تعمیری و معیشتی خسارت دید، هزار و 580 واحد تامین اعتبار شد.
وی ادامه داد: این موارد در حالی است که ما معین استان گلستان نیز بودیم. با 15 میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی، 194 کامیون محموله،  187 ماشین‌آلات سبک و سنگین و 951 نفر نیروی انسانی کمک کردیم. در استان‌های سیل‌زده دیگر نیز هزار و 656 نفر از استان خراسان مشغول بودند.
شایان‌فر بیان کرد: راه‌های ما بسیار آسیب‌پذیر هستند. خسارات ما حدود 300 میلیارد تومان در تاسیسات زیربنایی است. اگر امکان داشته باشد، 100 میلیارد تومان برای بازسازی اصولی تاسیسات زیربنایی به خصوص در بخش راه به ما اختصاص داده شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دستورالعمل پرداخت کمک‌های بلاعوض بخش کشاورزی متعاقب سنوات قبل برای اینکه همه مردم بتوانند استفاده کنند، باید به سمت پروژه‌های عام المنفعه رود، بنابراین نیاز داریم دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی اصلاح شود. باید موافقت مردم و خسارت‌دیدگان را نیز بگیریم. اگر کمک‌ها به این سمت رود، به اعتبارت کمک می‌کند. تخصیص صد درصدی اعتبارات نیز مساله دیگری است.
وی اضافه کرد: در حوزه مقابله سه وجه مهم فرماندهی، عملیات و پشتیبانی را داریم و همچنین شمال شرق را پشتیبانی می‌کنیم اما استان ساختمان مرکز فرماندهی و مدیریت بحران ندارد. 4 میلیارد و 50 میلیون تومان برای این ساختمان هزینه شده و 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد،  10 میلیارد تومان به ما اختصاص دهند تا این ساختمان تکمیل شود.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.