۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 659815

سخنگوی کارگروه هم‌اندیشی، نظارت و پیشگیری از جرائم آموزشی عالی آزاد خراسان رضوی از فعالیت ۱۷ دانشگاه و موسسه آموزش عالی غیر معتبر در مشهد خبر دادکه بدون کسب مجوزهای لازم اقدام به جذب دانشجو کرده است.

 ۱۷ موسسه آموزشی غیرمعتبر در مشهد!

به گزارش قدس آنلاین، بعد از دستگیری سلطان جعل مدرک و بررسی تب و تاب مدرک گرایی، مساله موسساتی که مدارک آن‌ها از سوی وزارت علوم دارای اعتبار نیست در این شهر اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

شاید اعلام اسامی برخی موسسات که اتفاقا فعالیت آنان در سطح شهر به‌وضوح نیز قابل رویت است قابل باور نباشد اما وزارت علوم نام ۱۷ موسسه آموزش عالی و دانشگاه غیرمعتبر را در مشهد اعلام کرده است.

مدارک دانشگاه شهید مطهری مشهد فاقد اعتبار است

این بار مسئله از جنس مدرک فروشی یا جعل مدارک دانشگاه‌های معتبر و غیرمعتبر یا حتی بدون وجود خارجی نیست بلکه باید گفت برای دانشگاه شهید مطهری در مشهد به استناد پاسخ استعلامی که از مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی رسیده است تاکنون مجوز پذیرش دانشجو در هیچ یک از مقاطع تحصیلی در شهر مشهد صادر نشده است.

مرجع این استناد هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری خراسان رضوی است.

کارشناس مسؤول هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری خراسان رضوی در پاسخ به سوالی راجع به لیست اعلام شده ۱۷ تایی از فعالیت‌های غیرمجاز در حوزه آموزش عالی که توسط هیأت نظارت منتشر شده است، گفت: سوالات در ارتباط با اعتبار مراکز، مجوزهای آنان و اصالت مدارک‌شان را از دفتر نظارت وزارت علوم استعلام می‌گیریم و نتیجه مکاتبه رسمی را در سایت‌مان اطلاع رسانی کرده و به آن مرجع استعلام کننده هم پاسخ می‌دهیم.

علی جهان با اشاره به اینکه استعلام در خصوص دانشگاه شهید مطهری مشهد در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ صورت گرفته است، تصریح کرد: پاسخ مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی به این استعلام که دوم اردیبهشت امسال به ما رسیده است همان پاسخ درج شده در سایت است، یعنی تاکنون مجوز پذیرش دانشجو در هیچ یک از مقاطع تحصیلی در شهر مشهد برای دانشگاه شهید مطهری صادر نشده است.

سخنگوی کارگروه هم‌اندیشی، نظارت و پیشگیری از جرائم آموزشی عالی آزاد خراسان رضوی ضمن ضروری دانستن شفافیت در فضای آموزشی تاکید کرد: واضح بودن امور آموزشی جزو حداقل مطالبات مردمی و جامعه دانشگاهی است که سره از ناسره و قانونی از غیرقانونی تفکیک داده شود و در جامعه نیز تفاوت میان تحصیلات قانونی و غیرقانونی مشخص باشد.

کارشناس مسؤول هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری خراسان رضوی تصریح کرد: ما به عنوان مرکز نظارت وزارت علوم در استان و بازوی اجرایی وزارتخانه، متصدی ابلاغ و پیگیری این استعلامات در استان هستیم.

هنوز هیچ پاسخ شایسته‌ای از طرف مسؤولان دانشگاه مطهری مشهد دریافت نکرده‌ایم

جهان با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص دانشگاه شهید مطهری مشهد توضیح داد: با وجود اینکه مرجع بالادستی ما یعنی وزارت علوم دانشگاه شهید مطهری مشهد را غیرمجاز دانسته اما ما در قدم اول به صورت اجرایی با دانشگاه برخوردی نکردیم.

وی ادامه داد: از تاریخ ۲ اردیبهشت امسال که پاسخ استعلام در خصوص این دانشگاه به دست ما رسیده است طی تماس‌هایی با مسؤولان دانشگاه از آن‌ها خواسته‌ایم با توجه به اینکه شورای گسترش وزارت علوم تاکنون مجوزی برای پذیرش دانشجو در این دانشگاه صادر نکرده است توضیحات خودشان را ارائه دهند.

کارشناس مسؤول هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه پاسخ استعلام از وزارت علوم برای دانشگاه ارسال شده و مهلت ارائه توضیحات هم به آن‌ها داده شده است خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز هیچ پاسخ شایسته‌ای از طرف مسؤولان دانشگاه مطهری مشهد دریافت نکرده‌ایم.

۱۷ دانشگاه و موسسه آموزشی غیرمعتبر در مشهد

اسم دانشگاه شهید مطهری مشهد را بگذارید در کنار ۱۶ دانشگاه و موسسه دیگری که مدارک صادر شده از طرف آن‌ها فاقد اعتبار است و ضعف قوانین یا اجرای آن‌ها باعث شده وضعیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که در آن‌ها درس خوانده یا مشغول تحصیل هستند نامشخص باشد و کسانی که مدتی به امید تحصیل شایسته در دانشگاه بودند امروز متوجه شوند مدرک تحصیلی‌شان فاقد اعتبار است.

دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی، دانشگاه صنایع و معادن، مؤسسه آموزش عالی دانش، بنیاد علمی علم جویان سپهر خوارزمی، موسسه پردیس بین‌الملل علم جویان فارابی، پردیس بین‌المللی توسعه علوم و فنون فارابی، پردیس بین الملل رهپویان علم و صنعت، سازمان مدیریت صنعتی، موسسه پانا، موسسه آموزشی فرتاک نمایندگی موسسه مطالعات حقوقی دکتر شهبازی، مرکز آموزش مدیریت جزیره کیش، مرکز آموزش خانه صنعت و معدن خراسان رضوی، بنیاد علمی علوم و فنون،   مرکز آموزش‌های آزاد علوم و فنون شمال، آکادمی بین الملی علوم و تکنولوژی ایران و موسسه فرهنگی هنری آفتاب فرهنگ و هنر در کنار دانشگاه شهید مطهری مشهد ۱۷ دانشگاه و موسسه‌ای هستند که به صورت رسمی و آشکار اما بدون مجوزهای لازم آموزشی در حوزه آموزش‌های دانشگاهی فعالیت داشتند و برخی شاید با وجود تذکرهای لازم همچنان فعالیت دارند.

مدارکی که کاربردشان فقط قاب روی دیوار است

در دورانی که تب و تاب مدرک گرایی افزون شده انتظار می‌رود فعالیت‌های غیرقانونی یا فاقد اعتبار در این زمینه مورد رصد دقیق ارگان‌های نظارتی باشد و نیز قاطعانه با اینگونه تخلفات برخورد شود تا جوانانی که به امید مدرک معتبر و یافتن شغل مناسب پا به دانشگاه رسمی در این شهر می‌گذارند امیدشان ناامید نشود و بعد از سال‌ها تحصیل تازه متوجه نشوند که مدرک تحصیلی‌شان فاقد اعتبار لازم است.

سازمان‌ها و ارگان‌های نظارتی باید بگویند چرا در بدو تاسیس اعتبار این موسسات و دانشگاه‌ها بررسی نشده و وقتی به صورت رسمی این دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در شهر فعالیت داشتند چرا هیچ برخورد جدی و موثری تا کنون صورت نگرفته و چه بسا پس از این نیز به لیست ۱۷ تایی دانشگاه‌ها و موسسات افزوده شود و روز به روز فارغ‌التحصیلان و یا شاغلان بیشتری متوجه شوند مدرک دانشگاهی یا معادل دانشگاهی که قاب گرفته‌اند کاربردی به جز همان قاب روی دیوار ندارد و فاقد هر گونه اعتبار قانونی و علمی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.