مکس آبرامز در رابطه با حادثه حمله به نفتکش‌های در دریای عمان گفت: در صورت عدم موفقیت و عدم دستیابی مقامات آمریکایی به اهدافشان ، بازهم شاهد وقوع حوادث مشابه خواهیم بود.

بولتون و پمپئو در تلاش برای اثبات «قریب‌الوقوع بودن خطر  ایران»/ هشدار نسبت به وقوع حوادث مشابه

به گزارش خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین، در پی حملات روز پنج شنبه به دو نفتکش ژاپنی در دریای عمان، همانطور که قابل پیش بینی هم بود مقامات آمریکایی همچون گذشته بدون ارائه هر گونه شواهد و مدارکی، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند و مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، در اظهارنظر پیرامون این ماجرا، ایران را مسئول انجام این حملات معرفی کرد.

لازم به ذکر است که نفتکش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر با بار «اتانول»‌ و «کوکوکا کوریجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، حامل «متانول» بودند.

پمپئو در حالی روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد در حالی که توپ را به زمین ایران می انداخت، با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات مدعی شد که آمریکا هنوز هم منتظر آن است که ایران در وقت مناسب پای میز مذاکره برگردد.

ماجراچه بود؟

ماجرا از آنجایی آغاز شد که ساعاتی از بامداد روز پنج‌شنبه نگذشته بود که دو فروند نفتکش حامل مواد نفتی که بعدها مشخص شد هر دو متعلق به شرکت های ژاپنی بوده اند توسط حملاتی از سوی منبع ناشناس دچار آتش سوزی شدند.

این دو شناور تجاری در حالی مورد اصابت قرار گرفتند و خدمه آنها توسط نیروهای ایرانی که از ماجرا مطلع شده بودند نجات یافته و به ساحل امن انتقال یافتند که طبق اطلاعات اولیه عامل آتش سوزی اصابت مین های دریایی شناور عنوان شد.

اما بعد از گذشت ساعاتی بعد و رسیدن اطلاعات و اخبار دقیق از حادثه، مدیران شرکت ژاپنی به نقل از خدمه دو کشتی اذعان داشتند که مین دریایی عامل انفجار نبوده است و خدمه پیش از حادثه دو شی پرنده را در اطراف کشتی ها مشاهده کرده بودند.

با این حال وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به این جزئیات مهم مدعی شد، "که طبق اطلاعات به دست آمده در مورد نوع سلاح به کار رفته در این حمله و پیچیدگی عملیات به نتیجه رسیده ایم که این اقدام کار نیروهای ایران بوده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به این مسئله که این حملات بخشی از «اقدامات به اصطلاح بی‌ثبات کننده ایران» بوده است مدعی شد که از نماینده کشورش در سازمان امنیت خواهد خواست که مسئله را در جلسه فوری شورای امنیت مطرح کند.

همین گونه هم شد و جلسه شورای امنیت با دستور جلسه حملات به نفتکش ها در دریای عمان و خلیج فارس برگزار شد اما به دلیل عدم وجود مستندات و عدم همراهی دیگر کشورها با ایالات متحده جلسه بدون کوچکترین نتیجه ای خاتمه یافت.

در عین حال همزمان با این اقدامات مقامات آمریکایی، رسانه های نزدیک به دولت ایالات متحده از جمله سی بی اس تلاش برای اتهام زنی به ایران را آغاز  کردند و در این راستا،  CBS به نقل از مقامی در وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) نقل کرد که «به احتمال زیاد» ایران مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان بوده است.

این مقام پنتاگون همچنین گفته‌های ایران در خصوص نجات خدمه کشتی‌ها توسط نیروهای ایرانی را رد کرد و مدعی شده که کشتی «یواس‌اس بین‌بریج» آمریکا، خدمه کشتی‌های آسیب‌دیده را نجات داده است و همچنین علت رخ دادن حادثه را اصابت اژدر یا مین دریایی به کشتی ها عنوان کرد.

حمله به دو نفتکش در دریای عمان کار ایران است/ ایران می خواهد جریان نفت در تنگه هرمز را با مشکل روبرو کند

در حالی که ساعاتی از این ماجرا و آغاز گمانه زنی ها در این رابطه گذشته بود، «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران از بروز این حادثه ابراز نگرانی کرد و در ادامه محمد جواد ظریف وزیر خارجه نیز در صفحه توئیتری خود پیامی منتشر کرد و این حادثه را مشکوک دانست.

اما چرا حادثه مشکوک بود؟

یکی از دلایلی که وزیر خارجه ایران این حادثه را مشکوک تلقی کرد همزمانی این حوادث با حضور آبه شینزو نخست وزیر ژاپن در تهران بود؛ حضوری که ۴۱ سال از ان می گذشت .

اما حضور آبه در ایران به دلیل دیگری نیز اهمیت یافته و مورد توجه جهانیان قرا گرفته بود چرا که آبه پیش از سفر به تهران در خاک خود میزبان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود و طبق اعلام او حامل پیام رئیس جمهور آمریکا برای حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب بود. پیامی که بسیاری از مفسران در رابطه با محتوی آن به گمانه زنی پرداخته بودند و آن را سرفصلی نو برای مذاکره بین ایران و آمریکا تلقی میکردند.

حال با این اوصاف اینکه در زمان حضور نخست وزیر ژاپن این اتفاق از سوی نیروهای ایرانی آنهم علیه دو کشتی متعلق به کشور ژاپن که نخست وزیرش در همان لحظه در تهران حضور دارد صورت بگیرد مطمئنا غیرمنطقی و غیرعقلانی خواهد بود و اشاره ظریف نیز به همین مسئله بود.

ادعای جدید مقامات آمریکا اما روز گذشته مطرح شد. یک مقام آمریکایی در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان مدعی شد که پیش از حادثه روز پنج شنبه درگیری بین نیروهای ایرانی و آمریکایی در دریای عمان رخ داده بود و طی آن پهپادهای آمریکایی قایق های ایرانی را رهگیری کرده بودندو در ادامه نیروهای نظامی ایران پهپادهای آمریکایی را با موشک سام مورد حمله قرار داده بودند اما موشک ها به هدف اصابت نکرده و در دریا افتاده بود.

این مقام آمریکا ادامه میدهد که یک فروند هواپیمایMQ-۹ Reaper  متعلق به ارتش آمریکا شناورهای ایرانی را در نزدیکی این دو نفتکش مشاهده کرده است.

هرچند این منبع به این پرسش پاسخ نمی‌گوید که آیا این هواپیما هیچ تصویر یا مشاهده ای از حمله احتمالی نیروهای ایرانی علیه این دو نفتکش داشته اند؟ اما این ادعا احتمالا به این منظور مطرح شده است که حضور شناورهای نظامی ایرانی را در آن لحظه و در کنار نفتکش ها تائید کند.

درواقع اینطور به نظر می رسد که مقامات آمریکایی که در وهله نخست تلاششان برای اقناع و همراه سازی افکار عمومی با شکست مواجه شده است سناریویی جدید را برای اثبات ادعای دروغینشان تدارک دیده اند و تلاش میکنند برای اتهام زنی به ایران مدرک سازی کنند.

تحلیلگران چه می گویند؟

در این رابطه «مکس آبرامز»(Max Abrahms) استاد دانشگاه نورت ایسترن ایالت ماساچوست آمریکا و تحلیلگر مساول بین الملل در گفتگو با خبرنگار بین الملل قدس آنلاین گفت: برای درک این مسئله من توجه شما را به چند نکته جلب خواهم کرد نخست اینکه باید توجه داشته باشید که مقامات دولت فعلی ایالات متحده مدت‌هاست که ایران را موی دماغ خود می‌بینند و در حقیقت افرادی همچون جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ حتی قبل از حضور در کاخ سفید به فکر تغییر رژیم جمهوری اسلامی بودند.
 آبرامز افزود: از طرفی طبق اعلام کاخ سفید استراتژی آنها در مواجهه و متوقف کردن با ایران «استراتژی فشار حداکثری» خواهد بود. در واقع، یک مسئله شایع در میان مقامات آمریکایی حاضر در کاخ سفید در قبال ایران مطرح است و آن تحت فشار قراردان ایران تا حدی که ایرانی‌ها مجبور شوند تا دست به اقدامی بزنند و این بهانه را به آمریکایی ها برای توجیه مداخلات هرچه بیشتر علیه ایران بدهند.

در رابطه با حملات اخیر در خلیج فارس و دریای عمان باید بگویم که این دقیقاً همان چیزی است که بولتون، پمپئو و دیگر مخالفان ایران می‌خواستند چراکه این اتفاقات به آنها کمک می‌کند تا روایت خود را از «قریب الوقوع بودن خطر  ایران» به سایرین بفروشند و افکار عمومی را برای نیاز فوری برای انجام اقدام متقابل علیه ایران آماده سازند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: پیش از این نیز در رابطه با وقوع چنین حوادثی هشدار داده بودم و باید بگویم در صورت عدم موفقیت و عدم دستیابی مقامات آمریکایی به اهدافشان ، بازهم شاهد وقوع حوادث مشابه خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.