شاخص سهام تهران امروز(شنبه) با رشد ۸۱۵ واحدی (معادل ۰.۳۵ درصد) در ارتفاع جدید ۲۳۴ هزار و ۱۶۸ واحدی قرار گرفت.

ناکامی ریسک‌های سیستماتیک در ریزش بورس/ سرکوب عرضه‌ها با دست خریداران

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران بار دیگر معاملات روز شنبه خود را در مواجهه با یک ریسک سیاسی آغاز کرد. صبح پنجشنبه بود که المیادین به نقل از خبرگزاری یونیوز اعلام کرد که صدای انفجارهای متوالی در دریای عمان به گوش رسیده است. براساس این گزارش دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند. دو نفتکش مذکور از نفت‌کش‌های بزرگی بودند که نفت خام را از خلیج فارس به مناطق مختلف دنیا منتقل می‌کنند. بلومبرگ هم در گزارشی از آتش سوزی در یک نفتکش در دریای عمان که از ابوظبی نفت بارگیری کرده بود، خبر داد. این موضوع بار دیگر بر شدت نگرانی‌ها افزود.

در عین حال دریافت سیگنال‌های نه چندان امیدوارکننده از سفر شینزوآبه، رئیس‌جمهور ژاپن به ایران در نگاه معامله‌گران که بر شدت نگرانی‌ها افزوده بود، طی ساعات ابتدایی معاملات امروز بورس تهران سبب تشدید عرضه سهام شده و به ریزش بیش از ۱۲۰۰ واحدی شاخص کل بورس تهران انجامیده بود. این روند اما مدت زمان زیادی داوم نیاورد و به تدریج با فروکش تب عرضه در بازار، تقاضا نیز جان تازه‌ای گرفت و در نهایت شاخص سهام با رشد ۸۱۵ واحدی (معادل ۰.۳۵ درصد) در ارتفاع جدید ۲۳۴ هزار و ۱۶۸ واحدی قرار گرفت. در این میان اما نکته قابل توجه سبقت شاخص کل از شاخص هم وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) پس از ۹ روز متوالی بود. پیش از این گوی سبقت در دست سهام کوچکتر بازار بود اما امروز این روند معکوس شد و نمادهای بزرگ بازار، رشد شاخص کل را رقم زدند.

رشد ۰.۳۵ درصدی شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز شنبه در حالی رقم خورد که نماد معاملاتی شرکت‌های ارتباطات سیار ایران، بانک ملت، گروه مینا، مخابرات ایران و توسعه معادن و فلزات بیشترین اثر مثبت بر این نماگر را بر عهده داشتند. در مقابل اما سهام شرکت فولاد خوزستان به تنهایی ۱۹۳ واحد ار ارتفاع این نماگر کاست. در این روز نام دیگر نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی شامل فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران نیز در میان نمادهای با بیشترین اثر کاهنده در شاخص کل به چشم می‌خورد. شرایطی که سبب شد تا شاخص گروه فلزات اساسی با افت ۱.۲۴ درصدی مواجه شود. به هر حال بیشترین افزایش قیمت طی معاملات روز جاری بورس تهران به نماد معاملاتی شرکت‌های پارس سویچ، کشت و صنعت چین چین، داروسازی زهراوی، معدنی املاح ایران و لنت ترمز ایران رسید و در مقابل سهام شرکت‌های پتروشیمی فجر، مارگارین، فیبر ایران، تولید محور خودرو و ایران یاساتایرورابر با بیشترین افت روزانه قیمت مواجه شدند.

در فرابورس ایران نیز شاخص کل در مسیری رفت و برگشتی، در نهایت ۵ واحد ریزش کرد و در سطح ۲۹۵۱.۶ واحدی متوقف شد. در این بازار نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، سنگ آهن گهرزمین، ذوب آهن اصفهان و نفت پاسارگارد بیشترین نفش در افت آیفکس را بر عهده داشتند. در مقابل سهام پتروشیمی مارون مانع از ریزش بیشتر این نماگر شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.