رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد گفت: بحث نوسانات بازار ارز توانست فرصت خوبی را برای صادرکنندگان ما بوجود آورد تا بتوانند خودشان را در بازارهای خارجی نشان بدهند و سهم بازار فرش در این بازار ها بالا برود.

بازار فرش هنوز دچار رکود است/نوسانات ارز برای صادرکنندگان فرش فرصت خوبی بود

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: فرش دستباف ایران از جمله محصولاتی است که سابقه‌ای چندهزارساله دارد و از دیرباز مورد توجه مردم جهان بوده است. این کالا یکی از شاخص‌های شناخت فرهنگ ملی ایران به شمار می‌رود و ایجاد هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم، ارزش افزوده، درآمد ارزی و صادرات و همچنین رونق و توسعه زندگی روستایی از جمله مزیت‌های این صنعت است.

بررسی وضع تولید و صادرات فرش دستباف کشور نشان می‌دهد اگر از این صنعت حمایت‌های لازم و مناسب انجام نشود، در آینده نزدیک با توجه به فعالیت کشورهای رقیب شاهد افول این صنعت در کشور و از دست دادن بازارهای خارجی خواهیم بود.

در خصوص وضعیت حال حاضر بازار این صنعت "هادی مخملی" رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: هر صنف و بازاری برای فروش به یکسری زیر ساخت هایی نیاز دارد که در صورتی که فراهم شود از فعل و انفعالات محیطی صدمه‌ای نمی‌بیند برای این است که من می‌گویم برای داشتن یک بازار مطلوب باید به فکر فراهم آوردن شرایط سخت افزاری و نرم افزاری باشیم.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه فرش دستباف چند مشکل وجود داشت که در همه این سالها صدمات زیادی را به این حوزه وارد کرده است. یکی از آن‌ها صادرات مواد اولیه فرش دستباف بود که به لحاظ نوسانات نرخ ارز برای کشورهای رقیب توجیه داشت که بیایند مواد اولیه از مراکز تولید پشم ما خریداری کنند در حالی که ما خودمان مجبور بودیم برای تهیه همان پشم با چند برابر قیمت بیشتر اقدام کنیم که خوشبختانه این قضیه به همت  مرکز ملی فرش ایران و منع دستور صادرات مواد اولیه این مشکل حل شده است.

مخملی ادامه داد: مشکل دیگر راه اندازی کارگاه‌های تولید ابریشم است که ما را از واردات این ماده مهم در تولید فرش صادراتی بی نیاز می‌کند که در حال حاضر با مدیریت این قضیه در شمال کشور و شهرهای مانند تربت حیدریه این مشکل هم حل شده است. نکته دیگری که در تولید فرش دستباف وجود دارد ایجاد کارگاه‌های متمرکز و شهرکهای فرشی است که خوشبختانه از سوی استانداری نهایی شده است و بزودی مراحل کلنگ زنی این شهرک انجام می شود.

رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد افزود:بحث نوسانات بازار ارز توانست فرصت خوبی را برای صادرکنندگان ما بوجود آورد تا بتواند خودش را در بازارهای خارجی نشان بدهد و سهم بازار فرش در این بازار ها بالا برود ولی از آن طرف در بازار داخلیمان از آن جایی که مواد اولیه گران شد مشکلاتی را برای این بازار ایجاد کرد که ما امیدواریم که بتوانیم با کوتاه کردن دست واسطه‌ها در تهیه مواد اولیه آرامش را به این بازار بازگردانیم و این بازار را به نفع تولید کننده مدیریت کنیم.

وی با اشاره به این نکته که صنعت فرش سند هویت ایرانی است ادامه داد: صنعت فرش در کشور ما بجز اینکه پرچم دوم کشور ما است و سند هویت ایران و ایرانی است سهم خیلی زیادی در اشتغال زایی دارد. بد نیست بدانید که در حال حاضر بیش از ۲میلیون نفر از این صنعت ارتزاق می‌کنند و مشاغل مستقیم و غیر مستقیم زیادی در رابطه با تولید فرش دستباف در کشور ما وجود دارد که همه سعی ما این است که همه این پیگیری هایی که از آن یاد کردم میتواند نشاط و پویایی را به بازار فرش باز گردانده است و همه این‌ها از وجود آینده خوبی برای این صنعت خبر می‌دهد به شرطی که این مشارکت هم از سوی دولت و هم از سوی تولید کنندگان جدی گرفته شود. تا اینکه همه این موارد بتواند با دست به دست هم دادن شرایطی را ایجاد کند که بتوانیم بجز بحث ارز آوری صنعت فرش صادرات این کالا را هم بالا ببریم و به جایگاه اصلی‌اش در جهان برسانیم.

مخملی گفت: صنعت فرش هم به مانند دیگر اصناف امسال افزایش قیمتی داشته است آنهم به خاطر اینکه قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده است و همانطور که گفتم همه این‌ها با افزایش قیمت فرش در داخل دامن می‌زند. وضعیت بازار جهانی فرش امسال نسبت به زمان مشابه اش در سال قبل به خاطر نوسانات ارزی باعث ایجاد یکسری مشکلات شده است و افت چشمگیری را د ر این بازار دامن زده است. ولی کماکان صادرات فرش در بازارهای جهانی ادامه دارد و خیلی از کشورها از جمله ژاپن، کشورهای عربی و...خواهان فرش ایرانی هستند. مورد دیگری که بد نیست از آن یاد کنم این است که خوشبختانه مدتی است که فرهنگ سفارش پذیری برای صادرات در شهرستان های مختلف استان خراسان جا افتاده است و این در حوزه فرش اتفاق قابل توجهی است که اگر بتوانیم در این حوزه در بین مشتریان اعتماد ایجاد کنیم مطمئنا می توانیم منتظر رشد هر چه بیشتر این کالا در دنیا باشیم.

وی گفت: با همه این اخبار خوب هنوز هم  رکود و مشکلاتی در این بازار وجود دارد که شرایط تولید فرش را با مشکل مواجه کرده است که اگر همت دولت و تولید کننده در کنار هم جمع شود مطمئنا می‌تواند شرایط خیلی خوبی را برای صنعت فرشمان ایجاد کند. مشکلات از قبیل مشکلات گمرکی، مالیاتی، صادراتی، بازارو...که همه این‌ها در دستور مرکز ملی فرش است و همه این‌ها به توجه نیاز دارد که من امیدوارم با همت و حمایت دولت و البته تولید کنندگان بزودی مرتفع شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.