معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: یک دانش‌آموزی که دچار تکرار پایه می‌شود هزینه اقتصادی ۴ تا ۶ میلیون تومان برای خانواده و دولت برجای می‌گذارد.

هر مردودی تا 6 میلیون تومان هزینه برای دولت دارد
به گزارش قدس آنلاین ، ابوالحسن حقیقی، در مراسم «افتتاح پایگاه‌های طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان آموزش و پروش استثنایی خراسان رضوی»، که صبح امروز در مدرسه استثنایی پیوند برگزار شد اظهار کرد: سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از این جهت اهمیت دارد که اگر با تشخیص و ارجاع و درمان به موقع ورود پیدا کنیم گام مهمی را در جهت تحقق عدالت آموزشی برای این نوآموزان برداشته ایم.
وی افزود: از همکاران خودم در خواست می‌کنم که با تشخیص و ارجاع دقیق خانواده‌ها را کمک کنند که در زمان خاص خودشان به درمان این مسئله بپردازند. ما معتقدیم که سنجش پیش از دبستان زمان مناسبی است. زمان اگر بگذرد وقت مداخلات موثر شاید نباشد، بنابراین اینجاست که اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها و حضورشان در پایگاه‌های سنجش و آوردن نوآموزان در زمان‌های مشخص کمک می‌کند که در زمانی که نوبت‌دهی می‌کنند این سنجش را دقیق انجام دهند و اگر نیاز خاصی احساس نشد، این دانش‌آموزان به مدرسه ارجاع داده می‌شوند و فرایند تحصیلی را شروع می‌کنند. 
حقیقی بیان کرد: اگر نیازی به ارجاع باشد ۷۰ پایگاه  داریم که در صورت نیاز در سطح پایگاه‌های سنجش عمومی، نوآموزان ارجاع داده‌ می‌شوند و  باز هم اعلام می‌کنم که خانواده‌هایی که نوآموز بدو ورود دارند درخواست من این است که این روند مراجعه به پایگاه‌ها را با حساسیت بالایی پیگیری کنند که عدالت آموزشی که حق این نوآموزان است را بتوانیم بجا آوریم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی اظهار کرد: در سال گذشته نکته‌ای که در آمار داشتیم، آمادگی تحصیلی است که نزدیک به ۶۷ درصد نوآموزانی که سنجش شدند، آمادگی تحصیلی را داشتند و در مراکز پیش‌دبستانی که مورد تایید آموزش‌وپرورش‌ است قرار داشتند، اما نزدیک به ۳۳ درصد دانش‌آموزانی بودند که آزمون تحصیلی ما نشان می‌داد که این دانش‌آموزان آمادگی لازم را برای ورود به پایه اول ندارند.
وی خاطر نشان کرد: تاکید من به تمام خانواده‌ها این است که ببینند نوآموزان پیش‌دبستان  را به کجا می‌سپارند آیا این نوآموز در پیش‌دبستانی مورد تایید وزارت آموزش‌وپرورش گذاشته شده و یا هر جاییکه تحت عنوان پیش‌دبستانی وارد کار شده‌است؟ ما در بخش تکرار پایه تحقیق کرده‌ایم، بچه‌هاییکه در پایه اول ابتدایی  دچار تکرار پایه می‌شوند، مهم‌ترین عامل، عدم آمادگی تحصیلی است، این نوآموزان در پیش‌دبستانی‌هایی حضور پیدا کرده‌اند که اصلا به مبانی و مهارت‌های  یازده‌گانه‌ای که برای ورود به پایه اول ابتدایی نیاز داریم، نپرداخته‌اند.  این امر باعث تکرار پایه شدن آن‌ها شده‌است و یک سال از عمر این دانش‌آموز تلف شده‌است.
حقیقی با بیان اینکه«یک دانش‌آموزی که دچار تکرار پایه می‌شود هزینه اقتصادی ۴ تا ۶ میلیون تومان برای خانواده و دولت برجای می‌گذارد»، ادامه داد: این مبلغی است که هزینه‌ها پایین‌تر بود و اگر بر اساس هزینه‌های حال حاضر حساب کنیم، امروز بین 10 تا ۱۲ میلیون تومان برای خانواده و آموزش‌و پروش هزینه برمی‌دارد.  امیدواریم مداخلات بهنگام را با کمک تمام اولیا و اطلاع‌رسانی مناسب از سال قبل حساس‌تر کنیم. 
وی افزود: امسال ما 133 هزار و ۷۶۰ نوآموز بدو ورد به دبستان را پیش‌بینی کرده‌ایم که امیدواریم این سنجش با قوت بیش از سال قبل با کمک دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان رضوی و مراکز بهداشت انجام شود. ما در سال گذشته پیش‌بینی ۱۹ هزار نوآموز پیش‌دبستانی را داشتیم.امسال پیش‌بینی 20 تا 25 هزار نوآموز را داریم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه« ما معتقدیم اگر یکبار سنجش انجام شود و در دوره پیش‌دبستانی این سنجش به صورت دقیق انجام شود، نیازی به سنجش بعدی وجود نخواهد داشت»، گفت: با این حال ما فرصت مداخلات نه ماه‌ای‌ را در قبل از ورود به پایه اول با کمک افراد متخصص در این زمینه داریم و می‌توانیم قبل از ورود به پایه ابتدایی گام‌های موثری را برداریم تا نوآموز ما با آمادگی کامل‌تری برای تحصیل حضور پیدا کنند.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.