خراسان شمالی- معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر که در بجنورد برگزار می شود، بر تداوم و برنامه ریزی درست این جشنواره به منظور تأثیرگذاری هرچه بیشتر آن در عرصه فیلم سازی تأکید کرد.

تداوم جشنواره فیلم روستا سبب تأثیرگذاری در عرصه فیلم سازی می شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ آرش رصافی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر در بجنورد، اظهار داشت: اگر جشنواره ای با شرایط درست و استاندارد در زمینه فیلم کوتاه برگزار شود یک مزیت است چرا که فیلم های کوتاه امکان نمایش خواهند داشت.

رصافی تصریح کرد: دومین مزیت که می تواند ویژگی مثبت جشنواره باشد، مضمون و موضوع آن است، چرا که به دلایل مختلف گرایش فیلم سازان به سمت موضوعاتی که مربوط به سیاست گذاری اصلی این جشنواره و فرهنگ روستا و عشایر است تا کنون کمتر بوده.

وی با بیان اینکه تا کنون کمتر شاهد تولید فیلم در این زمینه ها بوده ایم و به نوعی کمبود چنین آثاری احساس می شود، افزود: سال های دور جشنواره ای به شکل مداوم برگزار می شد با عنوان جشنواره روستا و شرایطی را ایجاد کرده بود که فیلم سازان به سمت این موضوع می رفتند و به آن علاقه نشان می دادند.

وی تصریح کرد: اما این جشنواره به هر دلیلی نتوانست ادامه پیدا کند و پس از آن، دیگر جشنواره های موضوعی که برگزار شد یا هنوز هم برگزار می شود، کمتر به سمت موضوعات روستا و عشایر رفتند و به همین دلیل اشتیاق فیلم سازان نیز برای پرداختن به این موضوعات کمتر شد.

وی گفت: در دوره هایی از جمله دهه ٧٠، شاهد فیلم های خوب در زمینه روستا و فرهنگ موجود در مناطق مختلف ایران بودیم ولی این قدم ها به تدریج به فیلم هایی با موضوعات شهری و آپارتمانی و نظیر آن تبدیل شد.

رصافی با بیان اینکه در سال های اخیر رنگ و بوی متنوعی که در فرهنگ روستایی و مسائل مربوط به قوم های مختلف وجود دارد در فیلم ها کمرنگ شده است، اظهار داشت: جشنواره فیلم کوتاه روستا و عشایر که در بجنورد قرار است برگزار شود، می تواند این روند را دوباره احیاء کند و اگر این جشنواره بتواند به شکل مداوم و با اهداف بلند مدت و با برنامه ریزی درست به حیات خود ادامه دهد و شورای سیاست گذاری مناسبی داشته باشد، تأثیر بسیار مثبتی بر جشنواره های موضوعی و عرصه فیلم سازی خواهد گذاشت.

گفتنی است؛نخستین جشنواره ملی فیلم روستا و عشایر خراسان شمالی ۱۴ تا ۱۷ تیرماه سال جاری برگزار می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.