۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 659966

زمانــی در زمینه بازیهای رایانه‌ای با شــورای عالی اطلاع‌رســانی همکاری می‌کردم. در بررســی‌ها و مطالعات آن دوره، بیشتر اطمینان کردم که ما باید عالــم واقعی را جدی بگیریم و بازیها و دیدارهای واقعی را مهم بشــماریم.

 آن ســالها به اهمیت وقایعی مثل سفرهای راهیان نور به عنوان یک فناوری فرهنگی فکر کردم و درباره هیئت‌ها و مســجدها بیشتر اندیشیدم. هر چند ما باید در جغرافیای بازی‌های رایانهای حضور پررنگی داشــته باشیم، اما لازم اســت فناوری‌های فرهنگی خودمان را داشته باشیم، زیرا بسیارند اتفاق‌هایی که فقط روی زمین میافتند و تمدن ما با داشــتن نمونه‌های مثالیای مثل حج و نیز زیرساخت‌هایی مثل زیارت، ظرفیت‌های بیشماری برای این ماجرا دارد.

راهیان نور یکی از فناوری‌های مهم فرهنگی اســت که هنوز قدرش را درست ندانسته‌ایم. هیئت‌های مذهبی و مراسم محرم و صفر با اینکه بر سفر مکانی مبتنی نیستند، اما با استفاده از زمانهای خاص یک اردوکشی عظیم راه می‌اندازند و انسان را در همان جایی که هست به سیر انفس میبرند.

اگر با اردوهای پیشاهنگی حزب‌الله لبنان آشنا باشید، خواهید دانست که بخش مهمی از کیفیت انســانی نیروهای حزب‌الله مدیون اردوهایی با نام «کشافه» است.

 ما نیاز به تکثیر این نوع نمونه‌ها داریم و موزه زنده «صحن نو» در شهر مقدس مشهد، یک فناوری تازه فرهنگی است که باید قدر آن را دانست. این موزه پیشتر در شهرداری مشهد با نام مشهد دوست‌داشتنی ایجاد شده بود که متأســفانه شهرداری این تجربه را قدر ندانست، اما امروز در چهارراه نخریسی موزه زنده صحن نو برای همه فرصت دیداری خاص با مشــهد و تاریخ مشهد و تاریخ و انسان انقلاب اسلامی را ایجاد کرده است.

همیشه در بازگشت از هر زیارتی به این فکر میکردم چقدر ممکن است آدمهای عادی در پرتو زیارت با معناها و مفاهیم مربوط با آن حرم آشــنا شوند و امروز میتوانم بسادگی به همه شما پیشنهاد کنم اگر به زیارت مشهد میروید موزه زنده صحن نو را از دســت ندهید.

 این موزه قرار است تاریخ و جغرافیای سفرهای امام رضا(ع) را نیز در مرحله‌های دیگر که به مرور افتتاح می‌شوند در معرض دید عموم قرار دهد.

 حالا می‌توان گفت مشهد این شهر دوست‌داشتنی با داشتن موزه صحن نو تحولی را در تاریخ و فرهنگ زیارت ایجاد کرده است.

زیارتی که تا پیش از این تنها با مکانت حرم و معماری حرم با زائر مواجهه داشت، امروز با فناوری موزه زنده، زائر را با خود به سفری در عالم تصویرها، معناها و حرکات نمایشی میبرد که آورده‌ها و سوغات‌های او بسیار رنگین‌تر خواهند بود.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.