حسن لاسجردی گفت: رفتار شناسی پازل مقام معظم رهبری نسبت به آقای ترامپ از این جهت قابل ملاحظه است که آنچه توسط رهبر انقلاب بیان شد خط و مشی جمهوری اسلامی ایران برای بعد از این است. تجربه برجام نشان داده آمریکا مذاکره را برای مذاکره می‌خواهد لذا در شرایط فعلی یادآوری عدم تعهد آمریکا به برجام نمونه خوبی برای عدم مذاکره به شمار می‌رود و بیانگر آن است که مذاکره‌های آتی تا وجود چنین راهبردی از سوی آمریکا بی‌فایده خواهد بود.

مذاکره برای مذاکره راهکار آمریکایی است/ ایران قایل به تکرار تجربه نقض پیمان آمریکا نیست

حسن لاسجردی کارشناس مسائل سیاسی در خصوص اهداف نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: امنیت تأمین انرژی مهمترین مسأله‌ای است که سران ژاپنی با دقت آن را دنبال کرده وبه شدت بر روی آن حساسند چرا که بخش اعظمی از منابع انرژی نفت و گاز مورد نیاز خود را از منطقه خاورمیانه تأمین می‌کنند. از این رو امنیت منطقه خاورمیانه منجر به تداوم امنیت آنها در مسائل مختلفی چون صنایع، چرخش مالی و موضوعات اقتصادی می‌شود، لذا در مرحله اول بر این باورم که هدف آقای آبه در سفر به تهران تأمین امنیت انرژی در راستای اهداف اقتصادی کشورش بود.

وی درخصوص حاشیه‌های سیاسی این دیدارافزود: نکته دوم این است که آیا آقای آبه حامل پیامی از ترامپ بوده است؟با توجه به سفر پیشین آقای ترامپ به ژاپن و مطرح شدن موضوع ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی منطقه، موضوع ایران از جمله دغدغه‌های طرفین بوده لذا در بخشی از گفت‌وگوهای آقای آبه با مقام معظم رهبری رد پای ذهنیات و خواسته‌های رئیس دولت آمریکا مشهود بود، سخنانی از جنس سخنان آمریکایی که آقای آبه به زبان آورد مطرح شد اما اینکه به طور خاص آقای آبه حامل پیام مشخصی از سوی آقای ترامپ بوده یا نبوده در میان در صحبت‌های رد و بدل شده میان رهبر معظم انقلاب و آقای آبه مشخص نبود.

کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل اظهار داشت: به نظر می‌رسد موضع ما با آمریکا براساس چالشهای ایجاد شده به سمت شرایط حادی حرکت می‌کند وروابط دو جانبه را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است. افزایش فشارهای تحریمی و زورگویی‌های آمریکا به ایران مانع از ایجاد بسترهایی برای ایجاد ارتباط شده است بنحوی که با افزایش فشار از سوی آمریکا مقاومت ما افزایش می‌یابد.

حسن لاسجردی گفت: رفتار شناسی پازل مقام معظم رهبری نسبت به آقای ترامپ از این جهت قابل ملاحظه است که آنچه توسط رهبر انقلاب بیان شد خط و مشی جمهوری اسلامی ایران برای بعد از این است. هر چند آمریکایی ها در ظاهر عنوان کنند که تغییر رژیم در ایران را دنبال نمی‌کنند اما در واقع آنها چنین خواسته‌ای دارند. از سوی دیگر تجربه برجام نشان داده آمریکا مذاکره را برای مذاکره می خواهد لذا در شرایط فعلی یادآوری عدم تعهد آمریکا به برجام نمونه خوبی برای عدم مذاکره به شمار می‌رود و بیانگر آن است که مذاکره‌های آتی تا وجود چنین راهبردی از سوی آمریکا بی فایده خواهد بود.

وی دراین باره افزود: منتفی بودن بحث تولید سلاح هسته‌ای با توجه به حرام شرعی بودن آن هم مورد دیگری بود که مقام معظم رهبری یک بار دیگر با صراحت بدان پرداختند اما آنچه دراین میان قابل ملاحظه بود، تأکید مقام معظم رهبری بر صداقت سران ژاپنی و اطمینان دادن به آنها در این خصوص بود که با شما مشکلی نداریم و ایران خواهان ارتباط با ژاپن و سایر کشورهاست پس راهشان را از راه آمریکا جدا نمودند.

لاسجردی در پایان گفت: نقض پیمان آمریکا در برجام  جای هیچ گونه تردید یا تجربه دیگری در مذاکره باقی نمی‌گذارد ازاین رو تأکید بر روابط  جانبه ایران و ژاپن موضوع مهم مطرح شده بود و از دیدگاه رهبر معظم انقلاب ترامپ شایسته پیام دادن نیست چرا که تجربه مذاکره با آمریکا نشان داده که آنها به دنبال مذاکره‌ای به نفع دو طرف نیستند از این رو مذاکره با آمریکا همچنان  از دید جمهوری اسلامی ایران ممکن نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.