قرار است امروز بعدازظهر انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شود. با کناره‌گیری کواکبیان از کاندیداتوری ریاست کمیسیون امنیت ملی، رقابت این کمیسیون بین فلاحت پیشه و گزینه نهایی اصولگرایان پیش خواهد رفت.

اجماع لحظه آخری اصلاح‌طلبان بر روی فلاحت پیشه

قدس آنلاین: حواشی و اظهارنظرهای پیرامون انتخابات کمیسیون امنیت ملی پر سر و صدا بوده و از یکسو در خبرها آمد که قرار است بروجردی با ذوالنور برای معرفی گزینه اصولگرایان ائتلاف کنند و گزینه واحدی برای کاندیدای ریاست کمیسیون معرفی کنند. اما در طیف مقابل، اصلاح طلبان نیز بین خود کشمکش‌هایی برای معرفی گزینه نهایی ریاست کمیسیون داشتند و با وجود اینکه آنها تمایل خود را برای کاندیداتوری حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ابراز کرده بودند اما اصرار کواکبیان برای کاندیدا شدن خود و سودای ریاست بر کمیسیون امنیت ملی باعث شد تا اصلاح طلبان در روزهای اخیر کشمش‌های درون حزبی داشته باشند. امیدی‌ها اهتمام و تلاش زیادی داشتند تا کواکبیان را از تصمیم خود منصرف کنند تا گزینه دیگر آنان که فلاحت پیشه است شانس بیشتری برای قرار گرفتن بر کرسی ریاست داشته باشد و به نوعی مستقلین و اصلاح‌طلبان ترجیح دادند که با هم ائتلاف کنند و از این طریق  بتوانند شانس خود را به نفع فلاحت‌پیشه افزایش دهند و کرسی ریاست را از اصولگراهای کمیسیون بربایند.

مصطفی کواکبیان سال گذشته از کاندیداتوری خود به نفع فلاحت پیشه که همان زمان هم گزینه مورد نظر اصلاح طلبان بود، کناره‌گیری کرد. به همین دلیل برخی عنوان می‌کنند که کواکبیان همان سال گذشته از نمایندگان اصلاح طلب کمیسیون قول گرفت که در انتخابات سال آخر کاندید نهایی اصلاح طلبان برای ریاست کمیسیون باشد، بنابراین همین مسئله باعث شد تا کشمکش بین اصلاح طلبان شدت بگیرد.

اما چند روز پیش ذوالنور نیز در ادعایی مطرح کرد که فلاحت‌پیشه دست بر روی قرآن گذشته تا در این دوره از انتخابات هئیئت رئیسه کمیسیون کاندید نشود و شانس پیروزی کواکبیان بالاتر برود. گرچه فلاحت پیشه این اظهار نظر وی را رد کرد و گفت: این مواردی که آقای ذوالنوری مطرح کرده است، درست نیست و اساساً وجود خارجی نداشته است. طرح این موارد روش بدی برای تخریب دیگران محسوب می‌شود و در واقعیت چنین چیزی وجود نداشته است.

فلاحت پیشه همچنین هرگونه اختلاف نظر بین خود و کواکبیان برای نامزدی ریاست کمیسیون را رد کرد و مدعی شد که بین این دو نفر اختلافی نیست و در ادامه افزود: در دور قبل انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی، اعضای فراکسیون امید اعلام کردند که از بنده حمایت می‌کنند و این کار را هم کردند، برای دور جدید هم قصد ما این است که با همراهی اعضای فراکسیون امید درباره انتخابات هیات رئیسه کمیسیون که یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود، تصمیم‌گیری کنیم. او تاکید کرد: با این حال هر تصمیمی که اتخاذ شود، ملاک عمل خواهد بود ولی مهم این است که بدانید ما قطعا اجازه نخواهیم داد که ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و مجموعه این کمیسیون به دست افراطیون بیفتد.

ترجیح کواکبیان بر منافع گروهی به جای تمایل شخصی

با این تفاسیر اصلاح طلبان کمیسیون باید چاره ای می اندیشند و گزینه متحمل تری که شانس بیشتری برای تصاحب ریاست کمیسیون داشت را معرفی می کردند. خبری که حدود چند ساعت پیش در رسانه ها مبنی بر انصراف کواکبیان از کاندیداتوری ریاست کمیسیون منتشر شد نشان می دهد که آنها توانسته اند کواکبیان را متقاعد کنند برای منافع جمعی اصلاح طلبان از کاندیداتوری خود کناره گیری کند.

علیرصا رحیمی عضو اصلاح طلب کمیسیون امنیت ملی در این باره گفته است: آقای کواکبیان علیرغم داشتن برنامه قبلی به دلیل ضرورت حفظ خط اعتدال در کمیسیون امنیت ملی به نفع آقای فلاحت پیشه انصراف داد.

بدین ترتیب اصلاح‌طلبان برای معرفی کاندید نهایی ریاست به اجماع رسیدند، بنابراین باید دید در جبهه اصولگرایان وضع به چه ترتیبی پیش خواهد رفت.

انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی قرار است در جلسه امروز کمیسیون برگزار شود و اصوگرایان نیز قصد دارند قبل از برگزاری انتخابات جلسه درون گروهی بین خود داشته باشند و بر سر کاندیدای نهایی به توافق برسند.

 گرچه به نظر می رسد با این اقدام امیدی‌ها طیف اصولگرایان نیز باید به گزینه شاخص‌تر خود روی بیاورند تا شانس بیشتری برای جلب آرای اعضای کمیسیون داشته باشند و کناره‌گیری بروجردی رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی به نفع ذوالنور در همین راستا ارزیابی می‌شود. حال با این تفاسیر باید تا زمان نتایج نهایی صبر کرد و دید که خروجی جلسه بعدازظهر کمیسیون امنیت ملی چیست و سرنوست این کمیسیون را در سال آخر به کجا پیش می‌برد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی سهامی ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    0 0
    دانش وسواد سیاسی و روابط بین الملل دکترفلاحت پیشه یک امتیاز مهم برای ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس است.