۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 660027

بیش از دو سال از آغاز به کار اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران و متعاقب آن، شهرداری تهران می‌گذرد. به عملکرد این جریان در دو سال اخیر انتقادات فراوانی شده که تازه‌ترین آن‌ها مربوط به خانم فائزه هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است. هاشمی در یادداشتی آورده است: «شورای شهر و شهرداری کارنامه قابل‌دفاعی ندارند. این امکان وجود داشت که عملکرد فراکسیون امید در مجلس بهتر باشد و این نمایندگان باید درقبال جبهه اصلاح‌طلبان پاسخگو باشند. مجموعه اصلاح‌طلبی در مجلس از دو مجموعه دولت و شورای شهر بهتر عمل کرده؛ هرچند عملکرد دورازانتظار اصلاح‌طلبان در مجلس و شورای شهر باعث کدورت است».

کارنامه شهرداری در دست چپ اصلاح‌طلبان

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین،   دو سال از آغاز حضور جریان اصلاحات در شهرداری و شورای شهر پنجم تهران می‌گذرد. شهرداری تهران در دو سال گذشته، با دیدن سه شهردار اصلاح‌طلب، بی‌ثبات‌ترین دوران مدیریتی را به خود دیده است. یکی از دلایل این بی‌ثباتی، به نگاه سیاست‌زده اصلاح‌طلبان به مقوله تخصصی مدیریت شهری برمی‌گردد؛ موضوعی که حتی خود را در جریان انتخاب شهردار اسبق تهران، یعنی آقای محمدعلی نجفی و به‌طور شدیدتر در انتخاب جانشین نجفی نشان داد. محمدعلی نجفی نخستین شهردار این دوره اصلاحات بود که زمان زیادی بر سِمَت خود دوام نیاورد. وی شروع به کار خود را با نقد مدیریت گذشته آغاز کرد و تهران را شهری «بدقواره» نامید. شهردار اسبق وعده داد از زنان و جوانان در ساختار شهرداری استفاده بیشتری کند و ۳۰درصد مدیریت‌ها را به بانوان اختصاص دهد. نجفی در دفاع از برنامه خود در صحن شورا به بیل گیتس نیز نقبی زده بود: «مدیر خوب این است که استراتژی و مدیریت خوب داشته باشد: اینکه از صبح تا شب بیاید؛ اما بهره‌وری کاری زیر ۵۰درصد باشد، درست نیست. آیا بیل گیتس و مدیران موفق مدیریت موفق داشتند یا از صبح تا شب سر کار بودند؟ اگر شهردار شدم، از همان روز اول کسوت سیاسی را از تن درمی‌آورم و کسوت خدمت به شهر و شهروندان را به تن می‌کنم. امروز فعال و کارشناس در مسائل سیاسی هستم؛ اما شهردار نباید سیاسی باشد».
 البته طولی نکشید که مشخص شد چرا نجفی از کار و فعالیت زیادی در شهرداری گریزان بود. رابطه او با مرحوم میترا استاد خیلی زود علنی شد و همین موضوع سبب فشارهای همفکرانش به او شد تا به استعفا وادارش کنند. نجفی که در همان مدت کوتاه مدیریت، خط ۷ مترو را تعطیل کرد و زیر بحران‌های زودگذر شهری مانند زلزله شبانه و مسدودشدن خیابان‌ها براثر بارش برف کمر خم کرده بود، سرانجام با اعلام اینکه دچار بیماری است، از سِمَتش استعفا داد. او که اکنون به‌اتهام قتل همسر دومش در زندان به‌سر می‌برد، همچنان با انتقادات جریان فکری حامی خود مواجه است. باوجوداین، برای تطهیر چهره او مرحوم میترا استاد را «پرستو» و فرستاده دستگاه‌های امنیتی خوانده تا دلایل موجه‌تری برای این اقدام نجفی عنوان کنند.
 آقای غلامحسین کرباسچی چندی پیش در گفت‌وگویی درباره رابطه نجفی با میترا استاد اعلام کرد: «در دفتر جناب آقای نجفی به حضورش رسیدم و در حین بحث و رایزنی برای گزینه‌های شهرداری تهران، درباره همین پرونده مطرح‌شده از وی سوال کردم و باتوجه‌به طرح نامزدی‌اش برای شهرداری درباره عوارض طرح این پرونده و اثرهای منفی آن در مدیریت شهری تهران و نیز حوزه خصوصی‌اش در حضور دوستان هشدار دادم».


  افشانی؛ شهرداری که نیامده رفت
پس از نجفی، آقای محمدعلی افشانی را اصلاح‌طلبان به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کردند؛ اما طولی نکشید که او نیز شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شد. وقتی معاونت حقوقی و پارلمانی ریاست‌جمهوری آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریخت و گفت همه شهرداران کشور مشمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان هستند، فعالان سیاسی این جریان ازجمله اعضای شورای شهر و سه حزب درگیر در آن به تکاپو افتادند تا شهردار جدیدی انتخاب کنند یا راه‌حل دیگری بیابند.  سرانجام پس از کناره‌گیری اجباری افشانی از منصب شهرداری تهران، آقای پیروز حناچی، سیاستمدار اصلاح‌طلب و معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری، به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد. این شهردار اصلاح‌طلب تهران نیز تاکنون دو تذکر جدی از اعضای فهرست امید شورای شهر تهران گرفته است. این در حالی است که گلایه‌های شورای شهر تهران از نحوه فعالیت حناچی در دو، سه ماه اخیر شدت گرفته است.

شورای شهر و شهرداری کارنامه قابل‌دفاعی ندارند
خانم فائزه هاشمی نیز روز گذشته در یادداشتی در روزنامه سازندگی از عملکرد شورای شهر و شهرداری انتقاد کرده است. در بخشی از یادداشت هاشمی آمده است: «فراکسیون امید انتظارها را پاسخ نداد و نمایندگان جریان اصلاحات در مجلس، دولت و شورای شهر باید اصلاح‌طلب باشند، نه وحدت‌طلب». هاشمی افزود: «این امکان وجود داشت که عملکرد فراکسیون امید در مجلس بهتر باشد و این نمایندگان باید درقبال جبهه اصلاح‌طلبان پاسخگو باشند. مجموعه اصلاح‌طلبی در مجلس از دو مجموعه دولت و شورای شهر بهتر عمل کرده؛ هرچند عملکرد دورازانتظار اصلاح‌طلبان در مجلس و شورای شهر باعث کدورت است». فائزه هاشمی نوشت: «هم جریان اصول‌گرایی و هم جریان اصلاح‌طلبی درگیر بحران مزمن باندبازی و انحصارطلبی هستند و هر دو طرف درصورت به خود نیامدن و با ادامه مسیر فعلی، نمی‌توانند چشم به رأی مردم داشته باشند و خواستار مشارکت آن‌ها در انتخابات شوند». وی درپایان یادداشت خود تأکید کرد: «مردم خواهان تغییرات اساسی هم در اصلاح‌طلبان و هم در اصول‌گرایان هستند و می‌خواهند پیام تأییدنکردن خود را به گوش هر دو طرف برسانند. این پیام مردمی است که دیگر نمی‌خواهند از رأی‌شان سوءاستفاده شود».
 تذکرها و انتقادهایی که روزها به شهرداری تهران داده می‌شود، نشان‌دهنده اختلافاتی است که در مدیریت شهری وجود دارد که البته، بخشی از آن‌ها به رسانه‌ها و افکار عمومی می‌رسد. یادداشت اخیر فائزه هاشمی درباره عملکرد شهرداری و شورای شهر پنجم و نامه معروف آقای محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، خطاب به پیروز حناچی و هشداردادن به وی درباره انتصابات نیز نقطه عطفی در بروز اختلافات مدیریت شهری است که این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.