البته هنوز روشن نشده که برگزار نشدن انتخابات کمیسیون امنیت ملی نتیجه نوعی آبستراکسیون و عدم حضور عامدانه برای برگزار نشدن جلسه بوده یا اتفاق دیگری رخ داده است، اما از آنجا که خبرها از صحن مجلس حکایت از اختلاف میان اعضای فراکسیون امید با مصطفی کواکبیان بر سر اصرار او به نامزدی و عمل به توافق و تعهد سال قبل میان فراکسیون امید با طیفی از مستقلین داشت، به نظر می‌رسد رگه‌ها و ریشه های تداوم اختلاف‌ها را باید در این رویداد جستجو کرد.

در کمیسیون امنیت ملی چه اتفاق افتاد

گروه سیاسی قدس آنلاین

ظاهراً امسال هم قرار است انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مثل پارسال پرحاشیه و خبر ساز باشد.

با وجود آنکه خبرها از آخرین لابی‌های فشرده میان اعضای سه فراکسیون اصلی برای اخرین ترکیب نامزدهایشان در انتخابات هیئت رئیسه این کمیسیون حساس حکایت داشت و در نهایت با کناره گیری دو نامزد  به نفع رقبای اصلی انتظار می‌رفت رقابتی داغ در عصر یکشنبه پارلمان رقم بخورد اما باز هم انتخابات کمیسیون امنیت ملی به دلیل شرکت نکردن بعضی از اعضا به تعویق افتاد.

علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اعلام این خبر گفت که احتمالا انتخابات به روز سه شنبه موکول شود. هر چند به گفته او این موضوع نیز هنوز قطعی نیست.

البته هنوز روشن نشده که برگزار نشدن انتخابات کمیسیون امنیت ملی نتیجه نوعی آبستراکسیون و عدم حضور عامدانه برای برگزار نشدن جلسه بوده یا اتفاق دیگری رخ داده است، اما از آنجا که خبرها از صحن مجلس حکایت از اختلاف میان اعضای فراکسیون امید با مصطفی کواکبیان بر سر اصرار او به نامزدی و عمل به توافق و تعهد سال قبل میان فراکسیون امید با طیفی از مستقلین داشت، به نظر می‌رسد رگه‌ها و ریشه های تداوم اختلاف‌ها را باید در این رویداد جستجو کرد.

سالگذشته فراکسیون امید و اعضای اصلاح طلب کمیسیون امنیت ملی از آنجا که مطمئن بودند توان کسب کرسی ریاست کمیسیون را به تنهایی ندارند با بخشی از فراکسیون مسقلین به توافق رسیدند که با هم ائتلاف کنند تا علاءالدین بروجردی را از ریاست ۱۴ ساله بر کمیسیون بردارند.

بر این مبنا و به گفته مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با قدس آنلاین توافق شد تا کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی در دو سال آخر میان این دو فراکسیون تقسیم شود و نخست فلاحت پیشه برای یکسال رئیس شود و در سال آخر مجلس نامزد اصلاح‌طلبان یعنی کواکبیان ریاست کمیسیون را در دست بگیرد. با این توافق کواکبیان به نفع فلاحت پیشه کنار رفت.

با این حال آرای فلاحت‌پیشه با نامزد رقیبش مجتبی ذوالنوری ۹ بر ۹ برابر شد و در قرعه او به ریاست کمیسیون رسید.

امسال کواکبیان بنابر توافق پیشین مصرانه خواستار ریاست کمیسیون بود و خواهان اجرای عهد بسته شده. اما این موضوع ظاهراً بنابر دو دوتا چهارتای اصلاح‌طلبان به نفع آنها نیست زیرا آنها به این نتیجه رسیده‌اند که بنا بر ترکیب آرای سال گذشته ولو با کناره‌گیری فلاحت پیشه آنها باز هم بخت رسیدن به ریاسیت کمیسیون را ندارند به ویژه اگر در آن سوی رقابت نامزد اصولگرایان پر و پیمان و با پشتوانه محکم بیاید. اتفاقی که امروز رخ داد.

از این رو خبر آنلاین امروز ظهر نوشت: اعضای فراکسیون امید در تلاشند تا کواکبیان را متقاعد کند برای آنکه ریاست به دست ذوالنوری یا بروجردی نیفتد از حضور در این منصب کنار بکشد و اجازه دهد فلاحت‌پیشه برای سال آخر تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان و مستقلین برای ریاست بر کمیسیون امنیت ملی باشد.

فلاحت پیشه نیز چند روز قبل اعلام کرده بود که به دلیل نبود حمایت فراکسیونی امسال نامزد ریاست کمیسیون نخواهد شد. امروز اما جریان لابی‌ها و چانه‌زنی‌ها در مجلس حکایت دیگری داشت. برخی رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان مخابره کردند که فلاحت پیشه به دلیل اصرار کواکبیان متعهد و پایبند به توافق سال قبل است و گفته تا زمانی که کواکبیان در صحنه بماند نامزد نخواهد شد، اما آن گونه که جلسات و گعده‌های چند نفره اعضای کمیسیون و نمایندگان با فلاحت‌پیشه در گوشه و کنار مجلس حکایت داشت رأی و نظر او هم تغییر کرده است.

این خبرگزاری نوشت: از سوی دیگر آنطور که ذالنوری و بروجردی اعلام کرده‌اند احتمال ائتلاف این دو هم زیاد است. البته جمالی نوبندگانی از اعضای کمیسیون امنیت ملی می‌گوید «آمدن نیامدن بروجردی بستگی دارد به اینکه از سوی فراکسیون امید چه کسی برای ریاست ثبت‌نام می‌کند» این حرف یعنی بروجردی آماده است تا چنانچه فلاحت‌پیشه وارد گود نشود تمام عیار برای ۱۵ ساله کردن ریاست به میدان بیاید.

عصر امروز در نهایت محمد ابراهیم ارضایی از اعضای فراکسیون ولایت اعلام کرد که علاء‌الدین بروجردی برای نامزدی در ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به نفع حجت‌الاسلام ذوالنور کناره‌گیری کرد.

در آنسوی رقابت هم نهایتا امیدی‌ها موفق شدند تا کواکبیان را قانع کنند که فصل رقابت او و آنها نیست و در نهایت او نیز به نفع فلاحت پیشه کنار رفت.بدین ترتیب انتظار می‌رفت رقابت در راند پایانی تکلیف ریاست این کمیسیون مجلس را روشن کند.

محاسبات بر مبنای ترکیب اعضای کمیسیون و نوع آرای سال قبل حکایت از آن داشت که در این میدان امسال کار فلاحت پیشه بسیار سخت خواهد بود و احتمالاً او ریاست کمیسیون را با توجه به کناره گیری بروجردی به نفع رقیب وی به ذوالنوری واگذار کند زیرا ۵ رأی بروجردی در انتخابات گذشته مانع از پیروزی ذوالنوری شد و امسال بالطبع این آرا به سبد ذوالنوری خواهد رفت.

در حالی که رسانه‌ها برای روشن شدن نتیجه این رقابت لحظه شماری می‌کردند خبر تعویق انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی خاطره ابستراکسیون‌ها و تأخیرهای سال گذشته انتخابات این کمیسیون را یک بار دیگر زنده کرد. اتفاقی که نشان از رقابت فشرده و مهم میان فراکسیون اصولگرایان با رقبایشان دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.