دیروز مطلبی در نقد ساخت دیوارهایی شبیه کاخ های هخامنشی در ورودی مشهد نوشتم که با واکنشهای زیادی از سوی کاربران روبرو شد. اینکه یک مطلب این مقدار مورد توجه قرارگیرد در ذات خود خوب است اما اینکه ببینی اینهمه از مردم گرفتار یک سو تفاهم بزرگ شده اند جای تعجب و تاسف دارد.

پشت پرده احداث "شبه کاخ داریوش" در مشهد

***دیدگاه خوانندگان

برخی از خوانندگان کل مطلب را زیرسوال برده و گفته اند که بعد ازسالها یکی امده و درمشهد سرمایه گذاری کرده ، به کسی چه ربطی دارد که چه میخواهد بسازد و چکارکند.

برخی دیگر گفته اند که کاخ های هخامنشی هم جزیی از تاریخ این سرزمین است و چرا با این نمادها مخالفت میکنید. برخی نیز گفته اند شما که اینقدر به نوع ساخت وسازها حساسید زمانی که اطراف حرم را کوبیدندو هتلها ومجتمع های تجاری را بالابردند چرا سکوت کرده بودید.

اما درمقابل این مخاطبان ؛ خوانندگان دیگری هم بودند که دغدغه هایی مشابه آنچه در متن مطلب امده بود یا زوایای دیگری را بیان کرده بودند. ازجمله برخی که گفته بودند خوب فهمیدن تخریب مکانی که تقدسش را از بین ببرند خیلی راحت تر از جایی است که برای میلیونها نفر مقدس است و پروژه تقدس زدایی از حرم مطهررا اغاز کرده اند.

یا برخی دیگر که خیلی واضح نیات خیر سرمایه گذار را نشانه رفته و گفتند اگر حسین ثابت حسن نیت داشت وتنها قصدش ساخت هتل ومجتمع تجاری و تاسیسات گردشگری بود ، میرفت و پولش را در پروژه پدیده سرمایه گذاری میکرد که یک پروژه گردشگری نیمه تمام است وهتل و سایر تاسیسات هم دارد و هم باعث میشد تا ۱۳۰هزارسهامدار این پروژه که عموما از مردم مشهد هستند از این وضع نجات پیدا کنند.

برخی خوانندگان هم میگفتند مگر زمین اطراف مشهد وجود ندارد که باید پارکی که تنها محل گذراندن اوقات فراغت ۴۰۰هزارنفراز اهالی منطقه محروم سیدی است را تقدیم این اقا کنند... ساخت اماکن گردشگری گران قیمت چه سودی به حال مردم منطقه دارد وقتی باید ببینند وحسرت بخورند.

***دفاع همه جانبه

معاون استاندار خراسان رضوی امروز وپس از درج این مطلب ودرحالی که به نظر میرسد برخی از شهروندان نسبت به این پروژه حساس شده اند وارد گود میشودو با لحن حاکی از عصبانیت میگوید : اجازه نمی‌دهیم سرمایه‌گذاری که مجوز گرفته و مشروع است در استان با مشکل مواجه شود.

اظهارات وی که نشان از هول زدگی درمقابل یک سرمایه گذار دارد با این جمله ادامه میابد که : پروژه در حال فعالیت است، این پروژه چندین بخش دارد که قسمت گردشگری و اقامتی تعطیل شده و در حال تفاهم هستند تا مشکلش حل شود. سایر قسمت‎ها مشکلی نداشته و کار خود را ادامه می‌دهند، در قسمت اقامتی باید مراحلی طی شود، اما اکنون مشکلی ندارد و مجوز آن را زودتر خواهیم گرفت تا مجددا فعالیتش را آغاز کند.

 این درحالی است که خبرهای رسیده حاکی است طی روزهای بعد از پلمب پروژه گردشگری طرق ؛ برخی مسوولان استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد حسابی به تکاپو افتاده اند تا گره ازکار حسین ثابت بازکنند و به گونه ای عمل کنند که رضایت وی را فراهم نمایند. این درحالی است که هرگز دیده نشده این مقامهای مسوول برای گره گشایی از کار مردم مشهد اینگونه با سرعت و شدت عمل وارد عرصه شوند.

درعین حال این شیوه برخورد با حسین ثابت باعث شد تا خاطره روزهایی را بخاطر بیاورم که " محسن پهلوان " مدیرعامل پدیده درجلسات مختلف حاضر میشد و همه مسوولان تلاش میکردند ، رضایت وی را جلب نمایند تا مبادا پروژه پدیده با مشکل مواجه شود.

***مشکلات فرهنگی است نه اجرایی

البته آنچه طی روزهای گذشته دررسانه ها بیان شد و برخی توانستند از این آب گل آلود میلیونها تومان به جیب بزنند ، مساله یک مجوز بود. مجوزی که باید برای تاسیسات وامکانات اقامتی مجموعه اخذ میشدو نشده بود. جالب اینجاست که درمقابل این مساله برخی رسانه ها رپرتاژهایی از شخص "حسین ثابت " منتشر کردند درحالیکه شیوه درست این بود که درباره این مجموعه و اهداف اجرای آن سخن به میان میامد . اما چون دست مسوولان امر خالی است و توجیهی ندارند رفتند سراغ حسین ثابت و گفتند که این اقای میلیاردر امده درمشهد سرمایه گذاری کندو کاری نکنیم که شهرش را ول کندو برود.

دراین بخش مسایل پروژه به صورت خلاصه درچند بند بیان میشود

  ۱-  باید تاکید کرد که منتقدان پروژه گردشگری طرق مشکلی با سرمایه گذاری درمشهد ندارند وچه بسا برای سرمایه گذاری فرش قرمز هم پهن میکنند اما هر سرمایه گذاری باید اهدافی را تامین کندو باید مشخص باشد که پروژه گردشگری طرق برای چه هدفی تاسیس میشود؟ باید کاملا مشخص شود که ساخت هتل ۵ستاره و زمین گلف و بولینگ برای کدام اقشار صورت میگیرد؟ آیا اکنون مشکل زائران شهرمشهد نداشتن هتل ۵ستاره وزمین گلف و بولینگ وبیلیارد وسونا وجکوزی های انچنانی است ؟آیا به صرف داشتن پول و اوردن سرمایه باید جلوی پای هرکس فرش قرمز پهن کرد؟ سرنوشت پیوست فرهنگی این پروژه چه شد؟ چرا بیان نمیشود که این پروژه قراراست کدام اهداف متعالی فرهنگی متناسب با شهر مذهبی مشهد را پیاده سازی واجرا کند؟

درحالیکه اکنون یکی از نیازهای ضروری زائران میلیونی حرم اقا امام هشتم (ع) زائرسراهای ارزان قیمت است اگر نیت سرمایه گذاری رفع مشکل زائران است چرا بجای ساخت ساختمانهای شبه کاخ ، اقدام به سرمایه گذاری درساخت زائرسرای ارزان قیمت نمیکند.

  ۲-  مگر زمین دراطراف مشهد یا حتی مناطق شهری مشهد وجودندارد که باید حسین ثابت بیاید ودست روی یکی از پارکهایی بگذارد که تنها تفریحگاه حدود نیم میلیون اهالی محروم جنوب شهر است. پارکی که محرومترین مردم کشور به امید اقامت ارزان قیمت دراین کمپینگ راهی سفر میشدندو اکنون درجای کمپ ارزان قیمت طرق باید شاهد بنایی شبیه کاخهای هخامنشی باشند. شاید اگر سرمایه گذار نیتش خدمت به زائران مشهد بود دراین پارک اقدام به ساخت اقامتگاههای ارزان قیمت میکرد . کاری که چند سالی بود به صورت ناقص شروع شده بود.
    از همه اینها گذشته اگر نیت وهدف حسین ثابت خدمت به همشریانش ، درعین ساخت تاسیسات گردشگری بود سراغ پروژه پدیده میرفت که مدتهاست چشم انتظار یک سرمایه گذار برای تکمیل پروژه و رسیدن ۱۳۰سهامدار این پروژه به حقشان بود. پروژه پدیده هم تقریبا چیزی مشابه همانی است که حسین ثابت میخواهد در ورودی مشهد بسازد . تاسیسات گردشگری دارد ، اماکن تجاری دارد و هتل ۵ یا حتی ۶ ستاره هم دراین پروژه پیش بینی شده . طی ماههای اخیر مشکل مجوزهایش هم حل شده و فقط نیازمند سرمایه ایست که این پروژه را به حرکت دراورده و به سرمنزل مقصود برساند. حسین ثابت چرا سراغ این پروژه نرفت و پولهایش را درپروژه ای خرج نکرد که علاوه بر منافع خودش منافع مردم مشهد را هم تامین میکرد.
  ۳-  حتی اگر از کنار این مسایل هم بگذریمنمیتوان ازکنار این مساله گذشت که چرا طاقی ها و سرستونها به شکل هخامنشی طراحی شده است و ایا هدف خاصی از این طراحی درمیان است . طی ماههای اخیر برخی تلاشهایی را اغاز کردند تا مشهد را شهری گردشگری وتوریستی معرفی کنند که یکی از جاذبه های توریستی ان مرقد مطهر رضوی است . این گروه کاررا تا جایی پیش بردند که حتی نام زائر را از دکه های شهرداری مشهد برداشته و عنوان راهنمای گردشگری یا توریستی بر انها نهادند . حال باید دید درپس اجرای دیوارها وستونهای هخامنشی هم چنین تلاشی درکار است . به نظر میرسد برای حسین ثابت خیلی فرق ندارد که کیش باشد یا مشهد الرضا ، او گمان میکند که باهتل داریوش وسبک معماری هخامنشی شهره شده وباید این روش را ادامه دهدو چه بسا درباره مشتریان مجتمعش درمشهد هم چنین دیدگاهی داشته باشد و بخواهد که تعدادی از ثروتمندان عرب را برای خوشگذارنی تابستانی را زمستانی به این سو بکشاندو از این رهگذر سرمایه اش را میلیارد میلیارد دیگر افزایش دهد. اما این مسوولان مشهد هم از رهگذر منافعی می برند که درمقابل این شیوه معماری او سکوت کرده اند.

۴-برخی بر این باورند که این تعارض درمعماری اکنون هم وجود دارد و میان بناهای تازه ساخته شده دراطراف حرم رضوی و این مکان مقدس سنخیتی وجود ندارد. اول اینکه هم اکنون برای بناهای اطراف حرم این حساسیت وجود دارد و چه بسا چند برابر است و دیگر اینکه کدام بنای سبک شاهان هخامنشی با این وسعت در اطراف حرم سراغ دارید.

همگان میدانند که اگر اهدافی خاص درمیان نباشد بهترین گزینه برای ساخت بنا دریک شهر مذهبی توجه به المانهای مذهبی است ؛ توجه به این المان ها است که اتفاقا مورد توجه زائران خارجی هم قرار میگیرد وگرنه کسی برای دیدن ستونهای هخامنشی به مشهد نمیاید. یا به عنوان نمونه بهترین هتل شهر اصفهان هتل عباسی است که با سبک سنتی ساخته شده است . چرا که گردشگر اصفهان برای دیدن بناهای سنتی به این شهر سفر کرده است . بنابراین اگر هدف خاصی درمیان نباشد باید سبکهای دیگر معماری که همخوانی بیشتری با شهری مذهبی دارد درنظر گرفته شود مگر اینکه برخی بخواهند ایران واسلام را درمقابل هم قرار دهندو با ستونهای هخامنشی درمشهد شاخ وشانه بکشند.

خبرنگار: سعید کوشافر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    2 0
    ذهن نویسنده پوسیده است. فراری میدین همه سرمایه دارها رو از مشهد