کرمان-اجاره‌بهای خانه که با موج گرانی در طی یک سال گذشته همراه بوده است به‌تازگی موجب ایجاد پدیده‌ای نو و وصلی نچسب به شهر کرمان شده است که هنوز بسیاری از مسئولان این موضوع را رسماً تائید نکردند.

مستاجران کرمانی به دنبال اجاره کانکس به جای آپارتمان هستند

قدس آنلاین-گروه استان ها: از زمانی که زلزله بم به وقوع پیوست و یا دهم آذرماه سال ۹۶ که منطقه «هجدک» در «راور» استان کرمان را لرزاند پدیده کانکس نشینی در این استان به پدیده‌ای رایج درآمد تا آنجا که هنوز شهروندانی در بم حضور دارند که نتوانسته‌اند به دلایل مختلف و بعد از ۱۶ سال کانکس‌ها را ترک کنند.

البته پدیده زندگی در کانکس نیز در منطقه هجدک که پائیز سال گذشته با وقوع زمین‌لرزه بسیاری از سقف خانه‌هایش فروریخت سوژه عجیب‌وغریبی نیست اما شنیدن اینکه عده‌ای در شهر کرمان به دنبال زمین‌های اجاره می‌گردند تا کانکسی برای زندگی در آن برپاکننده کمی تعجب‌آور است.

پیش‌ازاین هم بسیاری از منابع و برخی خبرنگاران به پدیده کانکس فروشی در پشت‌بام‌های برخی مناطق پایتخت خبر دادند اما به نظر می‌رسد باوجوداینکه ریشه‌های این پدید ه در حال گسترش در زیرپوست شهر است اما هنوز خیلی جدی به آن نگاه نشده است.

افزایش قیمت مسکن

وقتی از زبان محسن شهریاری رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان می‌شنویم که اجاره بهاء تا ۵۰ درصد و قیمت هر«قصب» ۲۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان در نقاط مختلف شهر افزایش داشته است لذا کمی پذیرش این موضوع برایمان آسان‌تر می‌شود.

قیمت زمین در کرمان بر اساس غصب (۲۵ مترمربع) محاسبه می‌شود و عُرف در شهر کرمان غصب است و لذا بنا بر گفته شهریاری حالا هر قصب در مناطق بالا شهر به ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده است.

 وی بابیان اینکه در طی یک سال گذشته ۶۰ درصد قیمت املاک و هم‌چنین اجاره بهاء رشد داشته است می‌افزاید: لذا شرایط پرداخت برای مستأجران بسیار سخت و غیرممکن شده است.

اجاره زمین برای کانکس نشینی

در بحث مسکن استیجاری متأسفانه مستأجران در شهر کرمان خیلی با مشکل مواجه هستند و اگر هرسال مستأجران بخواهند خانه را تغییر بدهند، هرسال خانه‌ها کوچک‌تر و محله‌ها به محله پایین‌تری تبدیل می‌شود.

برخی از مستأجرانی که توان پرداخت اجاره‌بهای آبرومند را ندارند، به چادرنشینی و کانکس نشینی روی آورده‌اند این سخنان را یکی دیگر از اعضای اتحادیه مشاوران املاک کرمان عنوان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه دولت در هر دو بخش مسکن چه خریدوفروش و چه استیجاری ورود پیدا نکرده و سرمایه‌گذاری انجام نداده است.

این عضو اتحادیه اظهار می‌کند: در طول عمر فعالیت در بازار مسکن امسال با پدیده خیلی بدی مواجه شدم؛ اینکه بسیاری از متقاضیان بخش مسکن به دنبال زمین اجاره‌ای برای برپا کردن چادر یا کانکس هستند که برای نخستین بار در شهر کرمان با این پدیده مواجه شدم و متأسفانه این مسئله وجود دارد.

وی یادآور می‌شود: بسیاری از مستأجرانی که توان پرداخت اجاره‌بهای آبرومند را ندارند، به چادرنشینی و کانکس نشینی روی آورده‌اند که می‌طلبد مسئولان استان جدا از سیاست‌های دولت، برای این مسئله فکری بکنند.

وی بابیان اینکه شهر کرمان به دلیل مهاجرپذیری هرساله پذیرای جمعی از مهاجران و به‌نوعی افزایش تقاضا روبروست عنوان می‌کند: تا پیش‌ازاین شاهد رشد آلونک‌نشینی بودیم که به‌تازگی کانکس نشینی نیز به آن افزوده‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.