داستان مرغ و قیمتی که برای آن در بازار تعیین می‌شود همیشه از سوژه‌های مورد پیگیری رسانه‌ها بوده که در شرایط مختلف همواره به آن پرداخته‌اند. این قصه البته با دونرخی شدن قیمت مرغ از چند سال پیش و ورود مرغ بدون آنتی‌بیوتیک یا ارگانیک شرایط متفاوت‌تری در بازار به خودش گرفت.

شایعات قرمز در حوالی «مرغ سبز»

مرغ بدون آنتی‌بیوتیک (مرغ سبز) که آمد، تردید در وجود اینچنین گوشتی در بازار هم با خودش به همراه داشت که آیا واقعاً گوشتی که با این ادعا روانه بازار می‌شود بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های رایج در فرایند پرورش مرغ گوشتی تولید می‌شود؟ و اینکه چطور می‌شود این گوشت را از گوشت مرغی که در شرایط عادی پرورش یافته تمایز داد؟ یا با فرض اینکه گوشت اینچنین مرغی اگر روانه بازار می‌شود قیمت عرضه آن نسبت به مرغی که در وضعیت عادی پرورش داده شده چقدر متفاوت است؟ این‌ها از جمله پرسش‌هایی است که معمولاً از همان بدو ورود گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک به چرخه مصرف در اذهان مردم شکل گرفته و اکنون نیز برخی از آن‌ها همچنان مورد سؤال است.

  بسته‌بندی مرغ بدون آنتی‌بیوتیک!

شهروندی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون مرغ بدون آنتی‌بیوتیک استفاده کرده؟   می‌گوید: شاید خیلی پیش نیامده که از این گوشت بگیرم چون چندان اعتمادی به جریان ارگانیک بودن آن ندارم. اینکه ادعا می‌شود مرغی بدون آنتی‌بیوتیک است باورش برای من و خیلی از مردم سخت است گرچه می‌دانم که  نظارت‌هایی هم بر روند تولید این گوشت‌ها وجود دارد اما متأسفانه آن قدر تقلب زیاد شده که نمی‌شود خوب را از بد تشخیص داد.

او همچنین می‌افزاید: در واقع برای بهتر شدن مبحث سلامت غذایی بهترین اتفاق حرکت تولید گوشت مرغ به سمت و سوی دوری از مصرف آنتی‌بیوتیک و هورمون است اما باید در مورد قیمتی که به بازار عرضه می‌شود فکری کرد تا مردم براحتی بتوانند از آن استفاده نمایند.

شهروند دیگری در خصوص مصرف مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و اینکه قیمت این گوشت نسبت به مرغ‌هایی که در شرایط عادی پرورش پیدا می‌کنند چه تفاوتی دارد؟ اظهار می‌دارد: در حال حاضر قیمت گوشت مرغ چیزی بین ۱۰تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو است که این برای گوشت مرغی که بدون آنتی‌بیوتیک تولید می‌شود بین ۱۵ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده پرسش من این است که آیا نظارتی بر تولید و قیمت این گوشت وجود دارد یا خیر؟

وی می‌افزاید: به اعتقاد من مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک ادعایی در بازار فقط بسته‌بندی بدون آنتی‌بیوتیک دارند و مردم پول نام بدون آنتی‌بیوتیک را می‌پردازند و در عمل مرغ‌های به این نام، معمولی هستند.

 تولید و کشتار تحت نظارت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک

کارشناس اداره نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که در پروسه تولید گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک از هیچ آنتی‌بیوتیکی نباید استفاده شود و واحدهایی که مجوز پرورش این مرغ در خراسان رضوی را دارا هستند به صورت مستمر تحت نظارت هستند، می‌گوید: در طول پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک سه بار نظارت‌های دوره‌ای از سوی ناظران ما انجام می‌شود و نمونه‌گیری‌های لازم صورت گرفته و برای آزمایش به آزمایشگاه منتقل می‌شوند و چنانچه موردی وجود داشته باشد که مغایر با دستورعمل پرورش باشد حتماً طبق ضوابط با متخلفان برخورد می‌شود.

دکتر علیرضا تعالی می‌افزاید: پس از اتمام دوره پرورش، مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک تحت قرنطینه مجوز حمل به کشتارگاه می‌گیرند که خط کشتار خاص خودش را دارد و فقط در یک کشتارگاه کار کشتار مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک صورت می‌گیرد و همه چیز تحت کنترل است.

دکتر تعالی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی برای اینکه در روند تولید و بسته‌بندی تقلب صورت نگیرد انجام می‌شود؟ اظهار می‌دارد: مرغ که کشتار می‌شود روی بسته‌بندی آن سریالی درج می‌شود که فقط و فقط در اختیار ناظران ماست و کاملاً اتفاقی این کار صورت می‌گیرد اتفاقی از این لحاظ که سریال‌ها هر روز عوض می‌شود و قابل تکرار نیست و این جلو تقلب را می‌گیرد همچنین این سریال‌ها توسط ناظران دامپزشکی در بحث توزیع نیز چک می‌شود و جلو سوء استفاده پس از آن را نیز می‌گیرد.

وی در مورد تعداد پروانه‌های مرغداری که مرغ‌بدون‌آنتی‌بیوتیک تولید می‌کنند، گفت: این تعداد در حال حاضر ۴۲ پروانه است اما آنچه مسلم است همه آن‌ها فعال نیستند و در هر دوره میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ مرغداری فعالیت دارند.

بلاتکلیفی قیمت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک

کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در مورد آنچه در خصوص پرورش مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک مطرح می‌شود، اظهار می‌دارد: اواخر سال قبل طبق اعلام معاون قضایی دادستانی کل کشور موضوع بررسی شرایط موجود در مراحل پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک به استان‌ها ابلاغ شد که پس از آن در برخی از استان‌ها اختلاف بین تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و مرغ معمولی دیده نشد و تخلف آن‌ها محرز شد.

مهدی مقدسی می‌افزاید: در استان خراسان رضوی نیز با پیگیری‌هایی که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی در این مورد داشته جلساتی با حضور مسئولان مرتبط با تعزیزات، صنعت، معدن و تجارت و دامپزشکی برگزار که پس از این جلسات مشخص شد تعداد بالای ۱۰ برند تولیدکننده در استان وجود دارند که مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تولید می‌کنند که در بررسی‌های انجام شده چهار برند آن با توجه به تمدید نشدن مجوز و مواردی از این دست از گردونه تولید خارج شدند و هشت برند باقیمانده اکنون فعال هستند و در حال حاضر گوشت حاصل از مرغداری‌های بدون آنتی‌بیوتیک را روانه بازار می‌کنند.

وی درباره قیمت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و اختلافی که با مرغ معمولی دارد، می‌گوید: یکی از موارد مطرح شده در همین جلسات مبحث آنالیز قیمت بود که باید از آخرین جلسه که ۲۶ اسفند در این مورد داشتیم به ما از سوی دوستان داده می‌شد اما آنچه مسلم است هنوز پس از گذشت سه ماه این اتفاق نیفتاده که این موجب شده تا ما برای نظارت بر بازار دچار سردرگمی شویم. متأسفانه ما همچنان منتظر قیمت کارشناسی مرغ بدون آنتی‌بیوتیک هستیم تا از سوی دامپزشکی یا جهاد کشاورزی اعلام شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.