۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 660092
۲۷ خرداد و جای خالی یک نهاد

امروز را در تقویم کشورمان به نام روز جهاد کشاورزی نام گذاشته‌اند تا ضمن قدردانی از خدمات زحمت کشان این حوزه یادآور این نکته باشد که توجه به روستاها به اشکال مختلف سهم قابل توجهی در استقلال ملی دارد.

برهمین اساس، ما نیز این روز را به تمام کسانی که برای رونق فعالیت‌های کشاورزی و دامی و زیر مجموعه‌های دیگر از قبیل باغ و شیلات تلاش می‌کنند تبریک می‌گوییم و امیدواریم شاهد اتفاقات جهادی بیشتری در سازمان که نامش برگرفته از جهاد است باشیم. اما پس از این مقدمه می‌خواهیم به نکته‌ای اشاره کنیم که بی‌شک از همان روز نخست طرح ادغام جهاد سازندگی با کشاورزی مطرح بوده وهنوزهم بسیاری با این موضوع مخالف هستند. نکته قابل توجه در همین ابتدای مطلب این است که ۲۷خرداد ۵۸ سالروز فرمان تشکیل جهاد سازندگی از سوی رهبر کبیر انقلاب است و در واقع هیچ ارتباطی به سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده در دی ماه سال ۷۹ ندارد در واقع ما یاد بود سالانه چیزی را می‌گیریم که دیگر وجود خارجی ندارد. سال‌هاست که دیگر از اقدامات جهاد گونه جهاد سازندگی در روستاها خبری نیست اقداماتی که نه معطل بخشنامه بود و نه نگران بودجه و تنها یک بهانه به نام نیاز جامعه لازم بود تا انجام یک پروژه در دستور کار قرار بگیرد.

بر همین اساس و به منظور پیشگیری از برچسب تک نگاهی به مسئله در ادامه به روایت چند اظهار نظر از فعالان در این نهاد و سازمان می‌پردازیم.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در جایی گفته است: بنده از آن زمان که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حکم دادند که به عنوان نماینده ایشان در وزارت جهاد کشاورزی خدمت کنم، ضمن احترام به وزیر جهاد کشاورزی و همه دست‌اندرکاران این وزارتخانه که تلاش می‌کنند، اما خلأ وجود جهاد سازندگی را کاملاً احساس می‌کنم.

حجت الاسلام تقوی می‌افزاید: در وزارت جهاد کشاورزی، نیروهای جهادی و انقلابی وجود دارند اما کار جهاد سازندگی را نمی‌کنند. آن نهاد خاص انقلابی باید ضوابط خاص خود را داشته باشد و اکنون خلأ جهاد سازندگی را بشدت در جامعه احساس می‌کنیم.

وی می‌گوید: به نظر من باید جهاد سازندگی متناسب با شرایط سال ۱۳۹۷ را تشکیل دهیم (زمان اظهار نظرسال گذشته بوده است) و جهاد سازندگی را زنده کنیم. نیروهای مؤمن و انقلابی را از سراسر کشور در این نهاد جمع کنیم و شور انقلابی اول انقلاب اسلامی را دوباره به وجود آوریم. البته از صاحبنظران کمک می‌گیریم که جهاد سازندگی جدید جنبه مردمی و غیردولتی داشته باشد. نمی‌خواهیم به تشکیلات دولت اضافه کنیم، بلکه با کمک خود مردم و امکانات مردم تشکیل شود. الان چقدر گروه‌های جهادی در کشور هستند که براساس تعهد و ابتکار خود به مناطق محروم می‌روند و خدمت می‌کنند.

یک عضو قدیمی جهاد سازندگی نیز در مصاحبه‌ای با اظهار تأسف از حذف جهاد سازندگی می‌گوید: نسل شما انحلال جهاد سازندگی را در سال ۱۳۷۹ (سال ادغام وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی) تصور می‌کند، در صورتی‌که تصور درستی نیست. جهاد سازندگی که به صورت یک نهاد و بازوی اقتصادی امام خمینی (ره) بود، از موقعی که به وزارتخانه (۱۳۶۲) تغییر یافت.

عظیمی می‌افزاید: زمانی که نهاد انقلابی جهاد سازندگی تبدیل به وزارت جهاد سازندگی شد، دیگر فعالیتش سازندگی نبود؛ چراکه در ابتدا یک تشکیلات شورایی داشت که نماینده امام خمینی(ره) در آن حضور داشت. حق رأی و حق وتو در مسائل شرعی داشت، بعد که وزارتخانه شد، مسئول آن وزیری شد که باید به مجلس پاسخ می‌داد نه به رهبر. از سال ۶۳ تا ۶۹ دیگر التماس می‌کردند که کاری به وزارت جهاد بدهید، انجام دهد و وزارتخانه‌ای بود که هیچ وظیفه‌ای جز لایروبی قنوات نداشت.

گفتند آبرسانی را بدهید به فلان وزارتخانه و شما بروید پیمانکار او شوید؛ یا راهسازی با وزارت راه است، ‌ شما پیمانکار وزارت راه شوید. مدرسه‌سازی با آموزش و پرورش، شما پیمانکار آموزش و پرورش شوید، همین‌طور در مورد کشاورزی. مضاف بر این زمانی که جهاد سازندگی یک نهاد بود، مردم به جهاد سازندگی کمک می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: امام خمینی، جهاد سازندگی را در بخش اقتصادی انقلاب تشکیل دادند و سپاه را در بخش امنیتی انقلاب اسلامی؛ تفاوت یک نهاد انقلابی با اداره در این است که اولویت کارهایش همیشه اولویتی است که انقلاب اسلامی دارد. اینکه می‌بینید وقتی جنگ تحمیلی روی داد، بچه‌های جهاد به جنگ رفتند و زمانی که جهاد شروع به کار کرد، اولویت نخستش محرومیت‌زدایی از روستاها بود.

خلاصه اینکه به اعتقاد این جهادگر پیرو بسیاری دیگر آنچه امروز نام جهاد را یدک می‌کشد کمتر نشانه‌ای از جهادی دارد که در سال‌های اول انقلاب به این نام خوانده می‌شد.

نکته دیگر اینکه در بررسی سوابق تاریخی تصمیم ادغام این دو مجموعه می‌بینیم که آمده است: به منظور رفع نابسامانی‌ها و نارسایی‌ها در بخش کشاورزی براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جهت اصلاح نظام اداری، کاهش تصدی‌های غیر ضروری، ارتقای بهره‌وری و کارایی نیروی انسانی و مدیریت دستگاه‌های اجرایی، حذف موازی کاری‌ها و تجمع امور کشاورزی، دام، توسعه و عمران روستایی لایحه ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهیه شد.

حال اگر بخواهیم منصفانه اقدامات صورت گرفته در راستای همین شعارهای مطرح شده از قبیل توسعه وعمران روستایی و کاهش تصدی‌های غیر ضروری و ارتقا بهره‌وری و کارایی کارکنان و مدیریت دستگاه‌های اجرایی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم به چه نتایجی خواهیم رسید. آمارهای اعلامی در خصوص تخلیه شدن چند هزار روستا وعقب‌ماندگی طرح‌هایی مانند طرح هادی وتقریباً حذف دام سنگین از زندگی بیشتر (شاید اندکی مانده به تمام روستاییان موجود) مهاجرت سیل آسای نسل جوان روستایی به دلیل نبود انگیزه برای ادامه زندگی روستایی هر یک بیانگر واقعیت‌های تلخی از کارهایی است که در سالیان گذشته در روستاها انجام نشده است.

کلام آخر اینکه ‌ای کاش جهاد سازندگی می‌ماند تا با تکرار و تقویت رفتارهای جهاد گونه روحیه جهادی در کشور می‌ماند و امروز به مانند برخی نهادهای انقلابی که در دنیا نمونه هستند نمونه‌ای از مدیریت جهادی بود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.