یک روزنامه آمریکایی با بیان اینکه کسی به قیل‌وقال دولت ترامپ علیه ایران توجه نمی‌کند، نوشت او تا کنون 11 هزار دروغ گفته و حتی متحدان واشنگتن نیز به ترامپ اطمینان ندارند.

واشنگتن‌پست: گوش کسی به جنجال‌های ترامپ علیه ایران بدهکار نیست

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه «واشنگتن‌پست» امروز (دوشنبه) در یادداشتی به بررسی جنجال‌آفرینی‌های اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته و نوشت با تمام سر و صدایی که ترامپ علیه ایران به راه انداخته اما کسی به آنها توجه نمی‌کند.

در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به اتهام‌زنی بی‌سند و مدرک اخیر ترامپ علیه ایران درباره دست داشتن در حادثه دو نفتکش در دریای عمان، آمده است: «بر خلاف تصور و قیل‌وقال دولت ترامپ، واکنش بین‌المللی به این تحولات ( به جز تعداد کمی از کشورها شامل انگلیس و عربستان سعودی) تقریبا سکوت بود».

صبح پنجشنبه (۲۳ خرداد) بود که منابع محلی از وقوع دو انفجار مهیب در دو نفتکش به نام‌های «فرانت آلتر» متعلق به نروژ و «کوکوکا کوریجس» متعلق به ژاپن در دریای عمان خبر دادند. این دو کشتی غول‌پیکر به ترتیب از قطر و عربستان سعودی، اتانول و متانول بارگیری کرده بودند.

ساعاتی پس از حادثه دریای عمان، مقامات آمریکایی از جمله ترامپ و «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور، بدون ارائه هیچ‌گونه سند و مدرکی و صرفا با استناد به فیلمی مشکوک و مبهم ایران را صریحا به دست داشتن در این حادثه و حمله به دو نفتکش متهم کردند.

واشنگتن‌پست با یادآوری سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به چند نشست مهم و بزرگ آسیایی و استقبال و حمایت گرم سران کشورهای بزرگ مانند «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شی جینگ‌پین» رئیس‌جمهور چین از او، می‌نویسد: «از متحدان مهم واشنگتن فقط محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی صریحا اظهارات ترامپ و پامپئو را تکرار کرده و از جامعه بین‌المللی خواست علیه ایران اقدام قاطع انجام دهد. اما حتی بن‌سلمان نیز (که به رفتارهای بی‌محابا شهره است) تاکید کرد که مملکت (ریاض) خواستار وقوع هیچ جنگی در منطقه نیست».

این روزنامه ضمن تاکید بر اینکه متحدان آمریکا به اصرارهای دولت ترامپ بر فریب‌کاری ایرانی‌ها با عینک «احتیاط و حتی بدبینی» می‌نگرند، ادامه می‌دهد: «مالک ژاپنی یکی از نفتکش‌های مورد حمله با استناد به گزارش خدمه خود می‌گوید که این شناور توسط اشیاء پرنده هدف قرار داده شد نه مین دریایی که دولت ترامپ مدعی آن است. یک منبع نزدیک به نخست‌وزیری ژاپن نیز ... به خبرگزاری کیودو گفت چیزی که آمریکایی‌ها به عنوان مدرک ارائه می‌کنند نمی‌تواند اثبات قطعی اتهام علیه ایران باشد».


یکی از نفتکش‌های آسیب‌دیده در دریای عمان

واشنگتن‌پست با بیان اینکه الگوی رفتاری دولت ترامپ در دو سال اخیر، دلایل کافی برای تشکیک در سیاست‌های کاخ سفید را ارائه می‌دهد، نوشت: «کاخ سفید پیشتر علنا ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ یا جنایت سعودی‌ها در قتل جمال خاشقچیِ خبرنگار را رد کرده یا به آن بی‌اعتنایی کردند».

در ادامه این یادداشت ضمن اشاره به «۱۱ هزار دروغِ مستند» که ترامپ از زمان روی کار آمدن در آمریکا به زبان آورده، آمده است: «بعد از دو سال و نیم حضور در ریاست‌جمهوری، ترامپ به قدری اظهارات دروغ یا فریبکارانه درباره خودش، دشمنانش، سیاست‌هایش، خانواده‌اش، اموالش و تعاملاتش با زیردستان خود بیان کرده که حتی مدیر روابط عمومی پیشین (ترامپ) نیز او را یک دروغگو خطاب کرده و بسیاری از آمریکایی‌ها نیز از مدت‌ها قبل مطمئن شده بودند که او قابل اعتماد نیست».

واشنگتن با تاکید بر اینکه این بی‌اعتمادی نسبت به ترامپ در جمع متحدان آمریکا نیز دیده می‌شود، توضیح داد: «مقامات اروپایی در جلسات خصوصی خود، تنش‌های کنونی را نتیجه مستقیم تحریم‌های بیشتر ایالات متحده بر ایران پس از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای عنوان می‌کنند».

این روزنامه با بیان اینکه کارشناسان و تحلیلگران باور چندانی به ادعای دولت ترامپ مبنی بر نتیجه‌بخش بودن کارزار فشار حداکثری علیه ایران و مجبور شدن تهران به تغییر رفتار و امتیازدهی بیشتر ندارند، ادامه می‌دهد: «ایران معتقد است که آمدن به پای میز مذاکره، به کارزار فشار حداکثری اعتبار داده و حتی فشارهای بیشتر را درپی خواهد داشت. بی‌ثباتی وضعیت کنونی و خطر روزافزون درگیری که هیچکسی خواستار آن نیست، دقیقا چیزی است که اروپایی‌ها از آن هراس داشتند».

واشنگتن در پایان توضیح می‌دهد: «اکنون، اروپایی‌ها مردد هستند تا در تقابل ساختگی توسط کاخ سفید شریک شوند، (تقابلی) که پیشتر می‌گفتند به‌طور کامل قابل اجتناب است».

این روزنامه روز گذشته نیز با بیان اینکه مخالفت‌های شدید رئیس‌جمهور آمریکا با ایران، واشنگتن را به سمت تقابل نظامی سوق می‌دهد، نوشته بود  اتهام‌زنی اخیر ترامپ به ایران نیز نشانه محدودیت تاثیر کارزار فشار حداکثری علیه این کشور است. (جزئیات بیشتر)

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.