گیلان- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: عوامل مختلف باعث شده برداشت عسل در هر کندو در گیلان حدود ۲برابر بیشتر از میانگین کشوری باشد.

برداشت عسل در هر کندوی گیلان ۲برابر میانگین کشوری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان ، میرحجت علی اکبرنژاد گفت: ۴هزار و ۶۴۰زنبوردار در این استان پارسال ۵ هزار تن عسل به ارزش تقریبی ۲۱۰میلیارد تومان تولید کردند که البته ارزش اقتصادی گرده افشانی این زنبورها، به ویژه برای درختان میوه، بسیار بیشتر است.

وی افزود: اگرچه سهم گیلان در تولید عسل در کشور ۶درصد است و این استان از این لحاظ در جایگاه پنجم تولید قرار دارد اما آب و هوای مساعد، وجود ییلاق های متعدد پر گل و گیاه، درختان پرشکوفه جنگلی از جمله للیکی و خرمالوی جنگلی، باغ های مرکبات، کیوی، آلوچه و گیلاس و بوته های انبوه تمشک باعث شده برداشت عسل در هر کندو در گیلان حدود ۲برابر بیشتر از میانگین کشوری باشد.

علی اکبرنژاد ادامه داد: از هر کندو در کشور بطورمیانگین ۱۱ونیم کیلوگرم عسل برداشت می شود که این رقم در گیلان ۱۹کیلوگرم است.

وی پیش بینی کرد:امسال عسل تولیدی این استان ۱۰درصد بیشتر از پارسال باشد.

علی اکبرنژاد دلیل این افزایش محصول را رشد خوب گیاهان و گل ها به علت بارندگی های خوب پاییز و زمستان پارسال و هوای مساعد بهاری امسال در مناطق مرتعی اعلام کرد.

مریم میرزایی کارشناس مسئول زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی گیلان  در ادامه  با بیان اینکه خیلی ها فکر می کنند با زنبورداری فقط می توان عسل تولید کرد اما بسیاری از زنبورداران در کنار تولید عسل، محصولات دیگر از جمله ژل رویال، موم، بر، گرده و زهر زنبور هم تولید می کنند؛ محصولاتی که چند برابر قیمت عسل ارزش دارد.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم عسل در بازار بطور میانگین ۱۰۰هزار تومان است، افزود: این درحالی است که هر گرم ژل رویال که در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله زخم های گوارشی کاربرد دارد و در کشورهایی چون ژاپن و کره به عنوان اکسیر زندگی و طول عمر شناخته شده است، ۱۲هزار تومان و این یعنی هر کیلوگرم ژل رویال ۱۲میلیون تومان می ارزد.

میرزایی خاطر نشان کرد:در تشریح ارزش محصولات جانبی زنبورعسل گفت: زنبورداران گیلانی پارسال به جز پولی که از فروش عسل به دست آوردند، حدود ۵تن گرده گل به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، ۵تن بَر موم به ارزش ۵۸۵میلیون تومان، ۴۵کیلوگرم ژل رویال به ارزش ۵۴۰ میلیون تومان و ۸۷تن موم به ارزش ۵۲۰میلیون تومان تولید کردند؛ البته زنبورداران بخشی از این محصولات جانبی را برای مصرف خانوارهای خود استفاده کرده اند و بخشی دیگر را فروختند .

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.