خوزستان_ مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: هنوز باور کشاورزان این است که اگر کاه و کولش محصول را بسوزانند کشت بهتری در آینده دارند به همین دلیل آتش به جان مراتع و جنگل می اندازند.

کشاورزان به امید محصول بیشتر مراتع را آتش می زنند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با موضوع "پیشگیری، آمادگی و مقابله با حریق" به ریاست کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان  امروز دوشنبه ۲۷ خرداد برگزار شد، احمد جمشیدیان مدیرکل منابع طبیعی با بیان این نکته که ایران روی کمربند خشک جهان با مساحت زیاد بیابانی است، اظهار کرد: هنوز باور کشاورزان این است که اگر کاه و کلش محصول را بسوزانند کشت بهتری را در آینده خواهند داشت و همین باعث شده آتش به عرصه های مرتعی و جنگلی سرایت یابد.
وی بیان کرد: امروز مصادف با روز جهانی بیابان زدایی است در سال ۱۹۹۱ کنوانسیون مقابله با بیابان زدایی کمیته ای تشکیل داد ایران نیز ۵دهه گذشته شروع بیابان زدایی را شروع کرده است.
جمشیدیان گفت: در ۲۷۵ هزار هکتار عرصه بیابانی ۲۴۰ هزار هکتار آن کفه های بیابانی است.
وی افزود: از ۷ کانون فوق بحرانی ریزگردها ۲۰۰ هزار هکتار  آن از مرتع های مولد است.
جمشیدیان از حدود ۲۷ هزار هکتار جنگل در حال حاضر خبر داد و اذعان کرد: باید در جهتی حرکت کنیم تا در مقابله با کانون ریزگردها و مالچ باشی موفق تر عمل کنیم هر چند ۱۵ هزار هکتار مالچ پاشی برای عرصه های فعال ماسه بادی  داشته ایم که هیچ استانی چنین فعالیت متواتری نداشته اند.

وی تصریح کرد:ضمن اینکه ۴ هزار  از ۱۰ هزار مالچ پاشی سال ۹۷ کل کشور مربوط به استان خوزستان بوده است.
جمشیدیان با اشاره به اینکه بر اساس بارندگی پوشش مرتعی زیاد شده و پوشش مناسبی دارد توصیح داد: موضوع نگران کننده این است که به واسطه تابستان درجه حرارت بلافاصله تغییر و بالا رفته و کل عرصه هایی که این امر را تجربه می کنند با یک شیشه یا پلاستیک رها شده در طبیعت آتش می گیرند.
مدیر کل منابع طبیعی خوزستان  اضافه کرد: تلاش کردیم اطفا را در نخستین ساعت برطرف کنیم در سالهای گذشته حریق جنگلها  از خرداد شروع می شد، در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن نصف شدند؛ اما متاسفانه در سال۹۸ حریق ها را در ماه فروردین تجربه کرده ایم.
وی خبر داد، عرصه مورد حریق بیشتر مرتعی است و خاطر نشان کرد: تا امروز ۱۰۰ عرصه حریق را تجربه کرده ایم که بی سابقه بوده است.
جمشیدیان با تاکید بر اینکه رسیدن به مناطق صعب العبور و جنگلها زاگرس زمان می برد؛ عنوان کرد:سه شهرستان ایذه بهبهان و مسجد سلیمان بیشترین حریق را داشته ایم.
 منابع ما برای اطفا حریق با وجود همکاری مدیریت بحران و خریداری وسایل انجام شده هنوز محدود است.

طبق مصوبه ای در شورای معاونین قرار است برنامه ریزی برای با بررسی مشکلات شهرستانها حضوری صورت گیرد.

وی در پایان یادآور شد:  ۲۷ هزار هکتار جنگل  داریم ۱۰۰ فقره آتش سوزی مراتع و جنگل داشته ایم که ۶۵ فقره از آن را جمع بندی کرده ایم که مسجد سلیمان با ۱۰ فقره آتش سوزی بالاترین میزان را داشته است.

در ادامه جلسه صادق سلامات معاون هلال احمر عنوان کرد: برای اجرای دستور العمل در اعزام نیرو مشکل داریم چرا که تیم های تخصصی نداریم و اگر اتفاقی برای نیروی هلال احمر در این زمینه صورت گیرد بیمه تقبل خسارت ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.