البرز- تامین منابع مالی پروژه بزرگراه شمالی کرج در حالی این روزها به یک دغدغه جدی برای مدیریت شهری کرج مبدل شده که در آخرین تصمیم اتخاذ شده مسئولان شهری با چراغ سبز استاندار قصد دارند استفاده از آن را منوط به اخذ عوارض کنند.

بزرگراه شمالی کرج با "عوارض" به مقصد می‌رسد

 قدس آنلاین- گروه استان ها-  احداث بزرگراه شمالی برای هدایت ترافیک فزاینده ناشی از دو بزرگراه تهران کرج و همت از ۳ سال پیش در دستور کار مدیریت شهری کرج قرار گرفت با این حال این پروژه با توجه به بار مالی بالا و افزایش هزینه ها در ماه های اخیر از حیث تامین منابع اعتباری دچار تنگناهایی شده  وبیم آن می رود که در روند اجرایی پروژه اثر گذار باشد.

در این راستا و در آخرین تصمیم شهردار کرج از مشارکت پیمانکار در اجرای فاز سوم این بزرگراه و در نهایت اخذ عوارض پرده برداشته است.

علی اصغر کمالی زاده در یکصد و چهل وهفتمین جلسه رسمی شورای شهر کرج  که  روز یکشنبه گذشته برگزار شد گفت: قرار است برای اتمام قسمت سوم پروژه بزرگراه شمالی مدل اقتصادی ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: پیشنهاد اخذ عوارض از سوی پیمانکار در پروژه بزرگراه شمالی از سوی استاندار تایید شده و مقرر شده باقی پروژه توسط سرمایه گذار به اتمام برسد.

شهردار کرج افزود: با اجرای این پیشنهاد، بار مالی از روی دوش شهرداری کرج برداشته می شود.

این تصمیم مدیران شهری یعنی اینکه پیمانکار فعلی که تاکنون به عنوان مجری پروژه اعتبارات را می گرفت و کار را به جلو میبرد حالا به عنوان شریک در احداث این بزرگراه فعالیت خواهد کرد و بر اساس مدلی اقتصادی که جزییات آن رسانه ای نشده  از محل عوارض اخذ شده به اصل سرمایه گذاری وسود منطقی خود دست پیدا کند.

این تصمیم جدید شهرداری کرج برای گره گشایی از بزرگراه شمالی و شتاب بخشیدن به احداث آن در حالی رقم می خورد که رویکرد دولت در اجرای این پروژه در آن بی تاثیر نبوده است.

 مدیران شهری کرج درماه های اخیر و با بازدید های مکرر مسئولان ملی از روند اجرایی بزرگراه شمالی امید بسیاری داشتند تا از محل کمک های دولت بخشی از بار سنگین اعتبارات این پروژه را تامین کنند اما عدم اختصاص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه  و بی مهری های دولت به این پروژه شهری درنهایت آنها را مجاب کرد تا خود فکری عاجل برای پیش بردن پروژه داشته باشند و به راه حل مشارکت پیمانکار و پولی کردن بزرگراه برسند.

این ناامیدی وگلایه به عدم کمک های دولت را می توان در اظهارات روز گذشته رییس کمیسیون عمران شورای شورای شهر کرج به عینه دید جایی که مهدی حاجی قاسمی در صحن شورا عنوان کرد "مسئولین تنها وعده می دهند و عکس هایی در محل پروژه بزرگراه شمالی می گیرند اما دردسر و تأمین منابع مالی پروژه بر دوش شهرداری و شورای شهر است. "

با همه این اوصاف به نظر می رسد شهرداری کرج امیدی به کمک های دولتی برای به سرانجام رساندن این پروژه بزرگ نداشته و به سراغ راه حلی دیگر یعنی مشارکت رفته است.

قطعا اتمام این پروژه مهم شهری می تواند بار ترافیکی ورودی به شهر کرج را به حد بسیاری کاهش دهد به شرط آنکه پس از اتمام کار میزان عوارض تعیین شده برای عبور  ومرور از این بزرگراه عاملی بازدارنده نباشد و نیاز شهروندان جهت سهولت تردد و دسترسی های محلی در آن دیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.