هفته سوم لیگ والیبال ملت‌ها با تداوم و تثبیت صدرنشینی ایران پیگیری شد تا پس از پنج سال امیدها برای صعود به فینال این مسابقات قوت یابد.

امضای حکم صعود / زمانی برای جوانگرایی

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، ایران در هفته سوم به میزبانی شهر والیبال‌خیز ارومیه سه برد متوالی مقابل سه تیم تراز اول والیبال دنیا کانادا، لهستان و روسیه کسب کرد تا با ۸ برد و ۲۴ امتیاز به تنهایی در صدر جدول مرحله مقدماتی قرار گیرد.

دیگر تیم هشت برده این جدول برزیل است که با دو امتیاز کمتر از ایران در جایگاه دوم قرار دارد. دو تیم ایتالیا و روسیه با هفت برد سوم و چهارم هستند و فرانسه با شش برد جایگاه پنجم را در اختیار دارد. این پنج تیم بیشترین شانس حضور در فینال این مسابقات را دارند که به همراه آمریکای میزبان پس از یک هفته استراحت فینال دومین فصل از لیگ والیبال ملت‌ها را روزهای نوزدهم تا بیست و سوم تیرماه در شهر شیکاگو برگزار خواهند نمود. تیم‌های صربستان و لهستان با پنج برد و قرارگرفتن در رتبه هفتم و هشتم جدول همچنان دارای شانس صعود به فینال هستند. آرژانتین، کانادا و ژاپن با ۴ برد نهم، دهم و یازدهم هستند و کار سختی برای صعود دارند. تیم‌های بلغارستان (سه برد)، پرتغال و آلمان (دو برد) و استرالیا و چین (یک برد) پنج تیم قعر جدول هستند که فقط روی کاغذ شانسی اندک برای رسیدن به مرحله پایانی را دارند.

تاکنون تیم‌ها ۹ بازی از مجموع ۱۵ بازی خود در مرحله مقدماتی را انجام داده‌اند و هر تیم شش بازی دیگر پیش رو دارد که در دو هفته باقیمانده برگزار می‌کند تا چهره پنج تیم فینالیست فصل جاری مشخص شود. پنج تیم صدر جدول به همراه آمریکا در دو گروه سه تیمی فینال این مسابقات را برگزار می‌کنند.

اتفاقات ویژه هفته سوم

  • تیم‌های ایران، آمریکا و صربستان سه تیمی بودند که در هفته سوم سه برد متوالی کسب کردند. ایران جایگاه خود در صدر جدول را تثبیت کرد و آمریکا و صربستان به رده‌های ششم و هشتم جدول صعود کردند.
  • چهار تیم کانادا، چین، آلمان و استرالیا هر سه بازی این هفته را واگذار کردند که پیامد آن سقوط سه پله‌ای کانادا به رده دهم و قعرنشینی آلمان، استرالیا و چین در جدول رده‌بندی مرحله مقدماتی بود.

بهترین بازیکنان در پایان هفته سوم

امتیازآورترین

  1. شارون ورنان ایوانس (کانادا) ۱۵۸ امتیاز
  2. گابریله نلی (ایتالیا) ۱۵۷ امتیاز
  3. امیر غفور (ایران) ۱۵۱ امتیاز
  4. یوجی نیشیدا (ژاپن) ۱۲۴ امتیاز
  5. یوکی ایشیکاوا (ژاپن) ۱۲۱ امتیاز

بهترین اسپکرها

  1. ریکاردو لوکارلی (برزیل) ۵۷.۹۳% موفقیت اسپک
  2. امیرغفور (ایران) ۵۶.۵۶%
  3. برونو لیما (آرژانتین) ۵۵%
  4. شارون ورنان ایوانس (کانادا) ۵۳.۰۹%
  5. بنجامین پچ (آمریکا) ۵۳.۰۶%

بهترین دفاع روی تور

  1. محمد موسوی (ایران) ۰.۶۷دفاع موفق در هر ست
  2. ژجیا ژانگ (چین) ۰.۶۳
  3. پتار کرسمانوویچ (صربستان) ۰.۴۸
  4. نیکولا لگوف (فرانسه) ۰.۴۷
  5. سباستین سوله (آرژانتین) ۰.۴۶

بهترین سرویس

  1. ایگور کلیوکا (روسیه) ۰.۶۱ امتیاز سرویس در هر ست
  2. گابریله نلی (ایتالیا) ۰.۴۱
  3. شارون ورنان ایوانس (کانادا) ۰.۳۷
  4. یوجی نیشیدا (ژاپن) ۰.۳۷
  5. پوریا فیاضی (ایران) ۰.۳۳

بهترین پاسور

  1. سعید معروف (ایران) ۹.۰۳ پاس موفق در هر ست
  2. سیمونه جیانلی (ایتالیا) ۸.۷۲
  3. آنتوان بریزار (فرانسه) ۵.۲۵
  4. یان زیمرمان (آلمان) ۴.۱۹
  5. گوجون ژان (چین) ۴.۱۳

بهترین توپ‌گیری

  1. فابیو بالاسو (ایتالیا) ۲.۷۲ توپ‌گیری در هر ست
  2. سانتیاگو دانانی (آرژانتین) ۲.۷۱
  3. ژنیا گربنیکوف (فرانسه) ۲.۴۲
  4. والنتین گلوبف (روسیه) ۱.۸۲
  5. یولیان زنگر (آلمان) ۱.۸۱

بهترین دریافت

  1. یولیان زنگر (آلمان) ۳۶.۳۶% کارایی دریافت
  2. سانتیاگو دانانی (آرژانتین) ۴۰.۳%
  3. روبن شوت (آلمان) ۳۳.۷۹%
  4. محمدرضا حضرت‌پور (ایران)۳۰.۶۴%
  5. لیبین لیو (چین) ۲۹.۸۶%

هفته چهارم؛ امضای حکم صعود / زمانی برای جوانگرایی

در سال‌های گذشته تجربه برگزاری مسابقات والیبال با این فرمت نشان داده تیم‌ها برای صعود بین ۹ تا ۱۱ برد برای صعود لازم دارند که این تعداد برد حداقلی تا حدود زیادی به نتایج رقم خورده در بازی‌ها و نزدیکی شرایط تیم‌ها در جدول نیز بستگی دارد.

به عنوان مثال سال گذشته (۲۰۱۸) لهستان با ۱۰ برد به عنوان آخرین تیم به فینال صعود کرد. در دو فصل قبل (۲۰۱۷) تیم آمریکا با چهار برد از مجموع ۹ بازی (یعنی حتی برد در کمتر از نیمی از بازی‌ها) توانست با خوش شانسی به فینال برسد در حالی که در همان فرمت در سال ۲۰۱۶، ایتالیا با کسب ۶ برد از ۹ بازی جواز حضور در فینال را به دست آورد. بنابراین در بدترین شرایط کسب پیروزی در دو سوم از بازی‌ها می‌تواند صعود تیم‌ها را به فینال تضمین نماید.

ایران در ۹ بازی گذشته هشت برد به دست آورده و رساندن این تعداد برد به عدد ۱۰ در دو بازی اول در اردبیل (مقابل پرتغال و استرالیا) می‌تواند حکم صعود ایران به فینال را امضا نماید.

از طرفی دیگر از آنجا که حفظ آمادگی نفرات اصلی و رساندن تیم در اوج آمادگی به فینال از مهمترین دغدغه‌های کادرفنی است، فشردگی مسابقات و برگزاری ۱۵ بازی در ۵ هفته متوالی ممکن است منجر به خستگی و آسیب‌دیدگی نفرات اصلی شود. بنابراین هفته چهارم که هفته ماقبل پایانی مرحله مقدماتی است می‌تواند بهترین فرصت برای استراحت دادن به بازیکنان اصلی تیم و روی آوردن به جوانان آماده و باانگیزه تیم ملی باشد.

بازی اول: پرتغال

این پانزدهمین حضور پرتغال در لیگ جهانی/ملت‌هاست و آن‌ها جز مقام پنجمی در سال ۲۰۰۵ هیچ‌گاه در جمع تیم‌های برتر لیگ قرار نداشته‌اند. آن‌ها فصل قبل در Challengers Cup با غلبه بر جمهوری چک در فینال قهرمان شده و جایگزین تیم سقوط کرده کره جنوبی شدند.

پرتغال در ۹ بازی قبل خود دو برد ارزشمند مقابل بلغارستان و چین داشت که سبب شد تا پایان هفته سوم بالاتر از استرالیا دیگر رقیب این تیم برای بقا در لیگ ملت‌ها قرار گیرند. شایان ذکر است از میان چهار تیم کانادا، بلغارستان، استرالیا و پرتغال، ضعیف‌ترین تیم از فصل بعد لیگ ملت‌ها کنار گذاشته می‌شود.

مارکو فریرا قطرپاسور این تیم بهترین بازیکن تیم است که توانسته به تنهایی ۱۱۰ امتیاز تیمش را در نه بازی قبل کسب کند.

ایران در شش دوره حضور در لیگ جهانی/ملت‌ها همواره در سطح یک مسابقات و در رتبه‌ای بالاتر از پرتغال قرار گرفته است. نکته دیگر آن که دو تیم والیبال ایران و پرتغال هرگز پیش از این با یکدیگر روبرو نشده‌اند.

ایران و پرتغال از ساعت ۱۸:۳۰ روز جمعه ۳۱ خرداد در سالن رضازاده اردبیل به مصاف هم می‌روند.

بازی دوم: استرالیا

مانند ایران این هفتمین حضور استرالیا در لیگ جهانی است و بهترین عنوان آن‌ها پنجمی مشترک با روسیه در سال ۲۰۱۴ است؛ زمانی که با غلبه بر فرانسه در فینال سطح دو به فینال سطح یک راه یافتند اما از رسیدن به نیمه نهایی بازماندند.

آن‌ها هیچ‌گاه در لیگ جهانی/ملت‌ها نتوانسته‌اند در رده‌بندی بالاتر از ایران قرار بگیرند.

استرالیا در این فصل، یک برد و هشت باخت داشته و در رده پانزدهم جدول جای گرفته است. آن‌ها در مقابل برزیل، صربستان، بلغارستان و ژاپن شکست خفیف ۳-۲ را تجربه کردند، در مقابل لهستان، آمریکا و ایتالیا ۳-۱ مغلوب شده و ۳-۰ به کانادا باختند.

مطرح‌ترین بازیکن استرالیایی‌ها در سه هفته اول مسابقات، لوک پری است که در رده نهم بهترین توپ‌گیرهای این تورنمنت قرار دارد.

ایران و استرالیا مسابقات متعددی دوستانه و رسمی در سطح قاره آسیا و اقیانوسیه انجام داده‌اند اما این ششمین تقابل رسمی و فراتر از قاره دو تیم است.

ایران دو بار در انتخابی المپیک ۲۰۱۲ و جام جهانی ۲۰۱۵ مغلوب استرالیا شده و سه بار در قهرمانی جهان ۲۰۱۴، انتخابی المپیک ۲۰۱۶ و لیگ ملت‌های ۲۰۱۸ این تیم را در مسابقات رسمی فراآسیایی شکست داده است.

ایران روز شنبه اول تیرماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن رضازاده اردبیل به مصاف استرالیا می‌رود.

بازی سوم: فرانسه

لیگ والیبال ملت‌ها ۲۰۱۹ بیست و چهارمین حضور فرانسه در این لیگ است. آن‌ها در چهار دوره اخیر دو قهرمانی داشته و جزو سه تیم برتر بوده‌اند. اتفاق ویژه و جالب توجه اینکه این تیم در سال ۲۰۱۵ در سطح دوم مسابقات قرار داشت اما توانست با قهرمانی در سطح دو به فینال سطح یک راه یافته و با غلبه بر صربستان قهرمان لیگ جهانی شود.

ایران در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ توانست بالاتر از این تیم در رده‌بندی نهایی قرار بگیرد.

فرانسه لیگ ۲۰۱۹ را با انتقام شکست فینال قبل برابر روسیه آغاز کرد و در ۵ بازی نخست خود همه بازی‌ها را با برد سه امتیازی به پایان رساند. آن‌ها در هفته سوم در خانه دو شکست غیرمنتظره مقابل آرژانتین و آمریکا داشتند و تا رتبه پنجم جدول سقوط کردند.

پاسور این تیم آنتوان بریزار در رتبه سومین پاسورهای برتر این مسابقات قرار دارد و بهترین بازیکن این تیم تا پایان هفته سوم بوده است.

ایران و فرانسه تا کنون در ۵ بازی رسمی مقابل هم قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۴ و در جریان مسابقات قهرمانی جهان در لهستان دو تیم دو بار به مصاف هم رفتند. بازی اول در مرحله اول که با برتری ۳-۱ فرانسه همراه شد و بازی دوم در بازی‌های گروهی فینال انجام شد که آن بازی هم با برتری فرانسه از پیش صعود کرده با نتیجه ۳-۲ به اتمام رسید. بازی دیگر دو تیم در انتخابی المپیک ۲۰۱۶ بود که فرانسوی‌ها موفق به شکست ایران با نتیجه ۳-۰ شدند. تنها برد ایران در بازی‌های رسمی مربوط به مسابقات قهرمانان قاره‌ها در سال ۲۰۱۷ است که ایران با برتری نزدیک مقابل فرانسه در بازی آخر موفق به کسب عنوان سوم آن مسابقات شد. دو تیم در اولین بازی خود در لیگ ملت‌ها ۲۰۱۸ نیز در فرانسه به مصاف هم رفتند که باز هم فرانسوی‌ها تیم پیروز بودند.

ایران و فرانسه تیم‌های هشتم و نهم رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال روز یکشنبه دوم تیرماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن رضازاده اردبیل به مصاف هم می‌روند.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.