روسیه در حال مدرن‌سازی و افزایش ظرفیت بارگیری بندر طوطوس سوریه، بعنوان یک مرکز نفتی است و با توجه به طرح توسعه مرکز لجستیکی ناوگان دریایی روسیه در این بندر، ظاهراً این منطقه اهمیت راهبردی نظامی و اقتصادی خاصی برای مسکو پیدا کرده است.

 هدف روسیه از سرمایه گذاری هنگفت در بندر طرطوس سوریه چیست؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز نوشت: "الکساندر افیموف" سفیر روسیه در دمشق در مصاحبه با خبرگزاری «سانا» سوریه اعلام کرده است که سرمایه گذاری‌های میلیاردی روسیه در بندر دریایی طرطوس، امکانات بارگیری آن را به 10 برابر افزایش می‌دهد. به گفته وی،  این سرمایه گذاری‌ها اهمیت راهبردی دارند.   

سفیر روسیه بدون اشاره دقیق به حجم دقیق سرمایه‌گذاری در این زمینه، توضیح داده است: «امکانات بارگیری بندر طرطوس از 4 الی 38 تن در سال افزایش خواهد یافت که این میزان حدود 10 برابر امکانات کنونی این بندر است. بندر طرطوس مطابق با استانداردهای روز بین المللی در حال مدرنیزه سازی است و از جدیدترین فناوری‌ها و سیستم‌های هدایت و کنترل برخوردار خواهد شد.»

در اواخر ماه آوریل سال جاری، "یوری بوریسوف" معاون نخست وزیر روسیه در پایان دیدار خود با "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه اعلام کرده بود که بندر طرطوس برای مدت 49 سال و به منظور استفاده حمل و نقلی و اقتصادی، به روسیه اجاره داده شده است.  

این روزنامه پیش از این یادآور شده بود که مرکز لجستیکی و تامین تجهیزاتی ناوگان دریایی روسیه در بندر طرطوس و همچنین زیرساختارهای بندری مجاور آن، در واقع اصلی‌ترین مرکز نفتی این کشور در سوریه محسوب می شود.

بر کسی پوشیده نیست که روسیه مدتهاست در حال مدرنیزه سازی این مرکز لجستیکی است و سعی دارد در بندر طرطوس یک پایگاه نظامی-دریایی کامل ایجاد کند.  در توافقنامه دوجانبه روسیه-سوریه درباره استفاده از بندر طرطوس آمده است: «حداکثر تعداد کشتی‌های نظامی روسی که می‌توانند بطور همزمان در مرکز لجستیکی ناوگان دریایی روسیه در طرطوس متوقف باشند، 11 فروند، شامل کشتی‌های جنگی با نیروی هسته‌ای است که در این صورت می بایست امنیت هسته‌ای و زیست محیطی منطقه بطور کامل تامین شود.» ضمن اینکه اکثر کشتی‌های هسته‌ای روسیه، زیردریایی‌های این کشور هستند.  

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که مقامات مسکو در حال صرف هزینه گزافی نه تنها برای تقویت بندر طرطوس بعنوان یک پایانه نفتی فعال است، بلکه درصدد ایجاد یک پایگاه نظامی-دریایی مجهز و کامل در این منطقه راهبردی از دریای مدیترانه نیز می‌باشد.  

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.